Gå till innehåll

Konstgjorda koraller eller ej?


Chum

Rekommenderade inlägg

Som jag skrev tidigare serien fish tank kings undra hur karen ser ut efter 5 år?

Jag skulle vilja se det och det måste vara svårt att sköta dessa ium alger som kommer osv.

För mig personligen så är det nog 50/50 fisk vs korall. finns ju så sjukt fina fiskar som är svåra med koraller och då ha lite syntetkoraller i karet ser jag ej som katastof

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Helt klart Maglofster, Jag kan väl ta åt mig ett uns av trådurspårningen och ber om ursäkt. Det korta svaret på orginalfrågan från mig borde varit

De ser ut som skit, och inte i närheten av verkliga ut. (dock är jag inte 100% säker på att de jag sett varit från just Haquoss)

Och visst behövs extremakvarister för att svara på bygbert. De är ju early adopters, kommer med teorier, prövar gör DIY-grejjer och för akvaristiken framåt. Alla sorter behövs. Så länge man värnar om djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med. Klarar man inte att hålla liv i sina djur så är det bättre med plastprodukter.

Frågan i första tråden var dock inte "Tycker ni att det är bra att folk som inte klarar att hålla sina djur levande kör plastdjur istället". Frågan handlade mer om hur vi akvarister uppfattar plastkoraller och om dom ser någorlunda äkta ut. Sen kom det in frågeställningar om extremism, puritanism och liknande. Det tycker jag är helt andra saker.

Jag ser inte ner på folk som har plastsaker i sina akvarium. Verkligen inte. Snarare är man väl väldigt klok om man inser sin begränsning och hellre har plast än ett djur man inte klarar av att hålla.

Men svaret på frågorna "Så min första fråga är vad ni andra anser om "fuskkoraller" och min andra fråga är vad ni med erfarenhet ger för omdöme på utförandet av dessa från italienska Haquoss (de som tillverkar Oceanson-akvarium). Är färgerna korrekta/realistiska? Ser de någorlunda naturtrogna ut eller ser de för färgglatt "pastelliga" och konstlade ut?" Måste väl få vara "att dom ser fejkade ut" och ändå slippa bli sedd som en renlärig elitistisk puritan? Särskilt med tanke på hur mina egna kar är blandade från olika biotoper.

Helt riktigt. Det finns alltid en risk att man hakar på en tråd när den spårat lite märker jag. Som sagt skulle jag inte heller vilja ha fuskkoraller i mitt kar men för min del handlar det nog mer om känslan än det visuella.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara intressant om det var någon som hade ett FIsh Only kar med plastkoraller... Erfarenheter om hur det går att hålla det snyggt och algfritt. Det finns faktiskt en del som ser fiskarna som viktiga och koraller bara som dekoration.

Det är tydligen väldigt vanligt i USA. Om det är någon som vill dela med sig av erfarenheter, blir de kanske avskräckta av påhopp - så tänk på vad ni skriver. Om någon vill ha plastkoraller, då tycker jag det är upp till dem. ( men jag är nyfiken på hur det funkar)

skulle man inte kunna ha en städpatrull som vanligt?Om inte är det väl bara att ta upp fisken en stund o rengöra med klorin?vad är problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle personligen inte stoppa in en plastsak i mitt akvarium
är en vanlig kommentar i den här tråden (och då menar man troligtvis synlig). Och den inriktningen har väl också jag kanske - det är därför som ingen av mina pumpar syns i akvariet - de är inbyggda i naturliknande klippor (av plast) :)

Felet som görs är att vi lägger moraliska aspekter på frågor som är rent estetiska. Personligen tycker jag att det fulaste som finns i ett revkar är synliga streamers och utlopp. Jag bygger därför in dem i Back to Nature moduler. Detta har inget med min förmåga att ta vara på mina fiskar eller andra djur eller är inget tecken på lågstående moral. det finns människor här som tycker BTN är det värsta de sett. Jag avsky teckningar med gråtande barn men hur många sådan konstverk finns det "out there". Vad gäller om vad som är estetik för olika personer så är den precis som bakändan - delad. Men blanda inte ihop moral med estetik.

Vi lever i "moralismens" tid - när allt skall kopplas till låg eller hög moral. Lägst av alla vad gäller morarliska gåvor står de som kan misstänkas vansköta sina djur. Kan man i en debatt slänga fram detta argument - då har man vunnit. Att ha plastkorraller eller inte i ett revakvarium är en ren estetisk eller praktisk fråga - har inget med att göra hur djuren sköts - men ändå läggs det moraliska aspekter på det.

Denna moralistiska syn på hur vi skall sköta djur har lett till att sedan 31/12 2009 är det förbjudet för någon som inte har en legitimation att exempelvis ge sin hund eller häst en spruta. Detta får bara göras av legitimerad personal. Det råder ett generellt behandlingsförbud för djur på samma sätt som det har gällt för människor sedan urminnes tider - eller?

Dagligen skickas människor hem från våra sjukhus med en packe sprutor som de skall ge sig själva eller låta en anhörig göra bara för man inte har råd med de vårdtider som verkligen behövs. Ditt djur får du inte ge en spruta men du uppmanas att själv spruta dig eller låta en anhörig göra detta. Håll med om att det är en konstig värld vi lever i.

MVH Lasse

Edit - är inlägget virrigt så är det nog det - de drar sig inte för att skicka med morfin heller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blev lite syftningsfel från hagbard där ;)

Har sett en uppfödare av bangaii kardinaler som körde med en fusk-sjöborre. det såg hysteriskt kul ut, men är nog funktionellt.

http://i226.photobucket.com/albums/dd268/igor1007/Babies/100_0915.jpg

Lasse: jag kan hjälpa dig med sprutorna, jag har legitimation...

Nu slutar jag skriva här, för nu är vi så långt of topic att vi snart pratar sötvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blev lite syftningsfel från hagbard där ;)

Har sett en uppfödare av bangaii kardinaler som körde med en fusk-sjöborre. det såg hysteriskt kul ut, men är nog funktionellt.

http://i226.photobucket.com/albums/dd268/igor1007/Babies/100_0915.jpg

Lasse: jag kan hjälpa dig med sprutorna, jag har legitimation...

Nu slutar jag skriva här, för nu är vi så långt of topic att vi snart pratar sötvatten

och det blir ju moraliskt fel :)

Tack för erbjudandet men jag har nog snart så lång praktik att jag kan validera :). Och för att förtydliga - sprutorna innehåller inte morfin.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna moralistiska syn på hur vi skall sköta djur har lett till att sedan 31/12 2009 är det förbjudet för någon som inte har en legitimation att exempelvis ge sin hund eller häst en spruta. Detta får bara göras av legitimerad personal. Det råder ett generellt behandlingsförbud för djur på samma sätt som det har gällt för människor sedan urminnes tider - eller?

Dagligen skickas människor hem från våra sjukhus med en packe sprutor som de skall ge sig själva eller låta en anhörig göra bara för man inte har råd med de vårdtider som verkligen behövs. Ditt djur får du inte ge en spruta men du uppmanas att själv spruta dig eller låta en anhörig göra detta. Håll med om att det är en konstig värld vi lever i.

Ånej, det är uttryckligen tillåtet att ge sina djur sprutor om det är ordinerat av veterinär. Ibland behövs inte ens veterinär tillfrågas, har man som jag gått kurs i delegerad läkemedelsanvändning kan man under diverse villkor få sätta in behandling själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ånej, det är uttryckligen tillåtet att ge sina djur sprutor om det är ordinerat av veterinär. Ibland behövs inte ens veterinär tillfrågas, har man som jag gått kurs i delegerad läkemedelsanvändning kan man under diverse villkor få sätta in behandling själv.

Och vad händer när den 5 åriga dispensen upphör den 31/12 2014? Vet du det Bygert? Återkom till mig i form av PM om det är du snäll eftersom jag behöver veta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blev lite syftningsfel från hagbard där ;)

Har sett en uppfödare av bangaii kardinaler som körde med en fusk-sjöborre. det såg hysteriskt kul ut, men är nog funktionellt.

http://i226.photobucket.com/albums/dd268/igor1007/Babies/100_0915.jpg

Lasse: jag kan hjälpa dig med sprutorna, jag har legitimation...

Nu slutar jag skriva här, för nu är vi så långt of topic att vi snart pratar sötvatten

Tror det blev lite syftningsfel från hagbard där

vad menar du?

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För den som äger eller ansvarar för djur händer det ingenting, man får fortsätta att ge sprutor. Ansvarar bör väl tolkas som att den som visserligen inte äger men har hand om den praktiska skötseln får fortsätta att ge sprutor. Däremot blir det en j-a skillnad när det gäller att ge sprutor till andras djur (utom när man är ansvarig skötare alltså), det blir mycket mer restriktivt och det är långt ifrån otroligt att det blir problem på t ex djursjukhus när en massa rutinjobb plötsligt fordrar veterinärkompetens.

Och om det var lite mummel förut om avvikelse från ämnet så var väl det ändå inget mot det här Lasse... Fast det är ju alltid lika roligt att få berätta att du har fel, möjligen beroende på att det inte blir så ofta.

Men, alltså, ingen behöver vara orolig för att behöva åka till veterinär vareviga dag om hunden skall ha sprutor en vecka. Skall man fundera över nåt så är det i så fall om inte räkningen kan bli än värre än nu om hunden skall vara på djursjukhus en vecka och få sprutor och lite sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...