Gå till innehåll

Konstgjorda koraller eller ej?


Chum

Rekommenderade inlägg

Typ att det måste vara naturligt..det går inte för sig med plastväxter eller nått,,det är i allefall min uppfattning efter år av bevistelse på svenska forum..men helt annat på utländska.Där är man inte lika dömmande.

även rena biotoper förkommer.kliniskt ska det vara.man kan för sitt liv inte acceptera om en viss organism inte kommer från den biotop man vill efterlikna,,man söker perfektionism..som i mina ögon är extremism hehe...bara det typ...eller att man är bättre en alla andra för man har mer touch i frågan?..men de stora undantagen är back to nature..det går bra i alla väder det!;)

Så om jag förstår dig rätt så är man en extremist om man inte tycker om ett akvarium som är inrett med plastkoraller? Kan du länka till några "kliniskt" biotopriktiga akvarium här på guiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Så om jag förstår dig rätt så är man en extremist om man inte tycker om ett akvarium som är inrett med plastkoraller? Kan du länka till några "kliniskt" biotopriktiga akvarium här på guiden?

Nej!Har jag sagt det??Däremot är man lite extrem om man inte kan av en mängd orsaker förstå varför vissa använder artificiellt och verka för att dom inte gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar hur du menar Hagbard. Det finns extrema folk i all hobby. Biotop folk mamma betalar folk osv. Man stöter titt som tätt på dessa bara man råkar ha något som ej passar exakt får man höra det. Ang dessa syntet koraller finns det liknande även där bygger extreme rev och så ska det vara bara för att sedan om det är helt uppåt väggarna. Men det är ju upp till dom.

Är man nöjd med sitt kar så är man. Sedan om det är något som man vet ej kommer fungera så säger jag det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej!Har jag sagt det??Däremot är man lite extrem om man inte kan av en mängd orsaker förstå varför vissa använder artificiellt och verka för att dom inte gör det.

Jag vet inte, har lite svårt att tolka det du skriver. På vilket sätt verkar dessa "extremister" för att "dom inte gör det"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte, har lite svårt att tolka det du skriver. På vilket sätt verkar dessa "extremister" för att "dom inte gör det"?

Först av allt vill jag be om ursäkt för min svenska...men om någon frågar om artificiellt så är det direkt någon farbror barbro som säger NÄÄÄÄÄ!

det är min uppfattning..jag menar lite att vi är lite för perfekta i våran akvaristik här i landet..och som också skrämmer iväg blivande sådana...vad är så skrämmande med den där videon från youtube som är länkad här över?Det ser ju riktigt levande ut,,och som han säger någon picassotryckare o div så är det pricken över i:et...det skulle jag gärna kunna ha i mitt vardagsrum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först av allt vill jag be om ursäkt för min svenska...men om någon frågar om artificiellt så är det direkt någon farbror barbro som säger NÄÄÄÄÄ!

det är min uppfattning..jag menar lite att vi är lite för perfekta i våran akvaristik här i landet..och som också skrämmer iväg blivande sådana...vad är så skrämmande med den där videon från youtube som är länkad här över?Det ser ju riktigt levande ut,,och som han säger någon picassotryckare o div så är det pricken över i:et...det skulle jag gärna kunna ha i mitt vardagsrum

Okej, men när man skriver så som du gör får man räkna med lite mothugg. Att skriva att det finns extremister som verkar för att man inte ska få ha artificiella saker i sitt akvarium är lite väl magstarkt.. Det finns en hel del extremister här på vårt klot, men dom brukar inte återfinnas bland akvarister som oftast är betydligt fredligare.

Jag vidhåller min åsikt att det i videon som länkades tidigare inte ser levande ut. Men vad vet jag :) "Farbror Barbro" har bara dykt på korallrev i tre av de fem olika världshaven och har garanterat missat en del. Men smaken är som baken och det är okej med olika åsikter. För övrigt har jag BTN i samtliga mina akvarium. :) Blandar koraller och fiskar utan eftertanke (mer än att dom skall må bra med förutsättningarna i burken och inte skada varandra).

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är ju hela tjusningen med att ha levande i karet, ingen plast i mitt kar.

huvudmålet är det ju!..men om vi inte har förmågan då?man kanske kan blanda lite?eller är det just tanken att man vet att det är plast?kan man inte bara tycka att det ser ok ut?Om jag tycker det hur i H ska ultimate no clue som kommer på besök fatta?? hehhe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huvudmålet måste väl vara att ha ett kar man själv trivs med, och som man ger rätt förutsättningar till det man tar in i form av levande organismer.

Om puritaner inte gillar plastväxter behöver de inte ha det, likväl som att folk kan ha koraller från skilda världsdelar i samma rev.

Men att prata om sånt här är lite som att släcka eld med bensin.

Angående extremister: "Extremism (latin: extremus) innebär att en åsikt eller tanke dras till sin yttersta spets utan utrymme för kompromisser eller pragmatism."

Man behöver inte bomba folk för att vara extremist

Nu tycker jag vi tar varandra i hand och sjunger we shall overcome :)

Vi är här av olika anledningar, men det vi alla gillar är våra akvarier och dess innevånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som ägnar sig åt extremsport ser nog inte det som nån negativ benämning så kanske extremakvarister är de där som driver hobbyn lite längre?

Fast visst finns det ibland lite tendenser till snobbism inom akvaristik liksom inom många andra hobbys. Lite mer öppet sinnelag kanske inte skadar ibland. Det kan faktiskt vara kul att odla guppy, det är inget att se ner på. Och det behöver väl inte vara total katastrof om nån femåring insisterar på en plastborg i akvariet. Samtidigt tycker jag absolut att vi skall försöka driva utvecklingen mot mer naturliga och biotopriktiga akvarier, det hela handlar ju lite om att få förståelse och respekt för naturliga sammanhang och det får man ju helt klart lättare av ett revakvarium än av en guldfiskskål. Fast bästa sättet är ju att föregå med gott exempel och ta det lite vackert med att trycka ner de som har andra ideal.

För övrigt har ju jag en del burkar som inte är mycket med snygg biotop över, däremot så är det nog så intressanta djur. Det är ju också intressant att akvariehobbyn och i rätt stor utsträckning också terrariehobbyn gärna bygger miljöer. Jämför med de som har fåglar eller gnagare, hur miljöriktigt brukar det se ut i de burarna? Det går att bygga miljöer till fåglar och gnagare också om än det krävs en hel del eftertanke. När vi nu inte brukar ha fiskar som man har fåglar, skulle typ handla om kal botten och några tegelrör för att ligga på samma ambitionsnivå, så är det nog en poäng om vi kan slå vakt om det. Jag tror det är lättare att försvara hobbyn om det är både snyggt och biotopinriktat än om det är kala burkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen föredrar jag levande framför plast men jag kan hålla med om att man inte ska döma andras preferenser. Det kanske är bättre att man skaffar sig en gummianemon som nybörjare än att man har ihjäl en riktig som kraschar karet. Nu kanske jag upprepar vad någon annan sagt men so be it!

ett uns av min teori också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är på g att bli nöjd med mitt kar dock är det en bra bit från färdigt. Men för den delen nisse på hörnet kanske tycker det är katastrof. Så länge djuren mår bra är jag nöjd då får det se ut hur som helst. Tullar man på djurensvämående då blir jag förbannad. En plastborg eller lite syntetkoraller tror jag ej gör djuren något.

Dock måste man ha en sak i åtanke är den där fina borgen något att ha i karet eller fäller den ut gifter så mina invånare får lida? Likaså olika matreal beter sig olika i sött vs salt.

Kan väl om jag ska vara helt ärlig i mina odlingskar är det inte mycket till biotop men förutsättningarna för fiskens välmående finns där något att tänka på ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara intressant om det var någon som hade ett FIsh Only kar med plastkoraller... Erfarenheter om hur det går att hålla det snyggt och algfritt. Det finns faktiskt en del som ser fiskarna som viktiga och koraller bara som dekoration.

Det är tydligen väldigt vanligt i USA. Om det är någon som vill dela med sig av erfarenheter, blir de kanske avskräckta av påhopp - så tänk på vad ni skriver. Om någon vill ha plastkoraller, då tycker jag det är upp till dem. ( men jag är nyfiken på hur det funkar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med. Klarar man inte att hålla liv i sina djur så är det bättre med plastprodukter.

Frågan i första tråden var dock inte "Tycker ni att det är bra att folk som inte klarar att hålla sina djur levande kör plastdjur istället". Frågan handlade mer om hur vi akvarister uppfattar plastkoraller och om dom ser någorlunda äkta ut. Sen kom det in frågeställningar om extremism, puritanism och liknande. Det tycker jag är helt andra saker.

Jag ser inte ner på folk som har plastsaker i sina akvarium. Verkligen inte. Snarare är man väl väldigt klok om man inser begränsningen och hellre har plast än ett djur man inte klarar av att hålla. En klassiker är ju folk som köper stenkoraller med fina polyper och sen bara måste ha en Kejsare eller kanske en Fjäril, det brukar ju sluta i tårar. Jag har själv lärt mig att "revsäker" inte behöver betyda det.. :)

Men svaret på frågorna "Så min första fråga är vad ni andra anser om "fuskkoraller" och min andra fråga är vad ni med erfarenhet ger för omdöme på utförandet av dessa från italienska Haquoss (de som tillverkar Oceanson-akvarium). Är färgerna korrekta/realistiska? Ser de någorlunda naturtrogna ut eller ser de för färgglatt "pastelliga" och konstlade ut?" Måste väl få vara "att dom ser fejkade ut" och ändå slippa bli sedd som en renlärig elitistisk puritan? Särskilt med tanke på hur mina egna kar är blandade från olika biotoper.

Jag har själv ingen egen erfarenhet av dessa plastkoraller i eget kar, däremot har jag sett ett antal kar med dessa koraller i. Det som har varit en gemensam faktor i alla dessa kar har varit just hur korallerna sett "smutsiga ut", liksom med alger och annat på korallerna, trots detta så lyser dom i kraftiga färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...