Gå till innehåll

Rätt styrning till Tunze 6095


ormet

Rekommenderade inlägg

Hej hallå, jag har en liten fråga om streamerstyrning och hur jag skall få till det växlande flöde jag vill.

Jag styrde mina tunze med en 7096 tidigare men jag kunde med den inte få till det som jag ville. Det största problemet tycker jag var de korta intervallerna på max 8 sekunder. Det resulterade i ett tydligt oljud när pumparna varvade upp. Det verkar vara 100% fokuserat på att skapa vågor, det är jag inte ute efter. Så jag sålde 7096:an.

Så hur får jag till längre intervaller? Min önskan är ungefär följande schema:

båda 6095 på 60% 45 minuter

vänster 6095 går under 15 minuter ner till 30%

höger går under 15 minuter ner till 30% (båda är nu 30%)

båda 30% i 15 minuter

höger går under 15 minuter upp till 60%

vänster går under 15 minuter upp 60%

båda 6095 på 60% 45 minuter

lite slumpande på det med % och om vänster eller höger går ner i olika slumpad ordning vore ännu häftigare.

Går det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte är fel på det så är väl 7096an den "mest" avancerade av tunzes egna "styrningar"...

Om vi bortser kostnader nu så kan ju en Ghl dator styra pumparna också.. Det kan ju vara ett tips, dock aldrig själv styrt tunze med ghlen så kan inte ge någon bild på vilka "effekter" som finns.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dålig aktivitet här! Nån måste ju ha lite mer matnyttigt att komma med eller styr sina pumpar på annat sätt än Tunzes kontroller!

Tack _manne_, priset är inte relevant i den här fasen. Nu vill jag mest ha en bra lösning bara. Jag gissar att det är en riktig akvariedator som måste införskaffas. Jag har dragit mig för det länge, tycker det verkar vara en massa jobb :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Tunze pumparna kan styras genom en analog spänning på 1-8 volt på DIN-kontakten till den lilla "dosan".

Varvtalet är direkt proportionellt till spänningen, så 0-1,5 volt innebär stillastående och 8 volt innebär max hastighet (som ju är beroende på det lilla motståndet man sätter in).

En styrning som reglerar spänningen kan byggas av diskreta komponenter, men jag tyckte det var enklast med en liten Arduino.

Det är alltså inte PWM utgång, så man måste bygga en Digital till Analog omvandlare.

Det kan tyckas komplicerat, men är inte så farligt. Finns en hel del exempel på nätet.

Förmodligen är det inte så känsligt exakt hur många volt man lägger på, utan snarare hur fort man ökar/minskar samt hur långa pauser man har. Jag har två potentiometrar kopplade till Arduinon för att kunna justera.

Jag kör 3 st. 6095 på detta sätt, med 2 st. på ena sidan och 1 st på motstående sida.

Den vanligaste modellen jag kör är varannan upp/ner på dessa.

Men jag har gjort så att jag kan välja "synkront", "asynkront", "manuellt" och "random".

Dessutom sänker jag max hastighet på kvällen och natten med 25%.

Mycket som går att justera som man vill alltså.

Här man lite händig med lödkolven är det inte så svårt.

Komponenterna kostar ca:

Arduino = 200:-

MCP4822DAC = 15:-

LM324 = 5:-

Inbyggnadslåda = 45:-

Sladdar & kontakter = 50:-

Hälsningar

Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett schema på den krets jag använder.

Jag 4 st. DAC nu. 3 av dem används till belysningen 0-10V till Meanwells PSU. Det ger 6 kanaler.

2 av dem går till Tunze styrningen. 0-8V.

AquaCON ver 3.pdf

Några kommentarer till schemat.

MCP4822 är en av få DAC kretsar som kommer i DIL-format, vilket innebär att den är enkel att sätta i en hållare och att löda. Dvs. Stor krets. Det finns andra som använder I2C eller andra inkopplingsmöjligheter, men de är svåra att löda.

Max utspänning från dessa är oftast 4,095 Volt. Därför har jag satt dit en vanlig Op-amp som kommer 4 st i en DIL-kapsel.

Genom återkopplingen av motståndet och trimpotentiometern till jord kan jag justera utgången till 10V (eller 8V) för max utslag.

Med på schemat finns också en Temperaturkrets, en RTC-krets och en LCD.

Det som inte visas på schemat är två st. potentiometrar kopplade med ena änden till +5V , andra änden till jord och "mittpekaren" till en analog ingång på Arduinon.

Hoppas det hjälper lite.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Detta kanske är lite OT men skrik till i så fall.

Här är en liten skakig video på mitt hembygge. (Bortse gärna från det estetiska på det mekaniska. Jag är bättre på elektronik än mekanik).

Jag glömde nämna att jag lade dit en knapp för matning också. Motstånd 10K till kontakten och en digital Arduino ingång och den andra kontaktanslutningen till jord.

Lådan innehåller även styrningen för LED-belysningen så den är lite extra stor. Nästa version blir ca 5x7 cm utan LCD.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen va kul att få se din styrning Garion!

Guld med kopplingsschemat också och att det faktiskt var ett ganska "enkelt" bygge ;)

Nu är ju jag tekniknörd också så du har inte möjlighet att posta arduino koden du kör med? Annars om det blir för OT så kan du kanske PM'a den till mig? Har så smått börjat inse vilka oändliga möjligheter man har att bygga med dessa små rackare..

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fixar 220 och du kan köpa ett 8-pavk med adapters direkt när du beställer (läggs tim till i varulorgen automatiskt tror jag om man går på sidan från sverige)

Sune kör ju ra och kan säga lite mer. På forumet detas får man promto hjälp att hacka den kod man behöver har jag förstått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen va kul att få se din styrning Garion!

Guld med kopplingsschemat också och att det faktiskt var ett ganska "enkelt" bygge ;)

Nu är ju jag tekniknörd också så du har inte möjlighet att posta arduino koden du kör med? Annars om det blir för OT så kan du kanske PM'a den till mig? Har så smått börjat inse vilka oändliga möjligheter man har att bygga med dessa små rackare..

// Danne

Ge mig några timmar så startar jag en ny tråd i GDS. Där kan jag lägga in lite mer detaljer och så slipper vi sno tråden.

Behöver bara snygga till lite scheman. Det jag lade upp tidigare var en tidig version.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...