Gå till innehåll

Kalkreaktor?


acuario

Rekommenderade inlägg

Vilken kalkreaktor ska man välja? Kan ni ge mig tips på en bra för ett 828L akvarium. Ska den ha återvinning av gasen eller funkar det med en utan? Den ska vara enkel att sköta och inte alltför komplicerad.

också nyfiken på denna fråga !!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innebär gasåtervinning, är det inte ett slutet system?

/Janne

Ett slutet system är att den gas som ej blir upplöst i vattnet stiger ovanför mediat och det bildas en fick men Outlöst gas där uppe med denna variant så sugs denna gas tillbaka igen. Så slutet system är det ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Vitamin har helt rätt, har den kvar fortfarande dock inte i bruk. Jag blev aldrig riktigt klok på den måste jag säga, fick den aldrig att fungera riktigt bra. Om det var "skit bakom spakarna" eller nåt annat låter jag vara osagt i detta fall. Men en sak som jag tyckte var en av de viktigaste var att ha en riktigt PH-styrning till den som stänger av CO2 tillförseln när PH´t i kammaren kom ner i 6.4 ungefär som jag minns. Om du har vägarna förbi Huvudstaden Svärd så kan du få min gratis om du vill, har även en laddning media till den kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv på jakt efter en ny reaktor och tycker Deltecen verkar vara perfekt.

Magnetventil och ph-styrning med en ph- elektrod av glas så kan det nog inte bli bättre!

Tittar själv på att bygga en egen reaktor med "inspiration" av just den modellen... Så du får nog skynda dig att ringa annonsören innan jag gör det ;)

2 500 DKK inkl manometer (Dubbel?) och en 4 kg flaska... Var står den danska i... :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JMAONE: Om du ska själv bygga en Ca-reaktor,

så hänger jag gärna på, så kan vi dela kostnaderna för alla delarna och ev. frakt.

Jag är själv på jakt efter en ny reaktor och tycker Deltecen verkar vara perfekt.

Magnetventil och ph-styrning med en ph- elektrod av glas så kan det nog inte bli bättre!

Tittar själv på att bygga en egen reaktor med "inspiration" av just den modellen... Så du får nog skynda dig att ringa annonsören innan jag gör det ;)

2 500 DKK inkl manometer (Dubbel?) och en 4 kg flaska... Var står den danska i... :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JMAONE: Om du ska själv bygga en Ca-reaktor,

så hänger jag gärna på, så kan vi dela kostnaderna för alla delarna och ev. frakt.

Ska du också bygga en reaktor?

Jag ska även bygga en skummare så det blir nog ytterligare lite delar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag SKA skaffa mig en Ca-reaktor (för 800 l kar) till hösten och

jag är inte alls främmande att göra ett försök att bygga en !

Det är ju alltid roligare om man är två stycken som bygger.

Sedan blir det också billigare om man är två.

Ev. hänger jag även på att bygga en skummare, då jag bara har en

Aqua Medic TurboFloter 1000, vilket är lite i underkant för 800 liter !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag SKA skaffa mig en Ca-reaktor (för 800 l kar) till hösten och

jag är inte alls främmande att göra ett försök att bygga en !

Det är ju alltid roligare om man är två stycken som bygger.

Sedan blir det också billigare om man är två.

Ja det är kul att bygga gäller att ha tungan rätt i min bara. Vilken modell har du kollat på att bygga efter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...