Gå till innehåll

Är det ett stort steg?


Flygrc

Rekommenderade inlägg

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag funderat mycket... jag har lite olika vägar att gå.

Jag har lag ut mitt 410 hörn på blocket, blir jag av med det så köper jag ett RSM 130 eller ett Jad 128 eftersom jag känner det är en mer lagom storlek att lära mig på. Dessutom vill jag ha ett lagom karantän kar till det stora i förlängningen.

Blir jag inte av med det så kommer jag tömma det och limma in en sumphörna och starta upp det som salt.

Befintlig Hm armatur kommer byggas om till T5 och led.

Blir det RSM/Jad så kör jag på ett par år för att lära mig sedan kommer jag bygga om mitt Malawikar till salt.

Blir det hörnkaret, blir det nog fler år innan det blir flytt.

post-2555-14468934201853_thumb.jpg

post-2555-14468934201452_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag funderat mycket... jag har lite olika vägar att gå.

Jag har lag ut mitt 410 hörn på blocket, blir jag av med det så köper jag ett RSM 130 eller ett Jad 128 eftersom jag känner det är en mer lagom storlek att lära mig på.

Blir jag inte av med det så kommer jag tömma det och limma in en sumphörna och starta upp det som salt.

Befintlig Hm armatur kommer byggas om till T5 och led.

Blir det RSM/Jad så kör jag på ett par år för att lära mig sedan kommer jag bygga om mitt Malawikar till salt.

Blir det hörnkaret, blir det nog fler år innan det blir flytt.

[ATTACH=CONFIG]118524[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]118526[/ATTACH]

Tjena!

Jag köpte mig ett RSM 130 och tyckte jag gjorde ett bra val att börja med ett mindre sen självklart vill man ju alltid ha större. Men eftersom jag är total nybörjare på saltvatten så tyckte jag att det va en bra start. Har haft sötvatten i 20 år men gick inte över till salt förrän i somras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Jag köpte mig ett RSM 130 och tyckte jag gjorde ett bra val att börja med ett mindre sen självklart vill man ju alltid ha större. Men eftersom jag är total nybörjare på saltvatten så tyckte jag att det va en bra start. Har haft sötvatten i 20 år men gick inte över till salt förrän i somras.

Så känner jag med, inser att det är två olika världar även om det finns paralleller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du hittar något snart då! Det är skitkul att greja med men sen vänta på att det ska komma igång tyckte jag var hur tråkigt som helst.

Visst är det så,när man väl bestämt sig kan det inte gå fort nog. Men å andra sidan, tålamodet är ändå rätt så bra uppbyggt efter flera år med sötvatten.

Frun och jag var iväg på Zoogiganten idag , kikade på RSMet där. Jag passade på att visa henne vad det kostar med saltvatten men det verkade inte skrämma henne :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det så,när man väl bestämt sig kan det inte gå fort nog. Men å andra sidan, tålamodet är ändå rätt så bra uppbyggt efter flera år med sötvatten.

Frun och jag var iväg på Zoogiganten idag , kikade på RSMet där. Jag passade på att visa henne vad det kostar med saltvatten men det verkade inte skrämma henne :)

Kul! Det kostar ju en hel del mer än vad sötvatten gör men man får så mycket roligare saker med koraller och fina färger i fiskarna som är i saltvatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade där, frakt på 450$ ?

Tvivlar jag på.

Däremot så har som bara två olika tecken för valuta, dollar och euro.

Det innebär att om man ändrar valutan på deras sida till sek så får man priset i svenska kronor med ett dollartecken, innebär en hel del problem när tullen lägger vantarna på paketet med.

Se till att ALLTID handla i dollar på fish street.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvivlar jag på.

Däremot så har som bara två olika tecken för valuta, dollar och euro.

Det innebär att om man ändrar valutan på deras sida till sek så får man priset i svenska kronor med ett dollartecken, innebär en hel del problem när tullen lägger vantarna på paketet med.

Se till att ALLTID handla i dollar på fish street.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Ha ha, ja jag med det ska vara sek men den blev knasig när jag tryckt in svensk valuta en det fattade jag inte förrän senare. Glömde ändra mitt inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det närmar sig, håller på att skriva inköpslistan.

Valet är gjort. Det kommer bli ett RSM 250 liter.

Efter att jag sett så många trådar med 130 l och att de blivit utbytta mot större efter kort tid så tycker jag att det är lika bra att börja med snäppet större kar.

Landar jag bra med detta och trivs med det salta livet så är planen att köra med detta i 1.5-3 år och sedan göra om Malawitanken till salt.

Tror det karet passar som salt eftersom det har ett härligt djup. Får se om det finns någon bra salva som får armarna att växa en halvmeter, lär behövas den dagen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan och törs så hoppa direkt till största karet, blir billigare så :)

Jag började med ett RSM130 och sedan ett Juwel 400, ett 720 som mellanlagring medan jag byggde klart mitt 1000.

Det om är bra nu är att jag får inte plats med ett större.

Jag törs inte... blir det fel så blir det nog betydligt billigare med ett mindre. Sen tänker jag att det karet blir bra till annat te.x karens och fraggar kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bit till på väg, sötkaret hämtas i morgon, hörnan är städad och nu väntar jag på att karet jag ska ha där blir ledigt.

Jag har fått hem en del prylar så nu ska DS ner i urlakning, kommer skaffa LS när karet gått i gång.

Osmosen är uppstartad.

Jag fick provat nya pumpen(dock i malawitanken), fina effekter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tredje vattenbytet i tunnan med 25 kg DS, luktar muggig källare fast mindre och mindre. Lite grönt på några av stenarna så jag funderar på högtryckstvätten?

Finns det färdiga bakteriestammar som är bra att pregga stenen med? Eller det går lika bra med lite LS när de väl är i saltkaret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högtryckstvätt är nog bra på DS.. Det kan ju finnas rätt mycket skit på ytan som man lätt får bort då.

Kör du saltvatten i tunnan man DS? Då kan du ju lägga ner 1 kg LS när det inte luktar f€n så får du till en massa nya bakterier

Jag har en säck med levande sand hemma, om nu det fungerar, sedan tänkte jag ändå köpa LS men först när karet med salt är startat och DS i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem en viktig pryl idag

http://www.fish-street.com/salinity_refractometer_plus

Tycker den verkar vettig. Nu ska jag prova att bland lite saltvatten väldigt noga med vågen.

Bör jag torka saltet extra mycket för att inte luras av fukt i den? Eller den ger rätt värde direkt? Jag kalibrerar den med ro vid 22 grader (det som jag har i huset.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem en viktig pryl idag

http://www.fish-street.com/salinity_refractometer_plus

Tycker den verkar vettig. Nu ska jag prova att bland lite saltvatten väldigt noga med vågen.

Bör jag torka saltet extra mycket för att inte luras av fukt i den? Eller den ger rätt värde direkt? Jag kalibrerar den med ro vid 22 grader (det som jag har i huset.)

Provade att blanda i 9 gram red sea corall pro till 240 gram ro vatten, när jag mätte så fick jag det till 1.022, borde det inte blivit 1.026?

fast å andra sidan, det räcker med ett mätfel på ett gram av saltet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...