Gå till innehåll

Ricordea parasit


Rekommenderade inlägg

Fick med mig hem några liftare från senaste inköpet av skivanemoner, som bilderna visar så åt den upp Yuma:n inifrån och ut.

2st florida:s är opåverkade, hittade maskarna också under foten på en Discosoma där det också fanns små bruna bollar tillsammans med maskarna som kan vara deras "ägg".

Dock så verkar de bara äta Yuma:n

Yuma:n är död och de andra skivisarna är i karantänkaret.

Förhoppningsvis så är detta nakensniglar som bara äter Yuma:s och att de kommer svälta ihjäl nu när det inte finns nån mer att äta...

post-1811-14468928101001_thumb.jpg

post-1811-1446892810123_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har bara provat att ta bort dem med kniv och försiktigt pilla bort dem, det gick inte för de är så slemmiga och bara viker undan.

kanske att något medel biter på dem typ Flatworm exit, sen så är de så tunna så jag undrar ifall det inte skulle gå med sötvatten i en kanyl och spruta på dem så de "sprängs" risken e ju bara att skivisen stryker med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det plattmask så fungerar säkert preparatet, men dom släpper gift när dom dör så pocka mesta möjliga mängd innan behandling är inte helt fel om man inte kan göra det i ett separat kar. Dock så finns dom ju i huvudkaret redan så enda sättet att bli av med dom är att svälta ut dom eller använda medel.

Sötvattendopp kan vara ett alternativ, har aldrig provat på skivor så det får någon svara på som testat.

Oavsett metod så krävs det flera behandlingar med ett par veckors mellanrum, varken preparaten eller sötvattendopp tar äggen, vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söker man lite på ricordea och parasit hittar man bilder på "brown flatworm". Det stämmer dock inte in på dessa. Kan faktiskt inte hitta nåt om de här små "krypen". De är inte mer än 2 mm långa och verkar inte röra sig. Om man petar på min skiva kan man se att de sitter på undersidan och i munnen. Denna skiva ser lite ledsen ut men andra , som också har dessa kryp ser glada och friska ut. Skulle vilja veta vad det är, om de gör skada och vad man gör åt dem?

post-6502-14468928167069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...