Gå till innehåll

Trasig TUNZE 235.02


ola sjödin

Rekommenderade inlägg

Kanske någon här kan hjälpa mig med mitt problem. Jag har två stycken defekta Tunze skummare där pumparna (modell 235.02) inte fungerar. Det är ju en gammal modell men den ena fungerade fram tills för bara någon vecka sedan. När jag kopplar in dem i väggen så rör sig inte impellern någonting. Det surrar inne i pumpen men ingen rörelse. Finns det något "klassiskt" fel på dessa pumpar som någon känner till? Kan det vara värt att fixa reservdelar och vad i så fall? När skummaren fungerade så gjorde den ett utmärkt jobb så jag är nöjd med modellen och vill helst slippa köpa helt nytt.

Alternativt så verkar det som om pumpens styrka stämmer överens väl med den klassiska Eheimpumpen 1252 med kapaciteten ca 1200l/h. kanske man kan modifiera skummaren och använda en eheimpump istället? Någon som har erfarenhet av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att köra en avkalkning på dem, det hjälper i många fall.

Ljummet vatten och en stor skvätt ättika, låt dem ligga i detta, delade, över natten. Ta sen och borsta av dem med en gammal tandborste och montera ihop igen, se så att alla delar rör på sig utan problem och testa sen pumpen igen.

Skulle den fortfarande inte funka så är det kanske läge att köpa en ny pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att köra en avkalkning på dem, det hjälper i många fall.

Ljummet vatten och en stor skvätt ättika, låt dem ligga i detta, delade, över natten. Ta sen och borsta av dem med en gammal tandborste och montera ihop igen, se så att alla delar rör på sig utan problem och testa sen pumpen igen.

Skulle den fortfarande inte funka så är det kanske läge att köpa en ny pump.

Jag får testa det. Går det överhuvud taget att få tag på någon pumpmodell som passar i skummaren? Så vitt jag begriper säljs inte dessa längre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte jättelätt att hitta information om de här, det hade inte varit fel med en manual.

Pumparna ser ut att ha ett runt fäste till skummaren? Det står ju tom turbelle på pumpen, det verkar som det är samma motorblock som de gamla Tunze stream pumparna använde.

De nya Tunze turbelle E-jet verkar ha samma fäste? http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=US&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter012 Fast frågan är om det är samma dimension. 1205 har nästan identiska specar annars mot den gamla pumpen.

Annars är laggemans tips bra, om pumparna går rädda som du har så är det ju kanon! Annars får vi gräva lite...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag hittat reservdelar till din pump, men det skulle verkligen underlätta om man hade manualen så man kunde kolla upp siffrorna. Men jag tror att delarna längst upp här är de som här till din skummare:

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=TH&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxspare_3999.999

3000.015 bör vara ditt motorblock. Övriga delar sitter där med, men kolla upp det först som sagt, trist att köpa fel då delarna inte är gratis :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag hittat reservdelar till din pump, men det skulle verkligen underlätta om man hade manualen så man kunde kolla upp siffrorna. Men jag tror att delarna längst upp här är de som här till din skummare:

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=TH&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxspare_3999.999

3000.015 bör vara ditt motorblock. Övriga delar sitter där med, men kolla upp det först som sagt, trist att köpa fel då delarna inte är gratis :-)

Tusen tack för all hjälp. Jag skall kolla upp det där lite närmare och börja med att testa Laggemans förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...