Gå till innehåll

Rengöra/Sterilisera begagnat akvarium.


schon

Rekommenderade inlägg

Ska byta akvarie om ett tag får hem det i veckan som kommer men ska byta först om några månader då vi ändå ska flytta.

Därför tänkte jag ta mig tid att rengöra/sterilisera det ordentligt. Det begagnade kar jag köpte sist såg väldigt rent ut men väldigt snabbt blev det en ordentligt grön matta av någon macroalg på hela baksidan. Antar att det var kvarvarande sporer som ställde till detta.

Vatten och Ättika ska det gå i ett tag för att få bort kalkalger och beläggningar på inredning osv. Men har läst att endel använder blekmedel för att sterilisera akvariet och döda alla bakterier också. Men vet inte vad svenska motsvarigheten är till Bleech är det vanligt blekmedel som vi använder till vittvätt?

Några andra idéer för att få akvariet helt rent och sterilt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska byta akvarie om ett tag får hem det i veckan som kommer men ska byta först om några månader då vi ändå ska flytta.

Därför tänkte jag ta mig tid att rengöra/sterilisera det ordentligt. Det begagnade kar jag köpte sist såg väldigt rent ut men väldigt snabbt blev det en ordentligt grön matta av någon macroalg på hela baksidan. Antar att det var kvarvarande sporer som ställde till detta.

Vatten och Ättika ska det gå i ett tag för att få bort kalkalger och beläggningar på inredning osv. Men har läst att endel använder blekmedel för att sterilisera akvariet och döda alla bakterier också. Men vet inte vad svenska motsvarigheten är till Bleech är det vanligt blekmedel som vi använder till vittvätt?

Några andra idéer för att få akvariet helt rent och sterilt?

"Bleech" är väl klorin har jag för mig.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klorin ja det är ordet jag sökte, läser vidare vad folk skriver verkar vara omtvistat om det öht ska användas eller ej. Gäller att använda ytterst liten del av det och sen skölja som en tok efter man använt det.

Dödar ju uppenbarligen bakterier så även ett kar om det finns ämnen kvar när man drar igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska byta akvarie om ett tag får hem det i veckan som kommer men ska byta först om några månader då vi ändå ska flytta.

Därför tänkte jag ta mig tid att rengöra/sterilisera det ordentligt. Det begagnade kar jag köpte sist såg väldigt rent ut men väldigt snabbt blev det en ordentligt grön matta av någon macroalg på hela baksidan. Antar att det var kvarvarande sporer som ställde till detta.

Vatten och Ättika ska det gå i ett tag för att få bort kalkalger och beläggningar på inredning osv. Men har läst att endel använder blekmedel för att sterilisera akvariet och döda alla bakterier också. Men vet inte vad svenska motsvarigheten är till Bleech är det vanligt blekmedel som vi använder till vittvätt?

Några andra idéer för att få akvariet helt rent och sterilt?

Jag skulle rengöra det ordentligt med sötvatten samt en svamp som inte repar glaset, mer ska inte behövas. Har väldigt svårt att tro att några alger skulle överleva någon längre stund, antagligen beror algbeläggningen på andra omständigheter. Klorin och liknande medel skulle jag undvika risken finns att det löser upp silikonet och då har du andra problem när du fyller akvariet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klorin är giftigt, ska helst undvikas.

Vanligt vatten räcker gott. Du kan blanda i lite ättika, men se till att skölja ordentligt, då ättikan har lösande effekt på silikon.

Alger kommer växa på ytorna i vilket fall som helst. Det hjälper inte att sterilisera karet.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med övriga att något starkare medel inte behövs. Aktivt klor skall man undvika eftersom det biolagras i allt levande som klororganiska föreningar. Måste man någon gång (av bakteriella skäl - sjukdom eller karantän) sterilisera ett kar så finns det två metoder som inte är lika farliga när det gäller efterverkningar. Det ena är att fylla upp karet med sötvatten och sedan hälla i natriumhydroxid så ph stiger till ca 12. låt det stå någon dag. Varning skarpt frätande. Andra alternativet är väteperoxid - fyll upp sötvatten och i med lite väteperoxid - Varning - ännu mer frätande :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha nu har jag blivet nerröstad tillräckligt tror jag, men det var ju delvis därför jag frågade innan handling :)

Låter bli klorinen då. Kör en vända med Ättika och vatten skrubbar med scotchbrite och raklbadskrapa. Sköljer noga många ggr och låter stå och torka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan meddela att jag nu kört 250l vatten och 3l ättika i karet i några dagar kalkalger och övriga alger lossnade lätt ser fint ut. Nu är det nertömt ska köra en runda vatten till med en rejäl strumpa fosfatabsorber sötvatten och rälig fd LS den får gå där i till flytten om några månader :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...