Olle Postat 4 april 2013 Författare Dela Postat 4 april 2013 Uv gör stor nytta tycker jag brukar dra igång det på natten när parasiter och annat är ute och simmar. när min hepatus fick prick körde jag det 24/7 14 dagar nu finns där ingen prick alls. Fick ett svamp angrep på min pincettfisk körde lite vitlök i käket för att stärka immunförsvaret sedan på med uvc nu 4 dagar senare knappt någon svamp kvar. Så uvc är inget fel att ha. Jag har nu 45W uvc till mitt 250L.Kolla bara så du kan ha uvc med den medicin du kör nu.Tänkte strunta i vidare medecinering och bara köra Uv och hoppas att det räcker Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 4 april 2013 Dela Postat 4 april 2013 Prick är ju lite som en förkylning brukar vara övergående men bra vatten lite vitlök för mmunförsvaret och uvc som tar svävande parasiter. Fungerar för mig iaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 5 april 2013 Författare Dela Postat 5 april 2013 (ändrat) Va å köpte Deltec - UV 20W T5 på Triton i går. Kopplade in den och 24 timmar senare är alla prickar borta å fiskarna mår kanoners. Den som tagit mest stryk av prickarna är Imperatorn vet fortfarande inte om den kraken klarar sej. Han e blek å står å hänger i ena hörnet. Men nu i kväll käkade den några Artemia så jag hoppas den klarar sej. Slutade med medicineringen när jag kopplade in Uvc så nu kommer jag köra med den 24/7 Köpte även 2 filter quickfilter aquaclear som jag mecka till på orginal pumparna så nu verkar dom suga i sej det som fyter omkring i burken. Pumpen til Uvc ska naturligt vis vara i själva burken på botten men det såg för dj****gt ut å ha den där. så jag satte den i filter facket och utblåset aldeles vid insuget till skummaren. Kanske inte så effektivt men det funkar ändå fast det tar väll längre tidInte syggt men det verkar funka Ändrat 5 april 2013 av Olle Famous Grouse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 5 april 2013 Dela Postat 5 april 2013 Vart ju bra det där.Man tänker väl knappt på att det sitter där ? ramperna sitter ju där så en pryl mer eller mindre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 5 april 2013 Författare Dela Postat 5 april 2013 Vart ju bra det där.Man tänker väl knappt på att det sitter där ? ramperna sitter ju där så en pryl mer eller mindre.Exakt vad jag försökte förklara för Lena. Men hon tyckte inte lika som vi Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 5 april 2013 Dela Postat 5 april 2013 hehehe Tanter hittar alltid något att gnälla över. Jag har köpt ett 100L kar till min tant som hon fick fria händer över så hon vet att vissa saker tar lite mer tid en andra så kanske hon slutar gnälla Ingen könsdiskriminering utan jag är gift med en tant kunde lika väl varit en gubbe. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 6 april 2013 Dela Postat 6 april 2013 hehehe Tanter hittar alltid något att gnälla över. Jag har köpt ett 100L kar till min tant som hon fick fria händer över så hon vet att vissa saker tar lite mer tid en andra så kanske hon slutar gnälla Ingen könsdiskriminering utan jag är gift med en tant kunde lika väl varit en gubbe.Som om det skulle funka att ge ett eget kar.. Jag provade det och där hamnade alla GRÖNSAKER som skall ut till växthuset när det blir varmare!!! Jag som tyckte det var sådan bra tanke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 6 april 2013 Författare Dela Postat 6 april 2013 Som om det skulle funka att ge ett eget kar.. Jag provade det och där hamnade alla GRÖNSAKER som skall ut till växthuset när det blir varmare!!! Jag som tyckte det var sådan bra tanke Haha. Helt otroligt vad dom kan hitta på dom små liven. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 6 april 2013 Dela Postat 6 april 2013 Men varför inte bygga en led till gurk och tomatplantotna! Kan ju inte växa så bra med den där belysningen. Kanske en doserpump som doserar näring också! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 6 april 2013 Författare Dela Postat 6 april 2013 Men varför inte bygga en led till gurk och tomatplantotna! Kan ju inte växa så bra med den där belysningen. Kanske en doserpump som doserar näring också! Kanon ide. Man kanske kan få till det med saltet oxå så man kunde få Saltgurka direkt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 6 april 2013 Dela Postat 6 april 2013 Faktum är att det växer ruskigt bra nere i källaren, men visst har tanken slagit (mig) att bygga led och ha det året runt Men vi har redan fått små gurkor (1-2 månader förtidigt..) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 8 april 2013 Författare Dela Postat 8 april 2013 När jag kom hem från jobbet i dag Upptäckte jag att min Imperator hade dött:smiley13: Det var den som tog mest skada av pricksjukan och ändå började den att äta lite i går kväll. Men som tur e verkar dom andra firrarna må bra och e prickfria. Alltid tråkigt när ett djur dör. Så nu kommer jag köra med Uvc på dygnet runt Året om Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sherwan Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Väldigt tråkigt att höra jag som va så nyfiken att se den nästa vecka.Beklagar, hoppas du har något starkt att skölja ner sorgen med hemma... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Daniel: Det är ju typiskt men damen fick ju användning av det iaf:P Dock inte det som va tanken heheheheOlle: Beklagar så irriterande jag hade förhoppning ium att du skrev att den ätit men urs. Sj tycker jag det är tråkigt när en guppy går och dör segt (min andra inriktning guppy odling) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 8 april 2013 Författare Dela Postat 8 april 2013 Ja de e tråkigt när det händer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 19 april 2013 Författare Dela Postat 19 april 2013 Håller på att blanda 50 Liter salt som jag ska byta i morrn. allt flyter på overkligt bra.Alla värden e precis som dom ska vara. Kör med Uvc 24/7 Och har skaffat en sån här Som e totalt omöjlig att ställa in men får väll prova å läsa manualen ett par gånger till så kanske man får till det. men just nu häller jag i det själv varje dag men det va ju inte riktigt de jag tänkt mej. På tal om att köpa för stora fiskar å ha i burken så har jag gjort det oxå. Men det e en firre som jag velat ha sen jag skaffa saltvatten och har en bra deal med handlarn att jag får byta in den när den blir för stor Dom e så häftiga i hop dom där två. Förutom att dom river ner mina Coraler hela tiden. Men de e smällar man få ta. Möblerade om lite i dag och Coralerna vart lite sura men då såg jag när den drog i hop sej att det fanns lite grejer under. Är det nya som kommer ut där?Lite andra bilder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Crissan Postat 19 april 2013 Dela Postat 19 april 2013 Makalöst snygga fiskar o koraller, ser riktigt bra ut! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 19 april 2013 Dela Postat 19 april 2013 Kan inte låta bli att fnissa lite känner så väl igen mig när det gäller att köpa saker sedan står man där och funderar på att möjliga konstiga och svåra sätt. Sedan när man klurat ut det jaså va det så lätt Jag gillar verkligen fisk valet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 20 april 2013 Dela Postat 20 april 2013 Vad är problemet mes pumpen? Köpte en tec4 (borde vara samma programering), och det var inga problem. Verkar pumpa 1 ml på 1,5 s.Sen har jag lite problem att få till förbrukningen av ballingsalter, men pumpen gör det man ber den om. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 20 april 2013 Författare Dela Postat 20 april 2013 Kan inte låta bli att fnissa lite känner så väl igen mig när det gäller att köpa saker sedan står man där och funderar på att möjliga konstiga och svåra sätt. Sedan när man klurat ut det jaså va det så lätt Jag gillar verkligen fisk valetPrecis. Som när jag köpte Led ramperna förstod man ingenting av dom. Och nu kan man springa förbi dom och änra lite som man känner för Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 20 april 2013 Författare Dela Postat 20 april 2013 Det är inte pumpen i sej det är problem med. De e han som ska ställa in den problemet ligger hos. E oduglig på å läsa manualer å få till det. Men jag får lusläsa i kväll å se om det går å fixa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 20 april 2013 Dela Postat 20 april 2013 Ja manualen är väl ingen höjdare, men interfacet är rätt så intuitivt. Återkom om du inte får ihop det.Kom ihåg att man anger hela dygnsförbrukningen, sen hur många gånger det ska pytsas i per dygn. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Olle Postat 9 maj 2013 Författare Dela Postat 9 maj 2013 Det var länge sedan man skrev här.Men allt snurrar på som det ska. Har fått i gång doserpumpen (Tack Robert"Blåbert") så nu funkar den som den ska göra.Köpte en Boxar räka för 2 veckor sedan. Har faktiskt inte sett till Borstmasken sedan dess. Och Turbosniglarna har inte minskat i antal. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sherwan Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Nice, fina grejor det där Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heske Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Snyggt! Hur länge har du haft igång karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.