Gå till innehåll

refugium


StefanL

Rekommenderade inlägg

Beror det inte på vilke alg man har? hade någon form av alg som såg ut som ett nät av trianglar, som blev som en boll, dubblade sin storlek på ett par veckor ingen fisk som kom in i den.

Äter kirurger alla macro alger? har bara en gul kirurg, den är ganska kräsen äter bara korta fina alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst, du kan ju ha både Caulerpa och Chaetomorpha i karet, det är ju dels en estetisk fråga, men Caulerpan kan ju go sexual och gegga ner vattnet totalt så den är ju olämplig. Chaeton blir ju en sådan boll/urskog så den funkar ju bra, dock så skräpar den ner väldigt och man har tussar överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger producerar co2 under natten och då låser dom inget som produceras av andra källor.

Där har du nedbrytning, fiskar, människor i hushållet osv som producerar co2.

Jag har kunnat se skillnad på ph grafen när vi haft gäster vilket är rätt intressant.

Skummaren gör en del men det är långt ifrån vad ett refugium kan göra.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, den tunna osynliga filmen gör nog inte mycket till skillnad i ph då. Bakterier producerar co2 och det kan nog göra en skillnad i kar med mycket sand där det finns mängder med bakterier. Jag har BB igen & inga alger, börjar jag belysa ett macro-algs-refugium på natten får jag nog omvänd pH-cykel där pH höjs över natten?

Jag undrar för jag funderar på att dra igång ett chaeto-refugium för att testa med, kanske kan komma ifrån väs-doseringen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, den tunna osynliga filmen gör nog inte mycket till skillnad i ph då. Bakterier producerar co2 och det kan nog göra en skillnad i kar med mycket sand där det finns mängder med bakterier. Jag har BB igen & inga alger, börjar jag belysa ett macro-algs-refugium på natten får jag nog omvänd pH-cykel där pH höjs över natten?

Jag undrar för jag funderar på att dra igång ett chaeto-refugium för att testa med, kanske kan komma ifrån väs-doseringen då.

Det bästa sättet är väl att mäta själv. Mät på morgonen innan lyset tänds och på kvällen precis innan släckning.

Alla akvarier fungerar olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, den tunna osynliga filmen gör nog inte mycket till skillnad i ph då. Bakterier producerar co2 och det kan nog göra en skillnad i kar med mycket sand där det finns mängder med bakterier. Jag har BB igen & inga alger, börjar jag belysa ett macro-algs-refugium på natten får jag nog omvänd pH-cykel där pH höjs över natten?

Jag undrar för jag funderar på att dra igång ett chaeto-refugium för att testa med, kanske kan komma ifrån väs-doseringen då.

Vill du testa algversionen så behövs ett bra fosfatest, rova eller det skarpare hannatestet.

Mät på kvällen med full belysning och sen på morgonen innan karet fått nåt ljus övehuvudtaget, varesig sol eller vanlig belysning.

Sen är det bara att jämföra värden(samt så kommer det senare testet ge dig det riktiga fosfatvärdet för karet).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa sättet är väl att mäta själv. Mät på morgonen innan lyset tänds och på kvällen precis innan släckning.

Alla akvarier fungerar olika.

Teori är mer spännande än praktik ;)

Vill du testa algversionen så behövs ett bra fosfatest, rova eller det skarpare hannatestet.

Mät på kvällen med full belysning och sen på morgonen innan karet fått nåt ljus övehuvudtaget, varesig sol eller vanlig belysning.

Sen är det bara att jämföra värden(samt så kommer det senare testet ge dig det riktiga fosfatvärdet för karet).

//NiXoN

Jag mäter löpande med Hanna. Det är kanske inte helt dumt om det finns lite fosfat i vattnet under dagen när korallerna har fotosyntes som sen chaeto suger i sig under natten när den är belyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta lite OT men kan vara intressant just i denna diskussion; hur mycket precisare är den skarpare hannan (736 phosphorus) gentemot den vanliga 713?

Man ska ju ta värdet man får gånger 3.066 och sen dela på 1000. Innebär det då att man får 10 gånger så hög upplösning på resultatet (i detta fall 0.003)? Den vanliga hannan går ju bara ner till 0.01 och sen 0.00

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, den tunna osynliga filmen gör nog inte mycket till skillnad i ph då. Bakterier producerar co2 och det kan nog göra en skillnad i kar med mycket sand där det finns mängder med bakterier. Jag har BB igen & inga alger, börjar jag belysa ett macro-algs-refugium på natten får jag nog omvänd pH-cykel där pH höjs över natten?

Jag undrar för jag funderar på att dra igång ett chaeto-refugium för att testa med, kanske kan komma ifrån väs-doseringen då.

Korallerna är ju fyllda med alger som tar upp CO2, dessutom är kalkalger och vissa bakterier också fotosyntetiserande och tar upp CO2. Jag har sett en mätning på ppm pCO2 där andelen koldioxid dubblades under natten i ett slutet korallrevssystem utan refugium på omvänd ljuscykel.

Chaetomorpha växer bara som trådar (generellt), utan hapterer och andra organ (så som blad etc), och är därför mer effektiv än caulerpa i tillväxt och på att ta upp näring. pH sänkningen/höjningen är ju även i viss del i relation till hur mycket du belyser. Om du bara kör lågenergilampor i refugiet kommer du aldrig kunna få en omvänd pH flux med en ökning under natten (förutsatt att du har ett korallakvarium och inte ett FO).

Jag har ett och är mycket nöjd med resultatet. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett problem att CO2 halten går upp på natten?, blir det syre brist för algerna= borde inte det fenomenet vara samma i havet?

Sen utan att påstå att ni har fel, så har jag svårt att förstå att skummaren inte skulle ventilera ut det mesta, HeerGreen hade du verkligen en skummare vid din mätning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ph sänkningen som är ett problem inte co2 i sig.

Man kan inte heller jämföra våra slutna system med havet, det finns en lite annan buffertkapacitet där.

Man kan få bättre verkan på skummaren men då krävas det att man drar en slang utifrån till skummarens tillluft.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...