Gå till innehåll

Inköpslista (Byggstenarna till ett nybörjarakvarium)


davlind

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har googlat runt ett tag samt sökt på saltvattensguiden några gånger efter svar på mina frågor!

Många av mina frågor har jag fått svar på, men jag verkar ha svårt att hitta det med fundamentala inför att starta ett Saltvattensakvarium.

Jag läste Guiden (Saltvatten - Uppstart.pdf) som finns här på forumet samt några trådar från era besökare, men jag är fortfarande osäker

på vad som behövs köpas för att klara av ett saltvattensakvarium. (Nybörjare!)

Vad jag är ute efter är en punktlista (1,2->) lista på kringutrustning för att påbörja sitt akvarium.

Är det någon av er som har en lista liggandes? För guiden som jag länkade ovanför verkar tex inte täcka hur jag mäter salthalten, vad för sensorer jag behöver, förslag på pumpar/filter m.m.

Jag vill inte riskera bli "lurad" när jag går till butiken och skall inhandla allt, är rädd att jag köper saker som jag inte behöver egentligen nu i början.

Lite info om akvariumet: ~300 liter, skall endast ha såkallade "clean up crew" och koraller. Inga fiskar!

Hoppas inte min tråd blir sågad nu :) (Inte första gången ni ser detta kanske?)

Tack påförhand,

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller beror ju på vad du är villig att lägga på ett akvarium. Du skulle kunna ha ett enkelt akvarium med en pump och det skulle räcka, men då kan du inte ha särskilt avancerade grejer i och du skulle behöva göra vattenbyten väldigt ofta

Jag är ju nybörjare själv och har precis fått igång mitt akvarium och detta är vad jag har än så länge:

1. Akvarium: Måttbeställt akvarium från akvarieleasing med borrad botten

2. Sumpakvarium

3. Bänk som akvariet står på och sumpen får plats i

4. Rör och rörkopplingar

5. Osmolator

6. Doppvärmare

7. Skummare (Jag kör AquaC EV-180)

8. Returpump

9. 2st Tunze Nano Stream

10. Tunze multicontroller 7096

11. Ljusramp (Pacific Sun Hyperion R2)

12. Tester (Nitrit, Nitrat, Calcium, Magnesium, PH, KH, fosfat och refraktometer för salt)

13. Salt

14. Piccobello osmosanläggning + silikatfilter

15. Slangar till diverse saker

16. Algskrapa

17. Håv

18. Levande sten

19. Biopelletsreaktor

Det var allt jag kom på... kanske finns nåt mer men det kan jag inte minnas nu iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Andreas för svar!

Det var precis detta jag var ute efter :) Nu skall jag bara slå upp alla ord här för att förstå vad de behövs lite och vad de gör.

Sådan här lista är super bra för nybörjare! Känns helt plötsligt lite "lättare" då jag har en bättre överblick på vad som behövs

för att starta. Sedan köper jag ditt reseonemang på hur långt man skall gå i sina inköp, men detta känns överkomligt.

Tack för informationen,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glad att jag kunde hjälpa! Finns många saker på den där listan som man skulle kunna komma billigare undan med. Tänker främst på ljusramp, skummare, pumpar och akvariet. Du kan ju tex hitta ett bra beggat akvarium och inte köpa måttbeställt som jag. Jag gav 6700kr för akvariet och dryga tusingen (tror jag) för sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en del att läsa:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?249-Nyb%F6rjarartiklar

Ladda även ner denna och lägg den bredvid sängen och läs igenom den en gång om dagen i 14 dagar så du har någorlunda kol på vad olika kemikalier i akvariet har för uppgift och vilka värden man bör ligga på:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

I artikelarkivet finns mycket intressant och många timmars läsning, bara att börja plöja...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?197-Artiklar-L%E4nkar

Längre ner under alla butiker hittar du det intressanta.

Angående den där listan så är det ju lite upp till vad du har för ambitioner med akvariet, vad för djur du ska hålla och vilka krav dessa ställer på din utrustning.

Börjar du med att kika på vad du vill hålla för djur och sen söker information om dessa så kan du börja sätta ihop en inköpslista därefter.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...