Gå till innehåll

Grön BTA blivit brun, varför?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Köpte en BTA för någon månad sedan och då var den stor som en 5krona ungifär, den var grön och fin och såldes som Grön Bubble tip men nu har den växt till ca 3 gånger storleken och tappat den gröna färgen och är mer ljusbrun utan några gröna toppa eller liknande.

Vad beror detta på? Lokala handlaren hade nån gissning om att den kanske bytt alger på grund av belysningen, Jag har 4x39w T5 och den har tidigare bara gått under MH.

Kanske den behöver några speciella spårämnen för att färga bra? kör inga sådana tillsatser ännu utan bara vattenbyten.

Fosfat är 0 och nitrat ca 5 enligt salferis tester alla andra värden kommer jag inte ihåg i huvudet men de är inom gränserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag tror inte att ljuset är för svagt. Jag har själv haft BTA i flera år. Köpte den som grön och det var den (ljusgrön). När jag fick hem den växte den så det knakade, den blev riktigt stor och delade på sig flera gånger. I mitt akvarium var den som du beskriver det ljusbrun. Jag hade 376W T5 belysning i en 325liters tank. Den belysningen räckte även för att SPS erna skulle växa och se riktigt fina ut. I butiken jag köpte anemonen låg den i ett fiskakvarium med extremt svag belysning och var grön. Nu är mitt akvarium så fullt av koraller så jag tyckte anemonerna (hade ju delat på sig) tog för mycket plats. Jag lämnade tillbaka dem till butiken där jag köpt den! Såg dem senast i söndags och dem är nu ljusgröna igen. I butiken de är i nu är det väldigt svagt ljus jämfört med i mitt akvarium. Det kan kanske vara så att BTA ska vara åt det ljusbruna hållet om de trivs bra. Jag dyker ganska mycket och har sett BTA på många olika ställen... De allra flesta har haft exakt den ljusbruna färg som min BTA hade i mitt akvarium. Jag tror inte BTA är så ljuskrävande eftersom jag stött på de flesta under mina många dyk på cirka 10m djup. Till skillnad från SPS:er som växer ända upp till vattenytan! Så du har nog för svag belysning i din tank för SPS:er!

Om jag ska gissa vad det kan bero på att den ändrar färg så har jag tre gissningar, jag tror på alt.1 till 90% och alt 2 till 5% och 3 till 4%. Så är det 1% kvar som jag funderar vidare på!

1. Du har clownfiskar i din anemon och anemonen trivs så bra av det så den blir -ljusbrun! (Jag hade clowner i min, i butiken var det inga clowner i den varken innan jag köpte den eller nu när jag lämnat tillbaka dem, i haven har jag aldrig sett en bubbeltip utan clownfiskar)

2. Kanske något med belysningen... dock ej för svagt ljus!!!

3. Nitrathalten! Jag har inget nitrat i mitt akvarium och i butiken där jag köpte min BTA och där dem är nu är nitrathalten >30!, i haven är ju nitrathalten också 0.

Jag tror du kan känna dig lugn och att din anemon trivs bra om den är ljusbrun. Jag är ju dock ingen vetenskapsman utan bara en amatör som drar lite olika slutsatser av mina egna erfarenheter!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gröna bta har också bytt färg åt det bruna hållet. Har inte speciellt bra belysning, gamla rör osv. Sen sitter den rätt skuggigt. Får sträcka sig långt för att nå ljuset.

Har inte sett någon färgskillnad på mina röda bta. Dem har en klar fin röd färg..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...