Gå till innehåll

Alger bra eller dåligt?


Sebbe12

Rekommenderade inlägg

Hej kanske någon expert som kan e en synpunkt men jag är själv helt ny och har startat upp mitt för 2 veckor sen och jag har ett 240 liters kar och där har jag kastat i 15 st Nassarius sniglar ,4 st turbo, 2 stora eremiter och en sandsjöstjärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte rekommendera Turbo snäckor (dvs de med rundade skal). De kan ofta inte vända på sig till skillnad från de flesta andra arter som troligen är bättre anpassade till att beta på stenformationer och då svälter de ihjäl och smutsar ner vattnet och tvingar dig till nyinköp. De blir också ganska stora och "bulldozar" koraller och stenar i högre utsträckning än de flesta andra arter. Kolla hellre på arter som har pyramidformade skal (ibland säljs turbo snäckor felaktigt). Jag har en Banded Trochus med svart kropp och den gör ett grymt jobb.

Till sanden rekommenderar jag Strombus Bulla som både gräver under sanden men mest på ytan och i viss mån på stenarna (de är också underhållande med sina komiska drag när de dammsuger sanden). Nassarius är också bra för att röra runt och syresätta sanden men de är kött/as ätare så de kommer inte äta alger du har i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...