Gå till innehåll

Göra hål i glaset


PeterG

Rekommenderade inlägg

Efter att ha kört mitt lilla nano nu ett tag och tittat på andras burkar på SG är det nu dags att gå vidare.

Efter att ha besökt några som har lite större burkar så har man nu kommit till "jag vill ha stadiet".

Tänkte då röja mitt 750 liters ( som nu hyser en st gädda, bortskänkes om någon vill ha).

Skulle vilja ha ytavrinning genom ena kortsidans glas, undrar om någon borrat själv är det svårt?

Var kan man köpa en borr til glas och finns det något märke på borr som är bäst?

Alla tips mottages tacksamt rörande glasborrningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis borrat mitt 720L kar..Du kan se hur jag gjort i min tråd.. Jag körde dock med ett borr som inte va gjort för glas men det gick hur bra som helst.

Tips är att ta det lugnt. Tryck nästan ingenting och gör en borr mall så går det fin fint.. Länkar till min tråd så kan du se lite bilder.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51699-Mitt-720-L-Mitt-första-saltkar

EDIT: Det finns riktiga glasborr att köpa på ebay och även en del glasmästare kan hjälpa med maskin och borr.. Dock är dom ofta dyra och jag köpte mitt på jula. 32mm diamantborr gjort för betong och hård sten marmor ect. Mät ut på en grov plan planka var hålen ska vara och borra ut med en vanlig hålsåg i samma diameter. Går kanon o göra så..

Hoppas det hjälper lite.. Mvh Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är akvariet och det rum som jag blivit förvisad till, det har varit ett gammalt garage så det är iaf ett riktigt epoxibehandlat betonggolv, måste nog borra det horisontellt, bara locket väger som tusan, försökte rubba akvariet förut när det var tomt

men det är TUNGT.

Jätte tack för tipsen om borrar, skall kolla upp det här med borrar och genomföringar under helgen.

I helgen skall burken tömmas .

post-7151-1446892811206_thumb.jpg

post-7151-14468928112346_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har idag startat mitt nya bygge på mitt 576L om ja räknat rätt.

Jag köpte diamanthålborr på bauhause, för kakel,granit mm..

Gjorde en ring av lera och hälde på vatten.

3 minuters borrande så hade man fint hål.

Visst dom kostadenästan 400 för två, men skikket borr.

Känns ej slitet, blev ej varmt överhuvetaget..är så jäkla nöjd.

Bilder mm kommer strax på ny tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...