ppihlstrom Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Idag på morgonen gjorde jag ett vattenbyte, och i samband med det så tänkte jag rensa bort lite Xenia korall. Den växer som ogräs, och jag har den nu på 5-6 ställen i karet. Allt gick ganska bra och smärtfritt tills jag skulle skrapa bort en liten ny koloni på en stor sten. Jag lyckades mosa 4-5 huvuden i processen, innan jag såg hur illa det gick och kunde sluta. Nån liten sträng med mörkt slem flöt ut i karet... Jag försökte så gott jag kunde att fiska upp vad som gick, men allt gick inte att få ur.Frågan är hur giftigt det kan vara för övriga invånare, för nu i kväll är två andra mjukisar helt indragna, och en av mina skivor i närheten av "olycksplatsen" ser lite skrumpnad och fläckig ut... Alla andra koraller samt allt annat verkar må bra, anemon, fisk, eremiter, räkor osv... Hur farligt kan det vara? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 tror inte det är någon fara als kör lite kol om du har hemma Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Håller med Jimmy, Xenia är en relativt ofarlig korall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Läderkoraller har ett "gift" som kan irritera andra koraller, men xenia räknas väl inte till dom? Jag har rensat xenia i mitt lilla kar många gånger utan negativ effekt på nåt annat, jag skulle inte a orolig. Har du kol hemma kan du ju köra en strumpa.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
matteknatte Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Xenian jag hade i mitt förr akvarie växte som ogräs, jag rensade ofta och fick inte alltid upp allt ur vattnet. Jag märkte dock aldrig att något for illa av det... Men vad vet jag!?/Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
röris Postat 3 februari 2013 Dela Postat 3 februari 2013 Jag städade min burk från xenia för några månader sedan plocka upp massa sten och skrapade rent....fick inte bort allt men det var okej med burken så du kan ta det lungt Jag städade stjärnpolyp på samma sätt idag Och gjorde vattenbyte men tror det gick bra det med michael Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 3 februari 2013 Författare Dela Postat 3 februari 2013 Ok, låter bra. Jag har en strumpa vid returpumpen i sumpen redan, så det är nog ok så - tack för input! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Vad jag förstår handlar frågan om hur giftig xenia är mot andra koraller men hur är det med giftighet mot människor? Jag har tänkt köpa pulserande xenia som min första korall. Behöver/bör man ha handskar på sig när man hanterar xenia? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Min erfarenhet är att de är rätt så snälla, men är du orolig eller inte vet hur du reagerar generellt när du hanterar koraller så ta på ett par handskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Samma erfarenheter här, inte särskilt elak.Men egentligen ska man alltid använda handskar när man kör ner händerna i karet, både som skydd för dig själv och för invånarna i karet.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.