Gå till innehåll

chaetomorpha?


byggarebob

Rekommenderade inlägg

Hur fort växer dessa alger?

Vad för ljus bör man ha?

Har just nu 2 st 50W halogenlampor över.

Kollade reeflex och där står följande översatt fr tyska.

...................................................................................

Tång känns som grova stålull!

Info från Peter Schmiedel:

En alger perfekt för tillämpningar i separat filter, men också i stora bassängen.

Hålls i filtret alger, att göra näringsämnen export, har den stora fördelen över urbanisering

som aldrig sporeliert dessa alger och sedan bryter hela kultur tillsammans.

Bara fina mjuka koraller och gorgonier kan vara förträngda.

..........................................................................................

Gav inte så mycket..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ bygg halogen?

Är det över ett refugium detta lyse är?

Hur stort?

Vad jag läst mig till så verkar det som det bästa är kallvita lampor typ 6000k eller något åt det hållet.

Trivs algen och det finns tillräckligt med näring så växer det fort, hur fort beror helt på omständigheterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker.

Om du kan så kolla om du kan få tag på kallvita lampor till dom, finns det inte så är det bara gilla läget.

Är det i ditt nybyggda refugium i din tråd?

Hur kommer det sig att du satsade på halogenlampor? Lär bli varmt i skåpet.

Det optimala för chaeto är mycket flöde, gärna så den tumlar runt som en boll.

Det funkar bra stillasittande med blad lite LS och liknande med, men skapligt med flow vill den ha i vilket fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir chaeton liggande så kan man få problem med att den börjar förtvina underifrån, men då får den vara rätt tät.

Den växer inte speciellt fort, och har du låga näringsvärden så går det ännu saktare...

När det kommer till ljuset så håller jag med Marko, nåt annat än halogener vore nog bra om du skall stänga in grejjerna i sumpen.

Det finns billiga led "growlights" med en del watt som nog skulle ge mer verkan och mindre värme.

Jag kör min chaeto med bara röda dioder, i efterhand så hade jag nog velat balansera ut det lite men det växer som attan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där e hyfsat flöde från röret ner till refugium men som ni sa dom ligger ju på botten vid sanden å virvar ej runt.Bänken är öppen framtill och stort avlångt hål på baksidan.

Får kanske se om jag kan öka flöde eller få upp dom fr botten.

ser ut så här...

post-7212-14468928572482_thumb.jpgÖkat flödet fr, kranen under karet.

och la algen i en filterstrumpa framför slangen som syns på denna bild.

tror ni de funkar?

Ändrat av byggarebob
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska andvända mina ikea leds,,andvänt som månljus.. stod så här om dom..

Lampan ger 90 lumen, vilket ungefär motsvarar ljuset från en 15 watts glödlampa.

Inbyggd LED ljuskälla.

Energiförbrukning: 6,0W.

LED livstid ca. 20,000 timmar.

Ljusfärg: varmvit (2700 Kelvin).

Blir dock inte klok om de är för en ledslinga eller för alla fyra ja har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja man behöver nog mer än vad IKEas slinga kan erbjuda, det är trots allt inte det synliga ljuset du är ute efter utan tillväxt för algerna.

Om jag förenklar det lite så räkna med 0,5w per liter på refugiets volym, hamnar du lite under så är det inte hela värden så länge du har hyfsade dioder för algerna.

Och för att göra det enkelt så kan du leta efter någon typ av växtbelysning på ebay så får du några alternativ o välja mellan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Baserat på min ringa erfarenhet....

Jag har ett 200 literskar kopplat till sumpen med endast chaeto (med omvänd ljuscykel).

Testade först med en 30 watts LED bygglampa med 6500 k.

Chaeton reagerade knappt på detta ljus.

Bytte ut ledarmaturen till en 40 watts glödlampsarmatur som jag hade liggande.

Detta ljus reagerade chaeton aningen bättre på.

Dock var jag absolut inte nöjd med tillväxten utan bytte ut armaturen till en Geismannarmatur med en 250 w MH samt två T5 rör (vilka jag bytte till "växtrör").

Med denna armatur fullkomligt exploderade chaeton i tillväxt.

Tilläggas bör att näringsvärdena i akvariet varit konstanta undrer "experimentet".

Jag är nu nöjd och har hittat en modell som fungerar väl för mig.

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är väl de röda våglängderna alger brukar vilja ha, har för mig att jag läst att dem mår väldigt bra under gult ljus. Fram till nyligen har jag kört mitt under en vanlig 40Ws energilampa ~5000K, dubblat i storlek (runt en handboll) ~varannan månad trotts lågnäringssystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Så man kan nästan kolla på växt-leds för såna alger?

Skulle tro det, Vandal berättar att han har bra erfarenheter av att använda rör avsedda för växtakvarium. Nu vet jag inte exakt vad för leddar det är du tänker på, men cheato verka upskatta samma typ av ljus som växter.

Kan dock tillägga att sen jag bytte och kör en gammal royal blue / warm white led armatur så har det saktat ner, men det kan också bero på att den blev lite chockad (var i bara vardagsrumsljus som läckte under karet i 3-4 veckor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...