Niccita Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Hej! Jag är en såndär ny men som ändå smugit omkring i mer än ett år här.Jag och min sambo planerar att göra om vårt Rio 240 till saltvatten.Jag har fått upp ögonen på Maxspect Razor, men tyvärr tillåter inte ekonomin riktigt så stora utsvängningar ännu. Min fråga lyder då, skulle det fungera (i alla fall temporärt) att använda sig av originalrampen? 2x54W t5 + reflektorer, eller är det en riktigt dålig idé?Glömde nämna att det i korallväg främst kommer att röra sig om mjukisar i början. Citera
osby0479 Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Bara kör på, till mjukisar så funkar det!Men lite svårare lps kan vara svåra, sps är bara att utesluta!Käka knäckebröd en månad så har du till en razzor 160w, den hade jag satsat på. Citera
Luddox Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Jag körde mitt RIO 300 med originalramp och reflektorer, och dubblade den efter ett tag med en ytterligare original juwel-ramp (relativt billigt via internetbutiker i Tyskland), summa 4x54W T5. Funkade bra för bl a LPS:er, enda problemet var att det blev rätt varmt då ju locket ovanför akvariet blir rätt tillslutet..Som start funkar det, men ni blir nog på sikt sugna på en bättre belysning..Lycka till! Citera
Niccita Postat 16 januari 2013 Författare Postat 16 januari 2013 Tack för era svar! Det får nog bli originalramp först, och samtidigt leva på knäckebröd för att kunna införskaffa det andra så snart som möjligt! Citera
spoix Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 Hej,Jag har likadant kar och kör med 2x54 för tillfället och har lite olika skivor och en euphyllia samt en anemon som har bott där i drygt ett halvår. Ett led-bygge är på gång.Lycka till och posta gärna lite bilder!Vad hade ni tänkt för övrig teknik?Mvh Citera
Niccita Postat 16 januari 2013 Författare Postat 16 januari 2013 Vi har faktiskt inte kommit så långt ännu, en sak i taget Vi tänkte besöka Korallfisken i nästa vecka och se vad de kan rekomendera. Antagligen kommer vi hem med mer än vi räknat med som vanligt. Självklart kommer det upp en tråd med bilder när det "är på riktigt"! Citera
spoix Postat 16 januari 2013 Postat 16 januari 2013 hehe japp det är lätt hänt.Skummaren jag använder är en aquarium system skimm 400 den passar bra till karet och är en påhängsskummare om ni tänker köra utan sump(det gör jag)Den är relativt ljudlös och skummar bra. Den kan jag rekomendera. Citera
Dellan1980 Postat 17 januari 2013 Postat 17 januari 2013 ett tips jag har haft ett 240 juwel rio som salt ! Juwels egna skummar är kanon bra lite jobbig att få dit bara men funkar kanon Citera
Niccita Postat 24 januari 2013 Författare Postat 24 januari 2013 Vi fick en glad överraskning då vi öppnade våra lönespecar idag, så det lutar åt att det blir den efterlängtade Razorn. Frågan är bara, tror ni en 160w 16k räcker? Enligt beskrivningen räcker den till ett LPSkar på 120cm, men butiken jag talade med säger att det absolut inte kommer att räcka. Kommer inte att köra med sps (just nu, iaf). Citera
StoffeSwe Postat 24 januari 2013 Postat 24 januari 2013 Jag har en razor 160w över mitt kar som är 120cm långt, jag tycker inte den räcker till ör att täcka hela ytan som jag vill.För att få bra täckning så måste jag ha rampen ganska högt över ytan (högre än medföljande "ben" tillåter).Jag skulle säga att en razor räcker för att täcka ett 100cm kar effektivt, större kar kommer få dålig täckning i kanterna. Citera
Niccita Postat 24 januari 2013 Författare Postat 24 januari 2013 Har streamers och skummare i vardera hörn, så det är inte det största bekymret. Med lite sämre ljus ser man det kanske inte lika bra Jag kommer köra mjukisar/några sps mest är planen. Citera
StoffeSwe Postat 24 januari 2013 Postat 24 januari 2013 Då kommer nog en Razor passa dig utmärkt. Förutom att den inte lever upp till tillverkarens specifikationer rörande hur stor yta den täcker så har jag bara gott att säga om den. Citera
Mangebe Postat 24 januari 2013 Postat 24 januari 2013 Kommer inte ledsen som sitter i mitten på razorn lysa upp plast staget som sitter på juwel 240? Har tänkt på det själv då man har ett sådant kar hemma. Citera
Niccita Postat 24 januari 2013 Författare Postat 24 januari 2013 Det ska inte störa nämnvärt enligt min efterforskning. Hittade en del trådar när jag googlade på det. Citera
Mangebe Postat 24 januari 2013 Postat 24 januari 2013 Det ska inte störa nämnvärt enligt min efterforskning. Hittade en del trådar när jag googlade på det.Har du några länkar till det? Skulle vara väldigt intressant isåfall! Citera
Niccita Postat 24 januari 2013 Författare Postat 24 januari 2013 Här står det en del http://www.reef2reef.com/forums/maxspect/91545-maxspect-razor-1st-impression-6.html men har lyckats tappa bort resten av länkarna. Ska leta vidare! Citera
StoffeSwe Postat 24 januari 2013 Postat 24 januari 2013 Är det ett eller två stag i rio 240?Då Razor ledarna är betydligt mer fokuserade än gamla maxspect modeller så kan det tyvärr tänkas bli en skugga. Jag hade det problemet i mitt Rio 180 när jag använde MH, men då var det bara en ljuskälla, mitt över staget och så blir ju inte fallet för dig. Citera
Niccita Postat 24 januari 2013 Författare Postat 24 januari 2013 Det är ett stag. Jag vet inte hur jag ska göra, lär inte ha råd med 2 120W inom den närmaste framtiden.. Svåra val, minsann. Citera
greger Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 Stagen ställer ju till det lite, så det bästa är nog 2st 120W - men det finns lite begagnade Maxspect G2:or 170w ute på marknaden och många MH/T5 combos om du vill hitta något till vettigt pris "så länge" Citera
Niccita Postat 25 januari 2013 Författare Postat 25 januari 2013 Jag har suttit och letat efter begagnat som en tok men inte funnit något. MH är jag lite osäker på. Kan visserligen köra på originalbelysning (med nya rör och reflektorer), men det känns också dumt. Synd att nästa månad är en "vatten o knäckebrödsmånad", även utan inköp av belysning. Då skulle jag lätt väntat o kört på 2x 120W. Citera
Niccita Postat 25 januari 2013 Författare Postat 25 januari 2013 Då jag är väldigt novis vad gäller detta måste jag fråga, jag ber om ursäkt om jag är jobbig eller tjatig!Har suttit och googlat runt en massa och fann dessa: http://www.fish-street.com/key_aquarium_led_lighting_europe_version?af=ukmal Är det ens värt att fundera på? Om de är ok, vad ska jag då välja? Citera
Keller Postat 7 februari 2013 Postat 7 februari 2013 Jag slänger in en fråga här om det är okej. Jag har ett rubinakvarium som är typ en kopia på rio (120x40x50) vad gäller måtten men jag har dock inget stag på mitt. Då borde väl en Razor 160W räcka? Mina planer på aquascape går ut på att ha två "berg" men inget ända ut i kanterna. Citera
RickardK Postat 19 februari 2013 Postat 19 februari 2013 Jag har ett Rio180 och har samma problem som du med razorn (mittstaget). Om inte maxspect behagar komma ut med Mazarra-X nångång har jag följande som backuplösning:http://reefbreeders.com/it2080.htmlOm man kollar på ReefCentral verkar många vara väldigt nöjda och de utspridda ledsen gör mittstaget till ett mindre problem. Den lär räcka ut i kanterna enkelt på ett 120-kar. Jag funderar på modellen mindre till mitt som är 100cm. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.