Gå till innehåll

Konstgjorda koraller eller ej?


Chum

Rekommenderade inlägg

Bara nyfiken på vad ni andra saltvattensakvarister tycker om konstgjorda koraller? Anses det av de flesta som "fusk" och trist eller som helt okej för att skapa en hållbar permanent inredning efter exakt tycke o smak? Såg en video nyligen med en firma i Hollywood som for omkring och riggade lyxakvarium. De använde nästan uteslutande konstgjord inredning - även stenen och det såg otroligt vackert ut, även om "känslan" försvinner lite. Jag som är relativt ny, är lite rädd för svåra dyra koraller som stenkoraller. Men det är ju också där man finner de mest färggranna sorterna kan jag tycka... som Acropora tex. Så min första fråga är vad ni andra anser om "fuskkoraller" och min andra fråga är vad ni med erfarenhet ger för omdöme på utförandet av dessa från italienska Haquoss (de som tillverkar Oceanson-akvarium). Är färgerna korrekta/realistiska? Ser de någorlunda naturtrogna ut eller ser de för färgglatt "pastelliga" och konstlade ut? Jag har sett gröna, gula och lila acropora. Men aldrig blå tex...

http://www.aquarialand.com/index.php?cPath=18_194_195_206&sort=2a&page=1&osCsid=87e16e1ed17d1fcde01fc687a8747e2e

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Problemet med dessa fejk-koraller är att de kommer förr eller senare att bli beväxta med alger och då är det väldigt svårt att få dem rena om man inte tar upp dem och skrubbar dem med jämna mellanrum, och även då är det inte säkert att du får bort allt.

I USA använder man mycket fejk för att kompensera för dåligt vatten är min tro, då man annars hade kunnat hålla en hel del mjukkoraller utan bekymmer även om man inte hade kunnat ha stenkoraller pga vattenkvalitén.

Du går ju självklart som du vill med din inredning, men hade du frågat mig så är det bara för de som inte vill eller ka ta hand om sitt kar så pass att man kan hålla levande, riktiga koraller. Många gånger använder man dessutom korallskelett som man alternerar mellan, dessa tas då ut och bleks mellan varven för att hålla sig vita och fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ju även fråga dig varför du vill ha en revtank. Ska det bara fungera som en snygg möbel så kan man väl köra med fejkkoraller, men som Laggeman säger så får du förbereda dig på att skrubba dem rena med jämna mellanrum.

Ligger ditt intresse mer i att se hur livet under vattnet fungerar och utvecklas så är det garanterat roligare att ha levande koraller. Unviker du de svåraste korallerna så ska det nog inte vara några större problem att hålla dom vid liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fina som jag ser det med koraller är ju att de lever och växer. Jag älskar mina trädgårdsväxter, mitt växthus och mina solmogna tomater på sommaren. För mig är koraller ungefär som att ha växter, orkideer eller något liknande. En växt som man pysslar om och som man kan titta på med stolthet när den växer. (har ju inte mitt akvarium ännu, men mitt hypotetiska tankesätt angående koraller är sånt) Och som sagt, krävs nog mer arbete att hålla ett par fejk-koraller rena och fina än vad det krävs av vanliga koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med er alla. Självklart är det roligare och mer stimulerande med äkta koraller och jag tycker precis som ni att det är en känsla av stolthet att se ngt som lever trivas och växa. Men å andra sidan vill jag också att akvariet skall vara en vacker möbel och komplement till känslan här hemma. Problemet jag menar är att de mest vackra korallerna är de som är som svårast - stenkoraller. Dels är dessa väldigt dyra och dels är de krävande. Mina kunskaper och min utrustning kanske inte nått den nivån än, så var mest nyfiken på vad ni andra tycker om att "fuska". Svaren var ganska väntade dock, hehe ;)

Mjukisar är ju lättare, men det som är synd med dessa är att de flesta tycks vara brun-rosa. SOm jag förstår det så har det dels med närigshalten i vattnet att göra men också med vilket djup den specifika korallen lever på vanligtvis, i det vilda så att säga. Låga närigshalter på djupa vatten ger mer flouricerande färger och höga näringshalter på grunda vatten ger blekare färger... om jag fattat det rätt.

Konstkoraller kan tvättas som jag brukar tvätta mina stora snäckskal och utrustning (pumpar etc) - i vatten med ättika. Så rätt eller fel... men hur ser dessa i länken ut? Ser de någorlunda realistiska ut tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de ska vara ett komplement till hemmet och en vacker möbel, behöver de då se realistiska ut?

Man har akvariet för sin egen skull (antar jag). Tycker du att de är fina, kör på det. Man har ansvar för att levande man stoppar i akvariet. Djuren kan inte välja i vilket akvarium de ska bo, men du kan välja vilka som ska bo i ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är helt ok.Företaget du nämner är väl fishtank kings?De verkar göra sina egna imitatationer som ser i mitt tycke snygga ut..även länken du visar.

Skulle helt klart kunna köpa dessa om de ser ut så!

I ett tex fish only kar skulle de passa perfekt!....man behöver inte tänka på tex ljusstyrkan och kunna ha djur som inte går ihop med koraller.

Man kan ha höga akvarier med rev på botten utan något mår dåligt för ljusstyrkan

Men det är ju avägningar också..pris tex.vissa imitationer jag sett i handeln som ser ut som en 5 åring gjort dom är ju rätt så högt prisläge på...vad ska inte då dessa kosta?

Sen finns det väl en viss miljöbit också...man kanske kan skona naturen lite mer...alla som har saltvattenskar går ju inte in i det som raketforskning typ...och jag tycker det är bättre att köra konstgjort då och ändå kunna ha ett "rev" hemma med lite nemos!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med er alla. Självklart är det roligare och mer stimulerande med äkta koraller och jag tycker precis som ni att det är en känsla av stolthet att se ngt som lever trivas och växa. Men å andra sidan vill jag också att akvariet skall vara en vacker möbel och komplement till känslan här hemma. Problemet jag menar är att de mest vackra korallerna är de som är som svårast - stenkoraller. Dels är dessa väldigt dyra och dels är de krävande. Mina kunskaper och min utrustning kanske inte nått den nivån än, så var mest nyfiken på vad ni andra tycker om att "fuska". Svaren var ganska väntade dock, hehe ;)

Mjukisar är ju lättare, men det som är synd med dessa är att de flesta tycks vara brun-rosa. SOm jag förstår det så har det dels med närigshalten i vattnet att göra men också med vilket djup den specifika korallen lever på vanligtvis, i det vilda så att säga. Låga närigshalter på djupa vatten ger mer flouricerande färger och höga näringshalter på grunda vatten ger blekare färger... om jag fattat det rätt.

Konstkoraller kan tvättas som jag brukar tvätta mina stora snäckskal och utrustning (pumpar etc) - i vatten med ättika. Så rätt eller fel... men hur ser dessa i länken ut? Ser de någorlunda realistiska ut tycker ni?

Googla på ricordea Florida så får du se en mjukkorall som är långt ifrån brunrosa. Tekniskt sett är det väl iof en anemon. Köper inte alls ditt argument att mjuka koraller skulle ha samma färger mestadels. Sen kan du ju sköta lps:er också. Dom är ju mer lättskötta än sps:er och sprakar av färger

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju sett bland annat haquoss i en butiksburk och realistiskt skulle jag inte kalla det, även när färgskalan är någorlunda rätt så ser det konstigt ut(utan att man går nära).

Vill man göra det enkelt o ekonomiskt så är ju fejk saltvatten populärt utomlands, man packar burken full med plastkoraller o Malawi ;)

Men realistiskt blir det inte....

Blått är ingen ovanlig färg på acro, har haft ett antal olika blåa under åren...

Det som ställer till det med högre näringsvärden+SPS är att korallerna blir bruna, har man LPS så kan man få fina färger utan de problemet.

Generellt tål LPS mer missar/slarv än SPS innan man börjar förlora koraller.

Sen kommer det mer och mer mjukisar som har skarpa färger, men dom är inte så lätta o hitta i sverige.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att svara på frågan om de såg verkliga ut... Jodå vissa acroporer tyckte jag såg verkliga ut, men T.ex. Euphyllia såg ut som en målad, död korall... Allt det köttiga från dem är ju borta...

När jag startade för 3,5 år sedan fick jag någon brun grenväxande stenkorall, den lever fortfarande... Så det går ju att ta någon liten fragg och testa med.

Klarar den sig och ser ut att trivas efter en månad, så kan man gå på någon fragg av något lite finare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Grundfrågan är väl om man vill ha akvariet som en hobby eller som en prydnad."

- För mig är det en hobby OCH en prydnad. Dock inte en hobby i den bemärkelsen att jag kan engagera mig så pass mycket som de flesta gör här som antagligen avsätter väldigt mycket tid för att mäta vattenvärden dagligen, köpa en ansenlig mäng tillsantser, spårämnen, etc. Jag önskar jag hade den tiden at undvara, men riktigt så omfattande är det inte. Därav har jag bara relativt enkla fiskar som clowner, blå kirurg, gramma, damsel och räkor samt enkla mjukkoraller av "kenya-träd" typ samt en LPS iofs som mår alldeles utmärkt. Det är en stenkärna med långa (ca 8-10 cm) mjuka polyper som kommer ut om dagarna och vajar i vattnet likt en anemon... Samtliga är dock brunrosa.

"T.ex. Euphyllia såg ut som en målad, död korall"

- Håller med. Just den är verkligen pastellig i färgerna samt att den onekligen visar en Eyphyllia som tappat alla sina mjuka delar, dvs död :P

"Om de ska vara ett komplement till hemmet och en vacker möbel, behöver de då se realistiska ut?"

- Ja, jag vill inte ha ngt som skriker fejk, plast och pastelliga konstlade färger. Det var samma under mina 15 år som sötvattensakvarist. Köpte fejksten (bakgrundsmoduler) från Back to Nature för tusentals kronor, men skulle aldrig köpa sjunkna skepp, skattkistor o dyl. Målet har alltid varit realism, men så vacker som möjligt.

"Man kan ha höga akvarier med rev på botten utan något mår dåligt för ljusstyrkan"

- Det är också en aspekt i mitt fall, då mitt Oceanson-kar är hela 90 cm djupt. Mycket vackert i mitt tycke, men också mycket svårt med ljuset antar jag. Det SER ljust ut på botten, men räcker förmodligen inte för LPS/SPS. Min LPS sitter på toppen av en revpelare, ca 15 cm under ytan...

"dom är ju rätt så högt prisläge på...vad ska inte då dessa kosta?"

- De har relativt bra priser, i förhållande till äkta. En liten korall på ca 5-10 cm kostar runt 100-ingen. De som är som en knytnäve upp till ca 20 cm ligger på några hundra (3-400) och de dyraste kombinationskolonierna ligger på ca 7-800 kr. Skulle vilja säga att det handlar om ungefär halva priset mot äkta koraller, och här slipper man ju som sagt risken att de dör eller växer sig för stora.

"Googla på ricordea Florida så får du se en mjukkorall som är långt ifrån brunrosa"

- WOW, riktigt vacker! :)

Denna video visar vad jag menar är fördelen med fuskisar, även om det givetis är roligare o mer stimulerande med äkta levande organismer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fish tank kings serien på tv kör ju 99% fake och det ser väl ok ut men frågan är hur det ser ut efter en tid. Om dessa bleks mm. Tycker det är upp till var och en i mitt fall karet en hobby + prynad så levande är självklart för mig.

Edit hur fint är det när det salas skit på dessa? Dock fördel fake anemon dessa är svåra men clowner gillar dessa fake anemoner helt ok för mig då dem har ett syfte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klapprande kistor, metande dvärgar och annat i den stilen ser jag som ren skit. Det gör väl ingen skada egentligen men inte tycker jag det hör hemma i sammanhanget. Plastväxter precis som plastkoraller känns fel helt enkelt, jag gillar det inte. Samtidigt är det väl samma där, det gör väl ingen skada egentligen, annat än då möjligen att det skär i ögonen på purister. Jag ser inte riktigt poängen helt enkelt.

Dock så skall man ju vara öppen för att det finns lägen där det faktiskt har nån poäng med plastskit. Jag har ju t ex sett plastvallisneria till sjöhästar, helstolligt för den som vill vara trogen det naturliga men så långt jag kan förstå en klar möjlighet att ge trygghet och bra miljö till hästarna. Kanske kan det ibland vara samma med plastkoraller, hur fel och fult man än tycker det är så kanske det nån gång kan fylla en funktion, om man t ex har djur som rensar allt i korallväg men ändå behöver lite trygghet i inredningen t ex.

Tycke och smak är dock inte helt enkelt. Det finns en fin historia om en zoohandlare som ville ha ett varnande exempel. Så han ställde upp då på disken ett akvarium med de konstigaste slöjstjärtar han hittade, lila plastväxter, kulört grus, sjunkna plastborgar, klapprande musslor, all den värsta kitsch han kunde hitta. Han fick plocka ner det efter ett par dar. Det kom in alldeles för många och sa att det där vill jag ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns akvarister och akvarister...sen finns det akvarieextremister! den senare varan är väldigt vanlig i perfekta sverige!Jag tillhörde själv dom en gång i tiden men lättat mitt sinne lite på senare år av en rad orsaker.

Jag var ofta inne på amerikanska forum förr och ställde frågan vad I H...gör ni med era ciklidtankar?Ni har de finaste fisk man kan tänka sig men inredningen suger ju järnet..konstlat o fult..Och det tog hus H! Jag tror att det som extremist är väldigt lätt hänt att se ner på akvarister som har konstgjort och glömmer det faktum att de är alldeles utmärkta just akvarister men the eye of the beholder avgör....man ska inte rynka på näsan i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror med detta skiljer inbiten akvarister från tex mamma som köper ett kar till sitt barn. Ofta när jag köper saker till karet finns det en baktanke. Tex salarias inte snygg men den betar alger, turbosnäckor inte så fina men dem gör nytta, sandsjötjärna man ser den knapps men den fixar gruset på ett bra sätt listan kan göras lång. Samma sak tycker jag om plast konstsaker va gör dem för nytta en plastkorall som gör att min goby får skydd då är det ok. keramiska rör som malar leker i helt ok tror ni fattar poängen. Man kan nog ej säga ja eller nej persoligen nej tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla gärna detta resonemang. Vad menar du? För mig betyder extremism att man har extrema åsikter i vissa frågor.

Typ att det måste vara naturligt..det går inte för sig med plastväxter eller nått,,det är i allefall min uppfattning efter år av bevistelse på svenska forum..men helt annat på utländska.Där är man inte lika dömmande.

även rena biotoper förkommer.kliniskt ska det vara.man kan för sitt liv inte acceptera om en viss organism inte kommer från den biotop man vill efterlikna,,man söker perfektionism..som i mina ögon är extremism hehe...bara det typ...eller att man är bättre en alla andra för man har mer touch i frågan?..men de stora undantagen är back to nature..det går bra i alla väder det!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

??? är man extrem för att man inte vill ha plast bland sina fiskar? utan vill ha ett naturligt rev med en naturlig symbios mellan alla olika invånare.

du får nog förklara, för jag förstår inte vad du menar.

Mvh Jonathan, en Extrem svensk

Nu drar det iväg här?Tycker du inte?Var och en gör precis som den vill...jag dömer ingen..jag vill respektera alla men jag vill också ha ett öppet sinne i debatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...