Gå till innehåll

Är den knäpp eller har den roligt?


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Min nya gula kirurg verkar ha fastnat i vinkelvolten eller nåt.

Den har hittat ett vertikalt utstick på en sten som sitter lite bakom revet. Så den tar sats från ena kortsidan, in och gör en handbromsvämdning runt stenen (sjukt snyggt) och simmar ut igen. Sen tar den höjd och gör om manövern.

Om och om i timmar höll den på igår.

Är den mentalt störd eller leker den bara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är lite knasiga ibland, min Z. scopas höll på med liknande saker, och gör det ibland nu med... Verkar som de har kul, tror det har med deras simbehov att göra, antagligen blir dem rastlösa i kroppen och då är det bara att ta på sig joggingfenorna och ge sig ut på runda :) Man blir otroligt imponerad av fiskars kroppskontroll, älskar att se när fiskar "surfar" på strömmarna i vattnet för att ta sig till ett ställe, sen sprintar tillbaks till ursprungsplatsen och surfar igen... Om man ska gå på vad en del människor säger om djur så är det rätt svårt att förstå beteendet, men tänker man på att de kanske ändå har ett koncept av "kul" så ser beteendet jäkligt vettigt ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djur som repeterar rörelsemönster i fångenskap (vanligtvis zoo/avel) brukar lida av understimulans och för små inhägnader.

Det verkar vara samma för fisk, jag har sett detta några gånger när det kommer till kirurger som vuxit sig lite stora för karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min segelfenskirurg är lite knäpp den också. Ställer sig några cm från min mp40 och simmar full kraft mot vattenflödet i några sekunder. Behöver inget hamsterhjul till den. :)

/André

Så gör min segelfen också

Sen bara släpper den och flyger iväg för att sedan göra samma sak igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...