Gå till innehåll

Ömtåliga uv/actinic leds?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag läste nyss i Gurras tråd om att Lasse bränt sitt ena drömchip, det verkar som fler haft problem med detta och det är samma kanaler som bränner, de med de lägre våglängderna. Det verkar även som andra märken av dioder har problem med dessa dioder på lägre våglängder. Freddi här på guiden har väl bränt sina actinic dioder från aquastyleonline med? Det verkar heller inte vara ovanligt.

Varför brinner just de här dioderna så lätt, eller är det bara ett tråkigt sammanträffande? Eller är det något speciellt med actinic dioderna som skiljer de från andra dioder. Royal blue dioder till exempel verkar inte ha något liknande problem med att folk bränner de, inte under normalt användande iaf.

Eller kör vi våra actinic dioder för hårt helt enkelt vi kanske bör ta i lite svagare med de och inte driva de lika hårt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste nyss i Gurras tråd om att Lasse bränt sitt ena drömchip, det verkar som fler haft problem med detta och det är samma kanaler som bränner, de med de lägre våglängderna. Det verkar även som andra märken av dioder har problem med dessa dioder på lägre våglängder. Freddi här på guiden har väl bränt sina actinic dioder från aquastyleonline med? Det verkar heller inte vara ovanligt.

Varför brinner just de här dioderna så lätt, eller är det bara ett tråkigt sammanträffande? Eller är det något speciellt med actinic dioderna som skiljer de från andra dioder. Royal blue dioder till exempel verkar inte ha något liknande problem med att folk bränner de, inte under normalt användande iaf.

Eller kör vi våra actinic dioder för hårt helt enkelt vi kanske bör ta i lite svagare med de och inte driva de lika hårt?

Hmm ja bra fråga. Har inte kollat mina 2 true violet som de fortfarande lyser.... har för mig att de är specade med lite lägre effekt/tolerans? (iofs konstigt då man uppmanas byta i aquastyleonlines färdiga kit till andra leds tex actinic som typ väl alla gör....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det kanske är så att huvudproblemet är att de flesta driver dessa dioder tillsammans med vita och blå dioder som om de hade samma specar när de inte har det och dioderna körs för högt och bränns därmed. Jag har en belysning på G med två 420nm dioder som en del av den, jag har tänkt koppla de två parallellt så att de körs på 350 mA och resten av dioderna körs på 700mA som vanligt.

Det känns som att det är den smidigaste lösningen om man inte vill ha separat drivning till actinic dioderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det har med just 420 - 430 nm LED att göra. I mitt fall så låg varje kanals ström väl konfigurerad i förhållande till FV. 420/430 nm är Epiled medans de andra i Dream Chippet är Epistar. Jag hade ett FV som skillde med ca 0,3 V. Actinickanalen låg på ca 600 mA när det hände. Eftersom den kanalen har det högsta FV så är det inte den som skall bränna först om man misslyckats med injustering, snarare sist. Mitt problem har börjat under plasten precis där ledningarna är avklippta. En möjlig orsak kan vara att det på något sätt blivit överledning mellan actinic och ngn av de andra kanalerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...