Gå till innehåll

ventilationshjälp


atropos

Rekommenderade inlägg

Som några av er vet så är jag på väg att lägga ner karet pga att min avdunstning av karet ställer till problem med fukt på vinden

Hur kan man lösa detta på ett bra sätt?

Har spånat lite på att göra karet lite tätare övertill och sätta någon typ av fläkt som suger ut värmen och fukten och blåser ut det utanför huset

Är detta möjligt att det kan bli så bra som jag ser det framför mig?

Tacksam för hjälp så man slipper lägga ner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte funderat på att bara lägga täckglas på karet? Det kan göra drastisk skillnad. Men du kanske får problem med värme då?

Annars är din idé fullt möjlig, att bygga en ventilation för karet. Det är nog mest beroende av hur ditt hus/lägenhet ser ut :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du kan. Jag har ett par tysta fläktar i mitt överskåp. Dessa skulle såklart kunna kopplas på slang så att de blåser ut ur huset.

Naxkdelen är att du gör av med all värme, men det finns ju frånlufysvärmeväxlare för att hantera det.

Annars kan du ju installera nån sorts luftavfuktare där den behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte funderat på att bara lägga täckglas på karet? Det kan göra drastisk skillnad. Men du kanske får problem med värme då?

Annars är din idé fullt möjlig, att bygga en ventilation för karet. Det är nog mest beroende av hur ditt hus/lägenhet ser ut :-)

Huset vi bor i är en tillbyggd fd sommarstuga så övrig ventilation är inte optimal den heller

Säkert därför jag har problemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en avfuktare ståendes i rummet ett tag för att få bort kondensen som är på mina fönsterrutor varje morgon

Men det har inte blivit något bra resultat

Har ca avfuktat två liter på ett dygn när det försvinner 15 l

Det vill säga att 13 liter försvinner ut i huset och upp på vinden

Tror att om jag ska lyckas så måste fukten ut och bort från huset

Lägger gärna en slant på att få detta så bra som möjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en vägg precis bakom och du kan borra upp ett hål i den så är det ju inga problem. Du får bygga en huv av något slag ovanför akvariet bara så att den fuktiga luften "tvingas" åka ut med fläktens flöde ut ur huset.

Ja det är bara och såga upp ett hål! när vi väl säljer huset är det bara att byta några paneler och fixa skadan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men tvinga in all luft i avfuktaren. Bygg ett hyfsat tätt skåp ovanför burken och ställ avfuktaren där?

Du får inga roliga värmekostnader om du skall dumpa kubikmetervis med varmluft i timmen rakt ut i skogen.

Nej det är sant! Det är en del att tänka på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag vore dig så hade jag funderat på att byta till LED-armatur. det kommer innebär att det dunstar mycket mindre. en kompis till mig halverade (tror jag minst 1/3) avdunstningen när han gick från MH-T5 till LED.

Ja led står på tur. Men jag kommer ändå avdunsta vatten som jag måste få bort

Men leden kommer hjälpa mig mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv på mitt nya bygge ska borra genom fasaden och sätta en pax fläkt på insidan som går när luftfuktigheten blir för hög. Värmekostnaden påverkas nog marginellt då värmen karet alstrar kommer vara betydligt högre än fluten som blåses ut, så längde fläkten inte blåser in Kalluft eldar du inte för kråkorna :)

När du flyttar är det bara att sätta en luft ventil skadar aldrig med extra ventilation i ett hus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv på mitt nya bygge ska borra genom fasaden och sätta en pax fläkt på insidan som går när luftfuktigheten blir för hög. Värmekostnaden påverkas nog marginellt då värmen karet alstrar kommer vara betydligt högre än fluten som blåses ut, så längde fläkten inte blåser in Kalluft eldar du inte för kråkorna :)

När du flyttar är det bara att sätta en luft ventil skadar aldrig med extra ventilation i ett hus :)

Om man bekostar hela sin uppvärmning separat så kommer värmen karet alstrar att hjälpa upp hela uppvärmningen av bostaden. Så dumpar du den värmen så måste du stötta med annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...