Gå till innehåll

Hjälp : vilken medecin jag ska köpa


Zigmund

Rekommenderade inlägg

Tisdag : första tecknet något är fel , en gul kirurg är väldigt roströd mot bakfenan , ser detta på kvällen

Onsdag: jag fångar upp den och flyttar den till mitt fraggkar , den äter bra men har spridit sig mer .

Torsdag : Hittar den död och ser även tecken på min andra gula kirurg

Fredag : Fångar upp den också ,den äter bra men ser också illa ut :(

Ser även tecken på min xanthurus ,tycker även imperatorn ser lite annorlunda ut . Min achilles+en hepatus har fått ganska mycket prick !

Har gjort iordning 200l vatten för vattenbyte - vattnet jag tar ut har jag tänkt använda till 2-3 st karantäns kar .

Använder uvc (de bary 25w,detta stoppade jag i onsdag ) och ozon 50 (som jag alltid har på underhållsdos ).

Vilken medecin ska jag köpa ? Och ska jag behandla alla fiskar i karantän eller plocka ur dom vartefter jag misstänker något :(

post-6037-14468927992933_thumb.jpg

post-6037-1446892799161_thumb.jpg

post-6037-14468927991866_thumb.jpg

post-6037-14468927992136_thumb.jpg

post-6037-14468927992393_thumb.jpg

post-6037-14468927992656_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är något svampliknande ! Ser nästan ut som frätskador (var rädd för ozon men kör så lite och har redox på ghl ,men litar inte på den så ligger på ca:25% på en som ger max 50 till ca:1200-1400 l vatten och den sitter i fuktig miljö så den ger inte mycket )

Medecin jag har möjlighet att inhandla imorgon är av märket aquarium munster (vet djuraffär i västerås som har många sorter av den medecinen )

Och kommer köra det i karantän så koppar mm ingen fara !

Men vilken ska jag köpa ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kanske tillägga :

Ca: 2 veckor sedan en ny fisk ( naso elegans , dock hade denna gått karatän och äter o ser kanon ut+en leacusternon för ca:1 månad sedan sympton fri )

kirurgerna som ser illa ut har jag haft ca:2år

Achilles 6mån kanske (väldigt mycket prick senaste veckan )

hepatus ca:1 år ,prick såg jag idag ( inte haft sedan jag köpte den )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medecin som jag är ganska säker på att jag kan få tag i imorgon är !

1. Aquafuran

2.dessamor

3. faunamor

4.medimor (denna tror jag´inte funkar på saltvatten )

5.odimor

6 . tveksamt om jag kan få tag på : protomarin

Jag har inte gjort vattenbyte än ( är det dags att flytta bort dessa ur systemet achilles-flavencens-xanthurus )

Ozon har jag kört denna dos +6 månader ,enling redox mätare 310 stämmer förmodligen inte ,men efter 3798 kalibreringar tröttnade jag och den är ganska stabil och jag har haft den på 24/7 .

Pricken är jag inte så orolig över då achillesen är ruskigt känslig ,bara jag matat dåligt någon dag har den lite prick men försvinner lika fort .

För ca :1 månad sedan dog min rostratus ( mådde hur bra som helst , sedan häftig andning och orkade knappt simma ,flytt till fraggkar ,men var i riktigt dåligt skick så jag avlivade den )

Ändrat av Zigmund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medicin köpt !

Köpte aquafuran forte ( denna innehåller dock natrium-nifurstyrenat och inte Nifurpirinol )

Köpte även odimor

Kan jag använda bägge i samma kar eller måste jag chansa på 1 ??

Flavencens och xanthurus skulle jag chansa aquafuran men achilles odimor ,så vill ju helst köra bägge medicinerna ,då jag tycker det är svårt att lista ut vad som pågår :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flavencens+xanthurus gått i Aquafuran i 3 dagar . Flavescens död när jag kom hem idag .xanthurus kan jag inte se att det lilla grå försvunnit men ej blivit värre .

Achilles+hepatus får jag inte tag i . Dom simmar inte i fällan ,kan ej ta dom på natten heller då dom sover inne bland stenen . Börjar dock fundera om det bara är vanlig prick som ser illa ut ? Uvc går 24/7 ,ozon avstängt , både achilles och hepatus simmar till putsarräkorna för att bli rengjorda ! Ska jag medicinera mot Oodinium är det att riva hela akvariet , självklart ett måste men man vill gärna vara lite mer säker då detta är ett jättejobb :(

Hur snabbt är förloppet på Oodinium ?

Detta har pågått över 1 vecka , dom ända som ser illa ut är achilles och 1 hepatus dock har 2st flavescens dött .

1 hepatus-leucosternon-naso elagans helt oberörda

scopas+xanthurus liten grå fläck baktill

dvärgkejsare 2st +3 kejsare ok

kaninfisk+alla clowner inte en fläck på

Bilder på achilles från idag !

post-6037-14468928055288_thumb.jpg

post-6037-14468928054716_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flavencens+xanthurus gått i Aquafuran i 3 dagar . Flavescens död när jag kom hem idag .xanthurus kan jag inte se att det lilla grå försvunnit men ej blivit värre .

Achilles+hepatus får jag inte tag i . Dom simmar inte i fällan ,kan ej ta dom på natten heller då dom sover inne bland stenen . Börjar dock fundera om det bara är vanlig prick som ser illa ut ? Uvc går 24/7 ,ozon avstängt , både achilles och hepatus simmar till putsarräkorna för att bli rengjorda ! Ska jag medicinera mot Oodinium är det att riva hela akvariet , självklart ett måste men man vill gärna vara lite mer säker då detta är ett jättejobb :(

Hur snabbt är förloppet på Oodinium ?

Detta har pågått över 1 vecka , dom ända som ser illa ut är achilles och 1 hepatus dock har 2st flavescens dött .

1 hepatus-leucosternon-naso elagans helt oberörda

scopas+xanthurus liten grå fläck baktill

dvärgkejsare 2st +3 kejsare ok

kaninfisk+alla clowner inte en fläck på

Bilder på achilles från idag !

[ATTACH=CONFIG]89474[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89475[/ATTACH]

Varför behöver du riva hela revet för att medicinera mot Oodinium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag medicinera ,tar jag upp all fisk . Finns inte en chans jag får upp alla utan att plocka bort stenen. Den medicin jag fått tag i innehåller koppar så karantän ett måste !

Funderar dock på att köra hårt med ozonet + ett till uvc på 25w .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag medicinera ,tar jag upp all fisk . Finns inte en chans jag får upp alla utan att plocka bort stenen. Den medicin jag fått tag i innehåller koppar så karantän ett måste !

Funderar dock på att köra hårt med ozonet + ett till uvc på 25w .

Jag antar att detta beror på att du är rädd om dina koraller. Själv hade jag stängt av UVC:t och kört med Salifert Stop Parasite. Har medicinerat mot vitaprick och Uranema marinum med framgång med detta medel. Inga problem med mina koraller eller snäckor vid medicineringen. Problemet att plocka upp fisken är att man stressar den ytterligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har absolut för dålig kunskap inom detta ämne ,men dom jag vet som testat detta medel har inge vidare resultat .

Är det Oodinium så tror jag min största chans är kopparmedicin .(är inte denna medicin typ chili/peppar eller något sånt )

Men kan skicka efter en flaska salifert ,skadar ju inte .Dock inge kul stänga av uvc

Är det prick så borde 2*25w uvc + ozon ta bort det

Är rädd jag väntar för länge med kopparmedicin !

Har xanthurus i 50l med odimor sedan ett par timmar . Men är någons dag jobb att få iordning karantän till 30 fiskar !

Någon aning om vad det är för sjukdom jag har ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har absolut för dålig kunskap inom detta ämne ,men dom jag vet som testat detta medel har inge vidare resultat .

Är det Oodinium så tror jag min största chans är kopparmedicin .(är inte denna medicin typ chili/peppar eller något sånt )

Men kan skicka efter en flaska salifert ,skadar ju inte .Dock inge kul stänga av uvc

Är det prick så borde 2*25w uvc + ozon ta bort det

Är rädd jag väntar för länge med kopparmedicin !

Har xanthurus i 50l med odimor sedan ett par timmar . Men är någons dag jobb att få iordning karantän till 30 fiskar !

Någon aning om vad det är för sjukdom jag har ??

Är det röda blödningar innanför huden eller skador på utsidan av huden? Har du vita prickar? Eller andra parasiter som syns?

Om du använder Salifert Stop Parasite måste du stänga av UVC:t, Ozon och ta bort kolfilter. Annars är det bara slöseri på pengar. Många här på forumet har använt medlet utan framgång, men oftast har de inte vågat stänga av UVC:t. Man måste helt enkelt välja vad man tror mest på. Jag har haft bra framgång ett flertal gånger med Stop Parasite och därför litar jag på det mer än många andra. Har hittills inte förlorat en fisk i sjukdom (ta i trä). Dock av andra orsaker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att vara på utsidan på xanthurus+scopas (2 flavescens som dog samma ) Var rött på gula kirurgerna , grått på dom andra.

Achilles mycket prick ,men ser grått ut vid ansiktet .

Hepatus mycket prick - har även prick på ena ögat (ögongloben )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att vara på utsidan på xanthurus+scopas (2 flavescens som dog samma ) Var rött på gula kirurgerna , grått på dom andra.

Achilles mycket prick ,men ser grått ut vid ansiktet .

Hepatus mycket prick - har även prick på ena ögat (ögongloben )

Borde vara en parasit.

Alternativ 1: Salifert Stop Parasite dubbeldos, inget UVC, ingen ozon, skummare på.

Alternativ 2: UVC på, använd ozon, mata med mat innehållande vitlök (t ex Ocean Nutrion Formula 2), hoppas på det bästa och låta fisken immunförsvar jobba.

Alternativ 3: Detta har jag aldrig testat. Men vissa har haft framgång mot parasiter genom att doppa fisken i sötvatten. Dock mkt stress för fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alt 1: ej testat

Alt 2: Matat väldigt mycket i en vecka (ifall dom ska in i karantän ) allt marinerat i Seachem garlic guard . 25w uvc på 24/7 .dock ozon avstängt senaste dagarna.

Alt 3 : första kirurgen som dog sötvattensdoppa jag ,när jag flyttade den !

beställde !

[h=1]Oodinex eSHa 20 ml[/h]Brett medikament för behandling av svamp, bakterier och parasitinfektioner i akvarier med invertebrater.

Behandlar upp till 800 liter saltvatten.

Kan till skillnad mot många medel användas i akvarium med Anemoner, Korall och kräftdjur.

Någon som testat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...