freddi36 Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Hittade denna: http://www.carolinafishtalk.com/forum/diy-section/33057-my-diy-skimmer-mame-nano-skimmer-clone.htmlVerkar sjukt enkel, billig och effektiv för ett litet kar. Någon som testat? Nästan så att man skulle bygga en "bara för att".... Citera
jacs Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Fredrik,Det är bara att bygga en, sjukt enkelt. Vill testa men när skall man få lov att leka med akvariet för frugan då???????? Citera
Wigge Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 ge henne kreditkortet och säg att hon ska åka och shoppa så har du en hel dag till akvariet Citera
jacs Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Billigare att inte ge henne kreditkortet och endast hoppas på att hon är ute och åker längdskidor inför tjejvasan e bättre. Tre dagar i lugn och ro i Februari någon gång, skönt.Djeflar gin och is samt en skvätt citron e ju kanon gött, mera på väg hoppas jag. Citera
Guest Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Skummare är jätte lätt och göra och bra blir dem. Bara sätta en defuser på valfri cirkulationspump så har man en skummar pump sedan ansluta den i något som isolerar bubblorna. Jag håller på med en i akryl dem blir 3kantig så den skall passa i hörnet på karet. Får se när den blir klar. Nice länk Citera
freddi36 Postat 20 januari 2013 Författare Postat 20 januari 2013 Hmm.. ska nog göra en faktiskt, min reperation av min gamla blev inte så bra som jag hoppats, designen var väl ok men bubblorna blev för stora. Citera
Stefan molin Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 hej , dra inte den slangen för långt ner , skummar det blött så kan du startar en hävert som tömmer karet , mvh stefan Citera
freddi36 Postat 21 januari 2013 Författare Postat 21 januari 2013 För långt ner i flaskan eller för långt ner till uppsamlingskärlet? Citera
mikoto Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 För långt ner under vattenytan i karets nivå :-)Om det bildas en hävert så tömmer häverten ner till slangens öppning. Om slangen sedan sitter i en burk/flaska så tömmer häverten tills vattenivån där skummaren sitter är lika hög som nivån till flaskan/burkens öppning. Jag skulle rekommendera en lösning istället där skummet får rinna över flaskans topp till en behållare som ej är sluten, typ en vanlig skummarkopp, och sedan ha slangen monterad på den. Koppen behöver ej gå att ta bort, den ska bara agera mellansteg mellan skummaren och slangen. Så att skummet rinner ner i samlingsbehållaren istället för nuvarande lösning där den i princip pumpas ner och en hävert kan startas som Stefan säger. Citera
freddi36 Postat 21 januari 2013 Författare Postat 21 januari 2013 Okej, nu är jag med Jag kan ju ta koppen från wg 310 skummaren.Hur många L/h skulle ni rekomendera att pumpen pumpar? Citera
slarvid Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Intressant tråd! Gunden i skummaren är antingen skalle medd diffusor eller luftpump som blåser genom syresten upp bubblor i ett rör alltså? Citera
slarvid Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Ska nog kolla med glasblåsaren mitt över gatan på jobbet vad en sån kostar! Hur viktigt är det att den smalnar av upptil tror ni? Sen hur får man bort äcklet? Citera
freddi36 Postat 24 februari 2013 Författare Postat 24 februari 2013 Att den smalnar tror jag gör hela grejen Klegget leder du bort via en slang i toppen. Citera
slarvid Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 Aha! Ner till en burk eller flaska i bänken typ! Citera
slarvid Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 (ändrat) Hur viktig är längden på den? Och diameter?, på nätet om mame står det att den är 3 cm Och hur bra luftpump ska man ha? Ändrat 25 februari 2013 av slarvid Citera
mikoto Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 Desto högre en skummare är desto bättre verkningsgrad får man. Så den bör vara så lång det bara går. Det är liknande för bredd med, i det här fallet bör diametern vara så stor som du får plats med. Luftpumpen är också så stark du kan. Men man får ställa in skummaren. Har man för mycket luft in så kan skummaren skumma över så då får man antingen höja skummaren eller strypa luften. Det bästa vore en skummare man kunde lägga till längd på efter behov :-) Citera
slarvid Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 finns lite roliga prylar här! bla korkar med hål i!Provrören eller om det va mätglas fanns bara i 25mm tyvärrhttp://www.sagitta.se/ Citera
mikoto Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 Rund är alltid bäst för skummare vad jag vet. Luftpump... Ta en som kan pumpa minst 150 liter i timmen. Schego WS2 är en bra skummarpump. Men Schego optimal är en trevlig pump också som är lite billigare. Men WS2 är nog tystare. Citera
slarvid Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 kollade de märkena min lokala handlare har, hittade en med eheim och en med tetratec som verkade oki! De var även ställbara i flåset! Citera
mikoto Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 Aha, jo de kan nog fungera bra de med. Du kan ju fråga Stefan vad han kör för pump till sin skummare så kan du se och höra den i drift :-) Om han har skummaren igång. Citera
slarvid Postat 26 februari 2013 Postat 26 februari 2013 http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=4&gID=2453&filter=Pdär kanske Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.