Gå till innehåll

Se skillnad på Banggai Kardinaler?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har länge letat efter odlade Banggai Kardinaler här i Finland och kommer att köpa två fullvuxna exemplar på onsdag. Jag bara undrar hur man ser skillnad på könen då jag vill ha en av varje. Tyvärr har jag inte möjlighet att skaffa fler så det är viktigt att dessa två är en hona och en hane. Säljaren säger att han inte kan se skillnad på dem men jag har hört att det inte ska vara helt omöjligt (har för mig att det var något men bla fenorna...). Mycket tacksam om nångon har koll på vad man ska titta efter.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som letar...

Hittade några kännetecken som skiljer könen åt:

http://www.aquariumpros.ca/forums/archive/index.php?t-12413.html

Enligt dessa personer kännetecknas hanarna av en längre andra ryggfena. Denna brukar också hållas rakare av honorna medan hanarnas är närmare ryggen. Hanens käke ska också se mer manlig ut eller mer som en bulldog (more square).

Håller ni med om dessa iaktagelser? Skiljer storleken mellan könen?

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en av dem har ägg i munnen... då är det en hane. Annars är det omöjligt säga tyvärr.

Har du själv Banngai Dykaren? Känner du igen de attribut som sägs skilja mellan könen i länken ovan om du iaktar dina fiskar?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en mängd olika teorier om hur man ska kunna se skillnad på Bangaii, men faktum är att det finns inga säkra skillnader. Jag har bangaii och jag har även odlat bangaii.

Jag hade jättesvårt att se skillnad på mina. Det fanns inga synliga skillnader. De var lika stora och angående ryggfenorna var lika. Jag kunde skilja dem genom beteendet och senare genom att honan hade en ärrbildning på ögat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...