Gå till innehåll

PLC - Programmerings kunskap Siemens LOGO


wrang

Rekommenderade inlägg

Hejsan och tackar.

manualen har jag men funderar hur man kan göra för att stänga av tex Mh dagtid och kunna sätta på den igen då timern har gått av på kvällen. Så samma knapp för att stänga av eller sätta på men efter olika tider på dygnet.

När jag nu gjort detta på programmet så går timern av på kvällen och jag redan stängt av den på dagen så tänder den alltså igen trotts att man vill ha den avstängd nu hela tiden

Fattar du/ni

1. Stänga av under timer till

2. Sätta på efter timer av

3. Ha den alltid avstängd

Går detta med samma knapp/vred eller måste man ha 3st olika eller en med NO/NC

Allt bara snurrar just nu:smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Jag sitter och har planer på att göra mina akvarium helt digitala så att säga.

Funderar på att köra PIC processorer (billigt och lättprogrammerat). Något du testat ?

Timer till ljuset, automatiskt vattenbyte/påfyllning, fläktar som går igång vid X grader, ph mätning, osv osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope är ej hemma i detta här med PIC byggen.

Finns lite till LOGON oxså att bygga om man nu vill göra sina egna moduler.

Länk

kruxet är väll lite att det blir samma pris som att köpa en redan färdig akvarie styrning som oftast då även är anpassad till det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder funktionen Latching relay istället på B03 så bör det gå. Setfunktionen tänder och Reset släcker ljuset. Du får invertera efter strömavbrottsfördröjningen till reset så att du får både tänd och släckning dessutom behöver man ett Pulse relay på båda sidorna eftersom pulsen skall tända eller släcka (inte hålla tänt eller släckt). Så får man lägga en grind emellan på båda sidorna så att man kan uttnyttja en separat switch på motsvarande sätt. På ett ungefär så borde det gå. Alltså en positiv puls från klocka eller separat strömbrytare slår på ljus och en negativ slår av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder funktionen Latching relay istället på B03 så bör det gå. Setfunktionen tänder och Reset släcker ljuset. Du får invertera efter strömavbrottsfördröjningen till reset så att du får både tänd och släckning dessutom behöver man ett Pulse relay på båda sidorna eftersom pulsen skall tända eller släcka (inte hålla tänt eller släckt). Så får man lägga en grind emellan på båda sidorna så att man kan uttnyttja en separat switch på motsvarande sätt. På ett ungefär så borde det gå. Alltså en positiv puls från klocka eller separat strömbrytare slår på ljus och en negativ slår av.

TAckar detta verkar funka

I1 är en switch

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...