Gå till innehåll

Hur giftig är Xenia?


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Idag på morgonen gjorde jag ett vattenbyte, och i samband med det så tänkte jag rensa bort lite Xenia korall. Den växer som ogräs, och jag har den nu på 5-6 ställen i karet. Allt gick ganska bra och smärtfritt tills jag skulle skrapa bort en liten ny koloni på en stor sten. Jag lyckades mosa 4-5 huvuden i processen, innan jag såg hur illa det gick och kunde sluta. Nån liten sträng med mörkt slem flöt ut i karet... Jag försökte så gott jag kunde att fiska upp vad som gick, men allt gick inte att få ur.

Frågan är hur giftigt det kan vara för övriga invånare, för nu i kväll är två andra mjukisar helt indragna, och en av mina skivor i närheten av "olycksplatsen" ser lite skrumpnad och fläckig ut... Alla andra koraller samt allt annat verkar må bra, anemon, fisk, eremiter, räkor osv... Hur farligt kan det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag städade min burk från xenia för några månader sedan plocka upp massa sten

och skrapade rent....fick inte bort allt men det var okej med burken

så du kan ta det lungt

Jag städade stjärnpolyp på samma sätt idag

Och gjorde vattenbyte men tror det gick bra det med

michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Vad jag förstår handlar frågan om hur giftig xenia är mot andra koraller men hur är det med giftighet mot människor? Jag har tänkt köpa pulserande xenia som min första korall. Behöver/bör man ha handskar på sig när man hanterar xenia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...