Gå till innehåll

Är den någon som använder denna?


Hoyt

Rekommenderade inlägg

Jag har denna refraktometern h2Ocean

The aquarium solution.

På senare tid har jag bara blivit mer vilsen,

För mäter jag värdet, så ibland kan den visa högt. Sen mäter jag igen visar den kanske lågt och sen nånstans i mitten.

Då har ja testat lite och märkt att om ja tittar in i den så är det kanske 1,023 sen knackar jag till den lite då flyger den kanske upp på 1,027

Sen om jag tar den den. Alltså riktar den ner i golvet och sen upp igen, då visar den kanske nått imellan.

Vilket värde ska man gå på?

Jag har kalibrerat den efter instruktionerna. 20grader osmosvatten. -0,0

Är det nån som har denna och vet exakt hur det ska va.

De är ju inte kul om man har tänkt att köra upp saltet från 1,023 till 1,025 men i själva verket kanske man resan ligger på 1,027

Tacksam för hjälp/råd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spolar du av saltvattnet med kallt kranvatten (och torkar av den efter det förstås) efter mätning och testar direkt efter kan det bli fel. Det gjorde nämligen jag och då visar den mindre än vad det är. Min ska vara ATC men det gäller nog bara temperaturen på de få dropparna man lägger på. När jag låtit den ligga en stund så den får rumstemperatur mäter den lika igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den är ju atc. Därför den ska kalibreras 20gradigt osmos.

Jag har provat allt.

Om du provar själv att mäta. Och när du tittar in i den så knackar du lite på den så kan värdet hoppa till annat eller även om du tittar upp mot ett ljus, sen tar du ner den riktad mot golvet och sen tittar du. Så blir de konstigt. Så vilket är de korrekta värdet. För ibland tycker jag den är ute o cyklar så knackar jag nätt och då hoppar den kanske upp i ett lite mer rimligt tal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På de som har en justerskruv så sitter den ofta på ovansidan, vid gångjärnet ungefär. En liten skruv som man justerar in mot noll när man kalibrerar den.

Ifall du först tittar upp och sen ner så kan värdet ändras, beroende på hur mycket vatten du lagt på och ifall du först tittar upp, och sen ner så kan det rinna av en droppe som kan ändra värdet.

Det viktiga är ju att du mäter på samma sätt varje gång, rikta den rakt framåt, mot en ljuskälla så du får en tydlig markering där du läser av värdet. Se också till att ingen luftbubbla finns på anläggningsytan och att hela glasytan är täckt av vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På de som har en justerskruv så sitter den ofta på ovansidan, vid gångjärnet ungefär. En liten skruv som man justerar in mot noll när man kalibrerar den.

Ifall du först tittar upp och sen ner så kan värdet ändras, beroende på hur mycket vatten du lagt på och ifall du först tittar upp, och sen ner så kan det rinna av en droppe som kan ändra värdet.

Det viktiga är ju att du mäter på samma sätt varje gång, rikta den rakt framåt, mot en ljuskälla så du får en tydlig markering där du läser av värdet. Se också till att ingen luftbubbla finns på anläggningsytan och att hela glasytan är täckt av vatten.

ah ok, justerskruven ja, den man kalibrerar med. ok då e jag med.

ja nu så e det inget vatten som rinner av eller nått sånt, det är inte mycket man behöver vinkla den för den ska hoppa.men jag ska försöka hålla det likadant varjegång, dock blir man ju lite fundersam vilket värde man egentligen håller, får ta me den till butiken nästa gång och jämföra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...