Gå till innehåll

hur påverkas stenkoraller av mer ljus


fredrik-tern

Rekommenderade inlägg

tjena. jag undrar hur korallernas tillväxt påverkas när man uppgraderar ljuset.

som det e nu så e mitt kar 180x60x50 och jag har ändast 2st t8 lysrör o en 150 w

mh över detta. jag har väldigt dålig tillväxt på mina koraller tycker jag. färgerna är också kassa.

jag vet att alla kommer säga att det är alldeles för lite ljus. men jag ska inom kort byta till

2st 250w mh på 14000 kelvin. kommer det göra såg att korallerna vaknar till. eller behöver jag ännu mer

ljus. hur många timmar ska man ha full belysning. drömmen e ju att få ett korallkar

med mycket färg.

fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

På 180cm skulle jag satsa på 3st Mh 38x38cm med E-40 sockel . reflektorer finns att köpa till överkomligt pris på fish-street.com http://www.fish-street.com/turles_reflector_m_size?category_id=134

Jag har två sådana här http://www.fish-street.com/turles_reflector_l_size?category_id=134 på 160cm och det funkar ok, men ditt är ju 20cm längre dock 20cm lägre men jag har ju 400 wattare i mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt kar är bara 52 cm högt, jag tror att dom räcker jag kommer kompletera med ett eller

två blåa t5or. jag har satt dom mindre ljuskrävande korallerna mot sidorutorna, acro o montiporor

är placerade ca 30cm från sidorna så dom får gott om ljus enligt vad jag tror. är det någon i närheten av skurup som har friska tester

som hade kunat kolla mitt vatten, mina var alldeles för gamla för att vara tillförlitliga?

dom fick en enkel till soptunnan.

vh fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

ja då var snart 250wattarna inkopplade. jag ska bara lösa hur den ena ska kopplas med kablarna från drivdonet.

jag har nu en 150w amatur över vad ska man göra med den, någon som behöver?

tyvärr kan (läs får) jag inte sätta igång fler kar då kastar frugan ut mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...