Gå till innehåll

Giftig plast?


Fredrik1

Rekommenderade inlägg

Hej!

Någon som vet hur stor risken är att plastburkar, behållare, rör, slangar etc etc avger giftiga ämnen i burken. Antar att det är skillnader mellan plast och plast men är det ngn som har matnyttig info ang detta? PVC-rör funkar ju men finns det andra rör som man inte skall använda? Skärbrädor under sten? Farligt? Plexiglas?

Hur lång tid kan det ta innan plasten börjar "fälla ut"? Blir det så stora mängder att djur skadas (tänker främst på mina musslor)?

Det är ju även skillnad mellan silikonslangar och vanliga slangar (men det är iofs gummi vi talar om där...).

Om man filtrerar med aktivtkol tar det bort eventuella gifter då? Finna det andra medel (typ Sera's olika produkter)?

Jag skulle bli jätteglad om ngn hade svar på detta för som det är nu så är jag s***nojjig så fort jag har ner ngn plastdetalj i burken eller förvarar ngt levande i plastbehållare (karantän mm mm).

Tja, mkt frågor blev det...:smiley9:

Tack på förhand! :kram:

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Greger, nya människor med nya erfarenheter dyker upp samtidigt som produkter etc förändras. Han ställde dessutom en hel del följdfrågor som säkert kan vara svårt och tidskrävande att hitta med sökmotorn (därmed inte sagt att sökmotorn inte är ett jättebra hjälpmedel). Frågorna ställdes också på ett trevligt sätt. Välkommen Fredrik och jag hoppas att de som kan svara på dina frågor gör det. Tyvärr kan jag inte göra det i detta fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...