Gå till innehåll

Korallernas färger... Hur? Varför?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Kom att tänka på en sak...

Varför har vissa koraller en viss färg? Jag menar, finns det olika zoox? En korall som dumpat sina alger blir ju helt blek och genomskinlig, men så som jag förstått det så får den tillbaka samma färg som innan när den får tillbaka sina alger? Måste inte det betyda att korallen bara tar in vissa sorters alger?

Isåfall, varför finns det olika färger av samma korall? Samma art av korall borde väl isåfall ta in samma sorts alger? Det finns ju både röda och gröna Trachys exempelvis.

Eller jag är helt ute och cyklar? Tycker det är en intressant fråga, så om någon vet svaret får ni gärna förklara det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zooxantheller, som är alger (dinoflaggelater) ger en viss färg, eller snarare förgyller vissa färger. Pigmenten cholorphyll a och c (gröna), β-carotene (rött/orangea/brun), peridinin, neo-peridinin, dinoxanthin, neo-dinoxanthin, diadinoxanthin, och xanthophyller (gul) finns i Symbiodinium (som är en av den vanligaste zooxanthellerna). Korallerna själva har ju också pigment, som i samband med zooxanthellernas pigment ger färgen. Ibland kan man se att blekta koraller har pastellfärger, en av mina visade nyss detta efter flytten (då vattentemp fick den att spotta ur zooxarna), nu är den fin igen. Vissa koraller har ju också pigment som är flouroscerande, vilket ses under blåljus eller högre våglängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller kan också ändra färg. De vi pratar mest om är att vid högt fosfatvärde blir det mycket av en sorts bruna zooxanteller men färgerna påverkas också av spårämnen och ljusmängd. Koraller kan också någon gång byta zooxanteller och få en helt annan färg.

Generellt sett kan man nog säga att många färger påverkas av jodbrist, kanske framför allt blå till purpur men även ofta grönt.

Järn påverkar grönt. Strontium ofta rött med mer. Nitratbrist minskar framför allt rött och grönt. Men detta är ett stort tema. Alla tillsatser fungerar inte likadant i alla korallsläkten så det gäller att hålla koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har också skäggisar. Tre honor i ett terrarie som står jämte akvariet. Väldigt nyfikna och sociala damer som sitter och tittar på oss när vi tittar på fiskarna. Köpta av larry här på guiden. Inte nog med att han har guidens häftigaste akvarie. Dom föder upp skäggagamer också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis och Leopardgeckos :)

Tack och lov sa ja stopp för all uppfödning av ödlor när min lilla hjärna börja snöa in på resa.

Svärmor var inte allt för glad sist det begav sig när hon fick 12 Geckos och 15 Drakar på halsen att pyssla om:)

C har två Skäggagamer uppe i huset minst två timmar varje kväll, väldigt sociala djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tillbaka till huvudämnet:) ja ja ja vet rätt drygt......

Det där med att korallerna kan ändra färg är rätt fräckt faktiskt, har en gul Hystrix som blir grön så fort Nitrat höjs och återgår lika snabbt till gul när N sjunker igen.

Det är otroligt bra att ha en signalkorall som när man lärt sig den kan indikera det ena eller det andra.

Har även en Acropora som gör på liknande sätt men den är mycket långsammare i sina omslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...