Gå till innehåll

är det vita prick??


kiwi11

Rekommenderade inlägg

Min kirurg har fått massa vita prickar vid ögonen & på fenorna. Är det vita prick??

salifert stop parasites som gäller?

Kanske värt att köpa vitlöksmat också?

Kör ej med uv. Men kanske värt att skaffa. Hur stort behöver man till rsm 130?, 9w?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som prick. Mitt tips är att inte stressa fisken till att börja med (jag själv har gjort det misstaget och det förvärrar bara tillståndet), prova först med att blanda vitlök med frysfoder, och att skaffa uv eller ozon är att rekommendera om man har känsliga fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt fånga en filfisk nu i någon dag så det beror väl på det..

Den ända känaliga skulle väl vara kirurgen.

Hade samma ide där med vitlöken.

Uv får det nog också bli. Fish-street har ju billiga 9w (bör väl räcka för rsm?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kirurg har fått massa vita prickar vid ögonen & på fenorna. Är det vita prick??

salifert stop parasites som gäller?

Kanske värt att köpa vitlöksmat också?

Kör ej med uv. Men kanske värt att skaffa. Hur stort behöver man till rsm 130?, 9w?

Själv hade jag kört med Salifert Stop Parasite. Är av åsikten att UVC:t funkar bäst i förebyggande syfte. Har medicinerat mot vitaprick och Uranema marinum med framgång med detta medel. Inga problem med mina koraller eller snäckor vid medicineringen.

Om du använder Salifert Stop Parasite måste du dock stänga av UVC:t, Ozon och ta bort kolfilter. Annars är det bara slöseri på pengar. Många här på forumet har använt medlet utan framgång, men oftast har de inte vågat stänga av UVC:t. Man måste helt enkelt välja vad man tror mest på. Jag har haft bra framgång ett flertal gånger med Stop Parasite och därför litar jag på det mer än många andra. Har hittills inte förlorat en fisk i sjukdom (ta i trä). Dock av andra orsaker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får bli vitlök så länge o se om det gör någon nytta. Samt checka med lokala handlaren om han har stop parasite. Hittar det bara på pwss??

Ett uvc får jag nog ta o inhandla..

Fan vad trött man blir när det ska krångla såhär :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv skulle jag inte ha en kirurg i en sådan liten burk, byt upp den till ett "riktigt" kar! Visserligen kommer du nog att erfara samma

öde med inkörning av kirurger i ett större kar. Där i brukar dock självtillfrisknande ske mkt fortare än i mindre, men i de flesta fall är detta inget större problem. Skadan är ju redan skedd...

Själv kör jag med ocean nutrition (m vitlök i) resp. i mer svåra fall doserar jag Fish V-power fr Preis, direkt i akvariet eller låter fodret dra i det någon minut. Det har funkat i samtliga prick-fall hos mig. Uvc har inte använts! Förebygga/underhålla/stärka är de enda man ska eftersträva. Men det primära i detta fall är som några redan skrivit, att ta bort stress-triggern, i ditt fall: håvningen, samt låta akvariet vara ifred tills det går över. Går det inte över inom ett par dagar skulle jag köpa ett uvc-filter och under tiden planera för en större burk! Det kommer att bli om inte redan är en stor stressfaktor för många kirurger, inte bara denna. Felaktig transport/hantering vid inkoppning, felaktig akvariestorlek, felaktig fisksammansättning, dåligt underhåll av akvariet är problem som vi alla gjort oss skyldiga till, tyvärr på våra djurs bekostnad!

Jag tror att fler akvarister kan inse vikten av att planera bra innan inköp samt får större vilja att läsa på ordentligt innan inköp av fisk/korall mm, det kommer att fungera mkt bättre i samtliga akvarier. Tar habegäret över väl inne i butik kan jag rekommendera att fråga personal om möjligheten att hålla resp djur i just ditt akvarium med dina djur du har resp. tillsammans med vad du tänkt lägga i ditt akvarium i framtiden, samt vilken skötsel resp djur kräver. Kan inte personal ge dig detta skulle jag A) gå till en butik med bättre utbildad personal (troligtvis sköts hanteringen/skötseln av deras fisk bättre än den förra), B) be personal att hålla fisken till dig tills du läst på (en-två dagar brukar räcka för en sådan deal) det kan man nästan kräva av butiken om du har att göra med en till karaktären seriös handlare, C) byt annars butik, de har, om de inte accepterar B)-alternativet endast en sak i huvudet...att kränga! Till sådana butiker är jag ytterst tveksam!!!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite osäker hur jag ska göra med vitlöken. Nu tog jag atemia, pressade vitlök & blandade ihop att i ett snapsglas med marinpellets oxå.

Men man kanske bara ska hacka vitlöken o sedan ta upp löken?

Kan ju inte tänka mig att fiskarna äter ren vitlök.. Men det luktar gott iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fisken har nu även fått lite slitna fenor, hål/bett i dom. Även lite mörka fläckar på ena fenan.

Har aldrig sett någon fight mellan fiskarna..

Skulle möjligen vara någon eremit?

köpte två större någon dag innan pricken bröt ut.

Vad tror ni?, kan dom ha något med det hela att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...