Gå till innehåll

Fiskförslag


cougar

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag gör som alla nybörjare och gör en egen tråd! jag har läst det andra och det stod massa nyttigt men någon ska ju hålla igång forumet! :)

Jag tänkte starta ett 120liters salt fisk-only och tänkte kolla ett par saker. Tror ni en aqua medic mini/midiflotor räcker eller är det bättre såga i rampen och sätta i stor skummare? Största problemet med dom tycker jag faktiskt är..ljudet. De deltec jag lyssnat på i närmaste affären låter ju massor. Eller finns det tystare? Räcker 20% ls?

Och vad för fiskar vore bra kombinera? Vore ju kul med en yellowtang men den vill väl ha större. Vore kul få in nån mer uppseendeväckande fisk än clown eller fröken men kanske måste gå upp lite i storlek i kar då?

tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett förslag(som jag själv är lite sugen på) är ju en dvärgdrake,men då får du nog satsa på en schysst skummare.... annars kan du ju kolla lite på www.liveaquaria.com efter fiskar som inte är revsäkra för att hitta lite fräckare fiskar,finns ju dock inte jättemånga som rekommenderas till 30 gallons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett förslag(som jag själv är lite sugen på) är ju en dvärgdrake,men då får du nog satsa på en schysst skummare.... annars kan du ju kolla lite på www.liveaquaria.com efter fiskar som inte är revsäkra för att hitta lite fräckare fiskar,finns ju dock inte jättemånga som rekommenderas till 30 gallons.

Hej,

bra tips! Den sidan var intressant. Vad tror ni om en six line wrasse? Vet ej svenska namnet. Och hawkfish? Och finns det nån faq eller tråd som behandlar just uppstarten och hur man får akvariet inkört under första månaden då man börjat med levandestenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps. Hexatenia är det latinska namnet på en six line wrasser. Det är en stor personlighet och en bra fisk då den är revsäker, motståndskraftig gentemot sjukdomar och inte särskilt revir försvarande.

Min var en av de 5 fiskar som överlevde "fisk turberkolosen" i mitt kar.

Hawkfish är lite olika. De flesta kan bli rätt stora och är då inte revsäkra gentemot små fiskar och mindre djur så som små räkor.

Skall se om min Flame Hawkfish bryr sig om små djuren i min burk. Har inte riktigt brytt mig om det då den är så fin i färgen att den gott kan få sätta i sig en liten räka ibland.

Andra trevliga och tåliga fiskar som kan gå i ett litet kar är ju clowner och damseller. Damsellerna tenderar dock till att bli mobb-maskiner när de blir äldre.

Annars är E. Midas, kardinaler och kanske någon C. Loricilus tänkbara i ett sådant akvarium.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta dvärgkejsare kan du ju ha i det karet. och en miniflototr räcker alldeles utmärkt till ditt kar. sen är det inget som säger att du måste ha 20 % ls i karet men det blir ju bättre med filtrering, det blir det. själv har jag inte mer än 8 kilo i mitt lilla 130 liters kar, ochg har aldrig haft problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...