Gå till innehåll

Mattes första, 300 liter


Matte

Rekommenderade inlägg

Sådärdå. Nu står ett saltkar i vardagsrummet. Hade egentligen tänkt mig starta med saltvatten i lugn och ro framåt sommaren, samla på mig lite saker allt eftersom och fortsätta läsa böcker och här på Saltvattensguiden tills jag kände mig säker nog att försöka. Ny blev det inte riktigt så, jag fick syn på det här karet på K&S här på forumet, var dit och tittade för ett par veckor sedan och bestämde mig för att det nu var dags, bära eller brista. Ett tomt 450 fick agera vattenblandningskärl. En osmosanläggning med silikatfilter installerades i tvättstugan. Nu var det skarpt läge, ett tomt 450 med bara saltvatten i gör ju ingen glad :-)

Jag köpte karet komplett med invånare av MartinForsström. Karet hämtades i fredags efter jobbet, och vid fem på morgonen tordes jag sova efter att ha koppat in allt och sett att ingen översvämning var förestående. Idag har jag gjort ett första vattenbyte på c:a 35 liter och lagt i 1,5 dl aktivt kol i en strumpa i sumpen. Alla verkar ha överlevt flytten, det enda frågetecknet är att den ena BTA'n delade sig i tre delar i natt och började vandra iväg. Skummaren ville inte samarbeta alls först, så samtidigt som jag bytte vatten passade jag på att slita ur den för nitisk rengöring, och ta i trä, nu verkar den skumma som den ska. Räknar med att byta c:a 10% vatten om dagen i en vecka och sedan hålla koll på värdena och glesa ur bytestakten till en rimligare nivå. Har tyvärr bara en mobilbild än så länge, men kameran är på laddning så förhoppningsvis hinner jag komplettera med fler bilder inom kort. Gör jag något uppåt väggarna, eller tänker fel någonstans så skrik gärna till! Jag hoppas kunna utvecklas tillsammans med karet och få lite kläm på det här. Låt oss bara hoppas att ingen behöver sätta livet till pga min inkompetens.. :smiley9:

post-7380-14468928444158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärdå. Nu står ett saltkar i vardagsrummet. Hade egentligen tänkt mig starta med saltvatten i lugn och ro framåt sommaren, samla på mig lite saker allt eftersom och fortsätta läsa böcker och här på Saltvattensguiden tills jag kände mig säker nog att försöka. Ny blev det inte riktigt så, jag fick syn på det här karet på K&S här på forumet, var dit och tittade för ett par veckor sedan och bestämde mig för att det nu var dags, bära eller brista. Ett tomt 450 fick agera vattenblandningskärl. En osmosanläggning med silikatfilter installerades i tvättstugan. Nu var det skarpt läge, ett tomt 450 med bara saltvatten i gör ju ingen glad :-)

Jag köpte karet komplett med invånare av MartinForsström. Karet hämtades i fredags efter jobbet, och vid fem på morgonen tordes jag sova efter att ha koppat in allt och sett att ingen översvämning var förestående. Idag har jag gjort ett första vattenbyte på c:a 35 liter och lagt i 1,5 dl aktivt kol i en strumpa i sumpen. Alla verkar ha överlevt flytten, det enda frågetecknet är att den ena BTA'n delade sig i tre delar i natt och började vandra iväg. Skummaren ville inte samarbeta alls först, så samtidigt som jag bytte vatten passade jag på att slita ur den för nitisk rengöring, och ta i trä, nu verkar den skumma som den ska. Räknar med att byta c:a 10% vatten om dagen i en vecka och sedan hålla koll på värdena och glesa ur bytestakten till en rimligare nivå. Har tyvärr bara en mobilbild än så länge, men kameran är på laddning så förhoppningsvis hinner jag komplettera med fler bilder inom kort. Gör jag något uppåt väggarna, eller tänker fel någonstans så skrik gärna till! Jag hoppas kunna utvecklas tillsammans med karet och få lite kläm på det här. Låt oss bara hoppas att ingen behöver sätta livet till pga min inkompetens.. :smiley9:

[ATTACH=CONFIG]91359[/ATTACH]

Snyggt! Rätt bra deal på det karet va?

Vill du bli av med en BTA del så säg till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dahlgren-> Jag skall absolut inte klaga på dealen. ;) För stunden är nog ingen avyttring aktuell, om och när det blir det så kommer det annonsera på Köp & Säljdelen.

Martin-> Det lät inte som någon dum idé, får införskaffa lite matta i morgon. Fäster man den lättast med gummisnodd, eller har du något bättre förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken Johan, kul att se.

Nu har första offret råkat illa ut... min sambo ringde och meddelade att ett huvud av en Chromis Viridis flöt omkring i akvariet... suck. Vem ska få heta Don Corleone då? Ska vi gissa på Picassotryckaren? Eller är det kanske Pictichromis Paccagnellae? Hrmm....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte tanken, men har ju inget annat kar att låta Don Pablo gå i så länge... Får roa mig med att försöka få tag på honom så småningom... Bygga fälla kanske? Nu är iaf pumpen anemonsäkrad, och salt blandat för vattenbyte nr 2. Osäker dock på om varje dag är överkurs eller ej. Kanske varannan räcker även vecka 1. Hrm. Skulle ha passat på och handlat lite tester idag också... Jaja, något ska man väl roa sig med i morgon också. Någon har dessutom passat på att möblera om inatt, vilket de koraller som blivit ofrivilliga rumskompisar inte uppskattar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så, vattenbyte klart i kväll istället. Bestämde mig för att varannan dag duger bra. Don Pablo fortsätter härja runt, inga nya dödsoffer, men en chromis har blivit naggad på stjärtfenan. Vaktargobyn låg på botten av avrinningsdelen och fick bli uppfiskad till huvudkaret trots enträget motstånd. Korallerna som såg ledsna ut efter att ha packats ihop natten till igår verkar vara mycket gladare idag. ( De flyttades isär igen igår kväll ) Anemonen som delade på sig har gömt sig under stenarna, börjar bli lite orolig för hur den / de mår... Hur länge klarar de sig där nere i skuggan? Den delade sig natten till söndag och flyttade ner under stenarna på söndagskvällen.

Vad tror ni bättre vetande? Är det kört nu när Picassofisken börjat löpa amok, eller kan jag göra något för att få tillbaka lite frid i karet åtminstone för en tid framöver? Ska jag mata mer? Gör det någon skillnad på humöret tror ni? Nu har jag matat med en kub frysfoder/dag. Är det mycket/lite/lagom?

Många frågor på ett bräde blev det... Tog lite bilder ikväll också, tyvärr hann jag inte innan blåljuset gick på, och jag är inte direkt någon mästare på att justera så ni får klara er med kassa bilder idag så hoppas jag hinna ta lite bilder i fullt ljus i morgon.

post-7380-14468928483762_thumb.jpg

post-7380-14468928481901_thumb.jpg

post-7380-14468928482116_thumb.jpg

post-7380-14468928482312_thumb.jpg

post-7380-14468928482513_thumb.jpg

post-7380-14468928482717_thumb.jpg

post-7380-14468928482932_thumb.jpg

post-7380-14468928483142_thumb.jpg

post-7380-14468928483344_thumb.jpg

post-7380-14468928483549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på här hemma, allt verkar må bra förutom att Don Pablo äter Chromisar till mellanmål... Det här är ohållbart. Fiskfälla ska tillverkas/inhandlas/lånas i morgon. Nu är min fråga:

Vad behövs för att hålla en Picassotryckare, Rhinecanthus Aculeatus som är c:a 10 cm stor? Det är inte fråga om någon längre tid, upp till en månad kanske, beroende på hur lång tid det tar att sälja/byta/skänka iväg honom. Hur stort behöver karet vara?

Behövs skummare eller räcker ordentliga täta vattenbyten?

Ska jag flytta med lite LS? Jag har ett ytterfilter modell större står oanvänt, ska jag stoppa lite LS i det och koppla in?

Det känns inte riktigt sjysst att vräka Don Pablo, men å andra sidan äter han en Chromis om dagen nu...

Om vi kommer dit, hur avlivar man en fisk humanast? Hoppas dock slippa detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på här hemma, allt verkar må bra förutom att Don Pablo äter Chromisar till mellanmål... Det här är ohållbart. Fiskfälla ska tillverkas/inhandlas/lånas i morgon. Nu är min fråga:

Vad behövs för att hålla en Picassotryckare, Rhinecanthus Aculeatus som är c:a 10 cm stor? Det är inte fråga om någon längre tid, upp till en månad kanske, beroende på hur lång tid det tar att sälja/byta/skänka iväg honom. Hur stort behöver karet vara?

Behövs skummare eller räcker ordentliga täta vattenbyten?

Ska jag flytta med lite LS? Jag har ett ytterfilter modell större står oanvänt, ska jag stoppa lite LS i det och koppla in?

Det känns inte riktigt sjysst att vräka Don Pablo, men å andra sidan äter han en Chromis om dagen nu...

Om vi kommer dit, hur avlivar man en fisk humanast? Hoppas dock slippa detta...

Bästa och snabbaste sättet att avliva en fisk är med en vass kniv. Kapa huvudet. Hoppas dock att det inte kommer att behövas. Jag tycker alltid att det svider i själen när man blir tvingad till detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte en god idé att kapa huvudet på fiskar! Det finns mycket forskning som tyder på att huvudet kan leva vidare ett tag efter separationen. Det finns en bra tråd här på forumet där detta tas upp mycket bättre.

Det bästa är att slå ihjäl fisken, ett riktat slag mot huvudet med en hammare eller sten bör göra processen kort. Ett något brutalt men effektivt och snabbt sätt att avliva en fisk på. Hoppas inte det behövs dock, Picasso tryckare är väldigt fina fiskar... De är mycket lätta att ta hand om med, tåliga och tuffa. Äter allt... Som tyvärr märkts här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte en god idé att kapa huvudet på fiskar! Det finns mycket forskning som tyder på att huvudet kan leva vidare ett tag efter separationen. Det finns en bra tråd här på forumet där detta tas upp mycket bättre.

Det bästa är att slå ihjäl fisken, ett riktat slag mot huvudet med en hammare eller sten bör göra processen kort. Ett något brutalt men effektivt och snabbt sätt att avliva en fisk på. Hoppas inte det behövs dock, Picasso tryckare är väldigt fina fiskar... De är mycket lätta att ta hand om med, tåliga och tuffa. Äter allt... Som tyvärr märkts här.

Jag känner inte till denna forskning. Vill gärna ta del av den (av intresse). Tror dock många misstolkar nervryckningar med liv. Jag har haft färdigrensade gäddor (utan huvud och inälvor) på sprattlande på min diskbänk timmar efter de rensats.

Avlivningsmetod jag använder när jag fiskar är antingen hårt slag i huvudet, bryta nacken eller kniv in i hjärnan. Halshuggning med kniv eller sax har jag använt på akvariefisk och inga tecken på liv i skallen efter det ( d v s gälrörelser eller att ögonen rör sig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall det nog ge sig. Fiskfällan är hemma, och Don Pablos nya adress är bestämd. Skönt att slippa avlivning . Bara för att veta dock; hur stort kar och vilken utrustning hade varit att anse som minimum för att hålla en 10cm tryckare i en månad?

Idag hann jag hem från jobbet tidigt nog att hinna ta lite bilder i fullt ljus. Vet inte om någon uppskattar dom förutom jag, men här kommer kvällens skörd i alla fall.

post-7380-14468928531175_thumb.jpg

post-7380-14468928531321_thumb.jpg

post-7380-14468928530756_thumb.jpg

post-7380-14468928526245_thumb.jpg

post-7380-14468928526549_thumb.jpg

post-7380-14468928526861_thumb.jpg

post-7380-14468928527174_thumb.jpg

post-7380-14468928527565_thumb.jpg

post-7380-1446892852787_thumb.jpg

post-7380-14468928528082_thumb.jpg

post-7380-14468928528303_thumb.jpg

post-7380-14468928528504_thumb.jpg

post-7380-14468928528724_thumb.jpg

post-7380-14468928528937_thumb.jpg

post-7380-14468928529163_thumb.jpg

post-7380-14468928529389_thumb.jpg

post-7380-14468928529619_thumb.jpg

post-7380-14468928529833_thumb.jpg

post-7380-1446892853005_thumb.jpg

post-7380-14468928530284_thumb.jpg

post-7380-14468928530525_thumb.jpg

post-7380-14468928530971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är vad jag har utgått ifrån (när jag höll på med sötvatten, vilket var senast jag behövde avliva en akvariefisk). Jag har för mig att det var på Zoopet jag läste och kopierade detta. Så jag har inte sett orginaldokumentet. Kommer dock i fortsättningen att se till att även hjärnan förstörs för att vara på den säkra sidan.

Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (EU regler för försöksdjur)

1. Avlägsna huvudet med en kniv (små fiskar går det nypa av huvudet på).

2. Hårt slag i huvudet (skall för försöksfisk förenas med att huvudet avlägsnas från kotpelaren (skära av eller bryta nacken) eller att hjärnan förstörs med ståltråd eller kniv).

3. Om fisken är så stor att det inte går göra som ovan så ska den strupskäras. Det är även den avlivningsmetoden som rekomederas till sportfiskare och avblodning ger dessutom bättre livsmedel.

4. Gift. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja men personligen rekommenderar jag att undvika giftanvändning samt att undvika att experimentera med giftdosering.

Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA enligt EU reglerna.

1. Avkylning och frysning anses som oacceptabelt. Orsaken är att det tar så lång tid. Forskare som jag har varit i kontakt med nämner även försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.

2. Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart, men en avlivningsmetod anser jag ska vara generellt användbar och jag har läst om människor som fått koka stora ciklider i flera minuter innan de slutar dunka mot locket i kastrullen. Jag vet att många avlivar fisk genom att helt enkelt sätta håven under varmvattenkranen. Jag har även hört att det finns personer som ställer en kastrull med fisk på plattan och slår sedan på den. Allt detta är förstås förkastligt! Därför avråder jag bestämt från kokning! En vacker dag tar ”vi alla” av stress och slöhet till vår ”standardmetod” och använda den på all fisk, och då måste standardmetoden fungera väl!

3. Spola ner i toaletten är självklart förkastligt liksom kvävning, lägga fisken på land och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 10 cm tryckare har nog inga som helst problem att inhuseras i ett 112 liters akvarium en månad(80x35x40) tex. Det lider den nog inte av alls :-)

Väldigt fint akvarium med tycker jag också. Jag är speciellt förtjust i din trädformade mjukkorall som står i mitten av karet och tar uppmärksamhet. Mycket fin form på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortsatt med vattenbyten varannan dag, c:a 40 liter per gång

Kiselalgerna (?) har tagit fart, större delen av bakre rutan är tvärbrun nu... Ett par koraller ser lite hängiga ut.

Fick tillfälle att svänga förbi Triton idag, så nu har jag till sist skaffat lite tester. På inrådan inhandlades även Special Blend och Nite-out II.

Innan jag doserade preparaten tog jag mätvärden efter bästa förmåga:

Salinitet: 1.024 sg

Temp: 25,5 C

PH: 8.0

KH: 5,1 dKH

Ca: 380 ppm

Mg: 1170 ppm

Nitrit och fosfat var ej mätbara.

Nitrattesten var slut i affären...

Alla tester är utförda med salifert, salinitet med refraktometer från Triton, märkt ATC och kalibrerad med osmosvatten till 1.000.

Tidpunkten för testen var på kvällen strax efter att bara blåljuset blivit ensamt kvar.

Jag blandar silikatfiltrerat osmosvatten med Tropic Marine Pro Reef.

Nu är ju frågan: PH känns lite lågt, KH och Mg känns väldigt lågt, och Ca känns även det lite lågt. Varför är de låga tro? Antingen kan jag inte mäta, eller så är värdena låga på riktigt. Blir lite fundersam; kan jag lita på refraktometern? Om den visar för mycket SG gentemot verkligheten och salthalten är lägre än jag tror, kan övriga värden hamna nånstans i krokarna av vad jag uppmätt? Borde jag vara orolig, eller ska jag bara sitta lugnt i båten och fortsätta enligt tidigare? När jag inte får någon reaktion på vare sig nitrit eller fosfat, kan jag lugna ner mig lite med vattenbytena?

Hrmm. Kanske skulle ha väntat lite längre med att handla tester i alla fall... Sinnesron blev inte direkt större, vilket var min förhoppning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...