Blåbert Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 Går det att dela en stor acropora i två större bitar? Och hur bör man isåfall gå till väga? Citera
Blåbert Postat 5 februari 2013 Författare Postat 5 februari 2013 Bågfil eller? Om man sågar i den tjocka delen undertill så är det ingen risk att mm skadar den? Citera
Laggeman Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 Denna videon visar iofs hur man fraggar ner en större koloni i flera mindre bitar, men tillvägagångssättet är det samma. Med lämpligt verktyg delar du korallen, men man ska vara försiktig att använda en dremel tex, värmen från kapskivan kan skada vävnaden på korallen. Citera
Alexraptor Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 Bensåg eller bensax i rostfritt stål.Och undvik helst Dremmel, om man inte gör rätt kan det skapa bristningar i skelletet så det spricker som en porslinvas.Det fick jag tyvärr erfara när jag försökte rädda en Euphyllia från brown jelly. Citera
Sune Postat 5 februari 2013 Postat 5 februari 2013 Jag hoppas verkligen inte att du tänkt dela på någon av dina nya acroporer!!?? Citera
Blåbert Postat 5 februari 2013 Författare Postat 5 februari 2013 Well allt är inte mitt, men vi får se hur vi gör. Citera
ormet Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Fragga upp dem i 100 fraggar, sälj varje för 100:- $$$ ;-) Citera
Blåbert Postat 6 februari 2013 Författare Postat 6 februari 2013 Fragga upp dem i 100 fraggar, sälj varje för 100:- $$$ ;-)Haha, tillgång och efterfrågan då? Men på sikt kan det bli en fragmaskin Citera
NiXoN Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Hur stor är den och hur stora bitar skall du ta?Jag har lite erfarenhet av 30-40cm+ kolonier och det är inte helt samma sak som att kapa en vanlig stor koloni.Om man tar upp den o klipper (och dom har ett hårt skelett) så kan man faktiskt få andra delar av korallen att gå av oftast större grenar.Det blir ett litet ryck när grenen väl ger sig, inget problem med mindre kolonier som hoppar till men med större strukturer reagerar annorlunda.Så mitt tipps är att om du skall ge dig på en stor acro så gör det under vattnet, då absorberas en del av energin och det är betydligt enklare.Dremmel funkar annars bra o fragga med ovan vatten om man har rätt blad o tar det lugnt. (Smala diamantklingor rekommenderas)//NiXoN Citera
Benighted Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Dremel, bågfil eller japansk såg brukar funka bra, klippa är lite riskabelt på grund av chockvågorna som sprider sig över korallen, så väldigt lätt att andra svagare grenar knäcks när man knipsar... och oftast just i det stället där du inte vill att det ska ske... Citera
PeterGG Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 OK. Dremel känns inte som det säkraste alternativet iom öppen kylkanal osv. Jag använde själv en dremmel för att kapa ned en calustrea, det var inte jättekul, skvätte som skutsingen, och jag funderade rätt mycket på hur lämpligt detta var.. Jag använder själv större modell av kabelsax som jag köpt på biltema eller hornbach. Dock som redan nämns, när brottet sker, är det lätt att allt annat spricker och istället för 2 stora fraggar har man 15 i varierande storlek Citera
NiXoN Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Jag bör väl nämna att jag använder en förlängning på mitt multiverktyg, detta gör det enklare o jobba med samt så behöver man inte oroa sig lika mycket för elsäkerhet.Sen har jag inte sett nåt större problem med dropp etc men det beror väl lite på vad man fraggar o hur...//NiXoN Citera
mekl Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Jag har kört stora acros med kakelsåg. Brukar gå fint om klingan är nog stor. Har låtit ordinarie kylning med sötvatten gå som vanligt på sågen. /Mattias Citera
Blåbert Postat 6 februari 2013 Författare Postat 6 februari 2013 Det blev aldrig aktuellt, men tack för er input. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.