Gå till innehåll

Studsande fosfat, Hanna checker och Rowaphos


MickeP

Rekommenderade inlägg

Leffe: Japp, jag har bytt träkloss med ca 1 månads mellanrum :) Man märker snabbt när skummaren presterar sämre. Trodde inledningsvis jag skulle få byta ännu oftare...

Jani: Ska införskaffa mig en sådan pump och ha hemma. Men bara för att tydliggöra så ska själva pet-flaskan sitta på pumpens insug, väl? Så att filtervadd+media dras på plats av suget också, samt skyddar så inget djur sugs in i pumpen?

Jag har märkt att det dessutom är ganska stor skillnad på klossar av olika fabrikat - Sanders i Lind-trä är de som funkar allra bäst enligt min uppfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, precis så. Du måste ha på det medföljande insugsskyddet också, det är en liten slitsad cylinder man trär på insuget, det är den som gör att den passar perfekt i flaskans mun... den skyddar även filtervadden från att sugas in och trasslas in i impellern på motorn...

Stort tack för tipset, det ska jag prova! Mätte fosfaten igår och fick konstiga värden med Hanna checkern. Efter att ha mätt det 7 gånger (med samma reagens) fick jag 0.23 - 0.21 - 0.19 - 0.17 - 0.17 - 0.16 - 0.16. Konstigt att det är en fallande skala och ändå noterbar skillnad mellan högsta och lägsta. Tror dock mest på första värdet för det är i samma kuvett före och efter reagens, och där kuvetten sätts i så exakt lika som möjligt både före och efter. Övriga mätningar kalibrerar kan med den andre kuvetten och passar då medvetet på att snurra båda kuvetter lite varje gång jag sätter i dom, för att försöka hitta ett ungefärligt snittvärde oavsett ev. skillnad i glastjocklek eller fingeravtryck/smuts på olika ställen (även om jag försöker vara noga med att torka varje kuvett innan varje gång jag sätter i den i checkern).

Ska mäta fosfatet ikväll igen (för att mäta på samma tid varje dag, för konsekventhetens skull) och är det på väg neråt avvaktar jag utan åtgärder med pet-flaskan, men ska köpa mig en sådan pump oavsett vilket till framtida bruk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väntade du 3 min innan du mätte? i vilket fall så har du hög fosfat, om du inte har tappat ner något i ditt glas. testa att mät igen om du inte tror ditt instrument.

Ja jag startar checkern, stoppar i en rentorkad kuvett #1 utan reagens och klickar på checkern för att kalibrera. Därefter tar jag ut den, häller i reagens och håller knappen inne på checkern för att få igång timern med 3 minuter. De första två minuterna vänder jag försiktigt kuvetten upp och ner om och om igen för att lösa upp reagensen i hela vattnet. Sedan torkar jag noga av kuvetten igen och sätter i den på exakt samma position och inväntar sista halvminuten eller så, innan jag får (första) resultatet.

Efterföljande mätningar gör jag genom kalibrering med kuvett #2 utan reagens, och mätning med kuvett #1 (samma reagens vid varje mätning). Här försöker jag snurra kuvetternas position något mellan varje mätning ifall glastjockleken på något ställe skulle ge ett way off värde, men torkar dock noggrant av kuvetterna innan jag stoppar i dom i checkern så där inte är fingeravtryck eller smuts. Mätningarna gör jag naturligtvis i rad direkt efter varandra inom ett par enstaka minuter.

Idag fick jag mycket skumma värden. Började på 0.35 och fick ända ner till 0.15 även om de flesta låg runt 0.20-0.24. Men det var en anmärkningsvärd differens mellan högsta/lägsta, tycker jag.

Nu har jag förvisso fått låna en reaktor av en kompis så den har testkörts i vasken idag (inte varit igång på ett tag) och jag tänkte köra igång den imorrn och även göra 25% vattenbyte i helgen. Men just nu vet jag inte riktigt om fosfaten faktiskt studsar eller om Hanna checkern är instabil (vilket jag iofs inte tror). Men oavsett vilket är fosfatnivån ändå för hög och jag vill reducera den kraftigt... :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack till Johan ("Johan2x") som erbjöd sig svänga in om när han ändå hade vägarna förbi igår, för att jämföra vad min Hanna checker visar, kontra vad hans visar. Så vi hade en liten utvärdering här igår kväll och han fick stabila värden vid varje mätning, men det fick inte jag. Se'n fick vi lite olika värden också men dock värdediffar som låg inom checkerns felmarginaler.

Boven visade sig vara mina kuvetter. Jag tog kuvetter från min andre Hanna-checker (den blå, för hårdheten) och plötsligt fick även jag stabila värden vid varje mätning. Våra olika checkers fick dessutom mer snarlika resultat betydligt närmare varandra. Happy days! :)

Reaktorn jag fick låna har verkligen gjort susen också. Genom den och RowaPhos, plus ytterligare ett 25% vattenbyte (denna gång med KZ Reefers Best salt utan något fosfat alls med sig) är jag nu nere på 0.03 i fosfat. *Nöjd* så nu stänger jag reaktorn. Återstår att se om det blir någon reaktion i karet den närmaste tiden av att man "chocksänkte" fosfaten. Men redan nu slipper man använda algmagneterna på framrutan, vilket jag annars fick göra varje dag jag kom hem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...