Gå till innehåll

Kvicksilver-lampor!!


jens karlskrona

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

kvicksilverlampor är billiga och enkla. de lampor som har omkr 4000K* gör att hela akvariet ser grönt ut.

titta här! 01_FloraSet.jpg

det finns varianter med ca 6000K* som gör det hela lite bättre.

kvicksilver är OK om man har många andra ljuslällor samtidigt.

man kan köra metallare på kvicksilverreaktorer om man ha en anpassad tändare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Vad coolt! Vad ska jag göra för att konvertera mina 2 st 125W Arcadia armaturer till MH? Byta tändare skriver du, vad är det? Är det bara att skruva i 2 E27 lampor sedan och köra? 125W, är det inte 150W som gäller för MH el. fungerar det ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej krille så lätt är det ej tyvärr.

Mh lampor har olika hållare allt från tvåstiftsfattning 70-400watt MH eller E40 250watt-1000Watt

Även om det är kul att pilla å greja tycker jag så att bygga om din armatur blir dyrare än att köpa en begagnad armatur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Det är litet tveksamt att byta tändare. MH har högre tändspänning som det inte är helt säkert att en reaktor för kvicksilver klarar av. I de allra flesta fall går det bra om effekten stämmer.

kvicks.reaktor-koppling har ingen tändare.

ser man till att man har rätt ström och spänning på kvicks.reaktorn så kan man skaffa en rändare till mh och köra mh på kv.reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Mina lampors ljus ser ruggigt gult ut och används till sötvatten idag. Tänkte konvertera till salt även i den burken. Jimmye, vad har du köpt för lampor till armaturen och vilken färgtemp har dom? CRI? Lysröret, var får man tag i 6000K lampor, märke, modell etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

MH och högtr.natrium har mycket lika utrustningar och kan köras på varandras drivdon.

MH:n kommer att lysa starkare på natriumkopplingen och därmed kan livslängden bli något mindre. även färgförändringar kan uppstå.

min 125W kv.reaktor ger 125V och 1,15A på lampan. denna koppling behöver ej tändare.

den MH som är närmast till det är en 100W med 100V och 1,1A.

till denna koppling behöver jag endast koppla in en tändare.

6000K* HG finns att beställa från akvariesidor i tyskland.

tror det var arcadia kvicksilverlampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Jag försöker verkligen leta på webben men jag har ingen framgång att hitta dessa HQL er på ~6000K (eller mer). Någon som kan hjälpa till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Är det verkligen ingen som vet?

Hittade en 5000k "hobby" lampa på nätet och det är ju bättre än ingenting men finns det ännu vassare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Verkar inte längre finnas att köpa på marknaden, jag har kollat igenom ett antal tyska siter. Iwasaki (Eye-s) såg hoppfullt ut ett tag men verkar inte komma över 4200K. Lite trist faktiskt. En lampa finns dock att köpa:

http://www.reptilica.de/shop/default.php/cPath/161_240_242/lang/english/index.htm

5087K, frågan är om det är värt besväret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...