Gå till innehåll

Vad skulle ni tippa på?


Hoyt

Rekommenderade inlägg

Hade behövt hjälp att identifiera dem äckelalgerna som börjar terra mej.

Och vad är effektivt mot dem?

Jag körde på redsea no3po4 -

Resultatet blev.

0 nitrat

Och fosfaten sjönk men inte tillräckligt runt 0,08.

Så jag sluta dosera för att få upp nitratet något. Och koppla in fosfatreaktorn istället.

Resultatet blev då att fosfaten öka ännu mer,

Ligger nu på 0,34

Men no3 fortfarande på 0.

Tacksam för hjälp för de e inte vackert.

T.om sjöharen och Sjöborren hinner inte med att hålla det nere.

post-6664-14468928108072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nollad nitrat tillsammans med fosfat är ett nästan garanterat recept på cyano, då cyano kan använda löst kväve... Om Redsea removern fungerade bra för dig fortsätt med den och dosera samtidigt nitrat så att du håller låg men mätbar nivå på nitraten, då borde fosfaten sjuka... Brukar funka bra....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har ultra life red slime remover (den dyra) men kanske ska va sista utväg?

Tänkte mest kanske få bort skitet under tiden ja får ner fosfaten.

Ok, kan jag dosera no3po4- och ha igång fosfat reaktorn? Eller ska ja skippa den?

När du menar att jag ska dosera nitrat, saltpeter då eller va finns de?

Mvh,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red slime remover skulle jag spara till om det verkligen inte funkar med annat, det är ett plåster, det är bättre att komma i ordning med grundosaken...

Det går att köra kolkälla (som Redseas vätska är) tillsammans med fosfatremover även om t.ex. zeovit inte rekommenderar det, sannolik för risken för obalans (låg fosfat som begränsar bakterietillväxten så att inte nitrat avlägsnas, så motsatt problem som du har)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red slime remover skulle jag spara till om det verkligen inte funkar med annat' date=' det är ett plåster, det är bättre att komma i ordning med grundosaken...

Det går att köra kolkälla (som Redseas vätska är) tillsammans med fosfatremover även om t.ex. zeovit inte rekommenderar det, sannolik för risken för obalans (låg fosfat som begränsar bakterietillväxten så att inte nitrat avlägsnas, så motsatt problem som du har)[/quote']

Ok ska testa detta.

Tack så mycket för hjälpen Benighted!

Förresten. Om cyano börjar växta runt eller i närheten, eller kanske tom på koraller, stör det dem då, alltså att cyano kan göra en direkt skada mot livet i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det för mycket så kväver det korallen. Men det är ytterst sällan en frisk korall får några problem om den ej har någon skada. Om det skulle fästa på korallen kommer det suga ur phosphaten ur korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu e jag rätt trött på detta.

Cyano, dino, kisel.

Vad är det. Det är inte rödaktikt, det är brunt. Suger jag upp det så kommer det tillbaks på 2röda.

Släpper lätt ifrån sten och sand, och nästan så är mer än "kräm" sen när jag rotar i det så löser det upp sig och flyter runt små "flisor"

Tog en del i en påse och det bibehåller sin färg.

Jag vill bli av med skitet för det är gräsligt och så sätter det sig på och runt vissa koraller och stör.

post-6664-1446892815951_thumb.jpg

post-6664-14468928159675_thumb.jpg

post-6664-14468928159849_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vir ser det ut i sanden? Jg har nåt brunrött i sanden nu, men det håller sig bara där... Sandsjöstjärnan verkar hålla sig till ena sidan som är ren, vänder när den går ut över detta....

[ATTACH]90006[/ATTACH]

jag skulle tippa på att du har dinos....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är cyano och dinos samma sak?

Nej det är olika, men svårt att säga vilket som är vilket med blotta ögat.

Cyano har red slime remover för att motverka och dino har algeax eller nått sånt. O det är ju bra att veta vilket det är så man inte behandlar mot nått i onödan.

Men åter till frågan, vad ska jag göra och vad tror ni det mest sannolikt är grundat på bilderna och hur det beter sig. Jag har försökt "forska" i ämnet men blir inte klok på vilket det är.

Plaaaaaajs hjälp mej!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gjorde susen att höja nitratet upp till 1ppm

Allt borta i princip, dino eller cyano, oavsett är det väck, sköööönt. Jag höll på att tappa modet. Det var inte alls kul. Men nu e det roligt igen!

Tack åter igen för tips och råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du Jimmy?

Jag dosera varje dag, mätte även no3 varje dag för att hålla koll på de.

Jag dosera med salpeter. Direkt med en spruta. Först dosera jag 1ml, hände inte så mycket, sen dosera jag 3ml. Och då börja det röra sig. Sen så har jag kunnat gå ner o hålla de på 1ml per dag/varannan dag. Plus att jag kör no3po4 - så håller jag uppe nitratet som försvinner plus att få ner po4 ytterligare.

Om de var nått svar på dina frågor? Annars får du får vi prova igen?:)

Vill ni ha recept så får ni fråga om de så kollar ja hur jag blanda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...