Gå till innehåll

Olles 440 Liters


Olle

Rekommenderade inlägg

Tja Olle, köpte den här häromdagen

En stor pippet (turkey baster)

Det är en glykol/batteri testare från ClasOls för 29kr med en termometer i, bara att ta ut termometern.

Bra att blåsa rent eller mata med, kom ihåg att du behövde något att mata med.

Fantastiskt bra tips, en sån ska jag skaffa. har du något artikelnummer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Va till firre affären i dag och köpte lite grejer. 2 av mina många "måste ha fiskar"

post-7239-14468928937523_thumb.jpg

Puts räkan blev glad e den enda fisken han får röra. Köpte även 2 sniglar som faktiskt gör sitt jobb

post-7239-14468928937756_thumb.jpg

Även denna åkte med

post-7239-14468928937975_thumb.jpg

Någon som kan tänkas veta vad den heter? Får för mej att den kan bli stor men han på affären sa att den bara blir Ca 20 Centimeter som störst

Även en Gul kirurg skaffades i går. Men den håller sej gömd bakom stenarna

post-7239-14468928937289_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åååh, älskar dom där kejsarna när dom har den täckningen!!! Den står riktigt högt på min "vill ha" lista!!!

Ja dom e overkligt vackra. Men nu har den varit å pickat på varenda koral jag har. Men den kanske lugnar ner sej senare. Men med min tur så blir det väll bara värre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att imperatorn blir så STOOR

Ja den blir ju 35-40 Cm. Jag som tyckte jag läst på om den men tydligen inte. Får skänka den till någon som har större burk när den växer ur min burk. Annars har jag ju anledning å skaffa större själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin fin fisk imperator står på min ska ha lista med när nya karet står på plats har jag utrymme då blir det köp dem är ju inte jätte dyra heller vilket jag ser som en fördel :)

Vart lite förälskad i olivaceous med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin fin fisk imperator står på min ska ha lista med när nya karet står på plats har jag utrymme då blir det köp dem är ju inte jätte dyra heller vilket jag ser som en fördel :)

Vart lite förälskad i olivaceous med :)

Ja dom e fina. får se hur fort dom växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hör något nämnvärt att det skulle vara snabba på att växa men klart en större fisk blir ju tillräckligt stor fort. Du får räkna med att koraller käkas med god aptit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hör något nämnvärt att det skulle vara snabba på att växa men klart en större fisk blir ju tillräckligt stor fort. Du får räkna med att koraller käkas med god aptit

Ja den har varit där å pickat lite. Men läste lite att om dom va hyffsat mätta så skulle de va lugnt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft någon rörmask likt dom du har på bilden.. Det kom en ny mindre plym som sen växte till sig.. Så ge inte upp hoppet direkt..

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Med vänlig hälsning, Manne

Du hade helt rätt som vanligt Magnus såg just en liten "plym" som kom ut ur röret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va till firre affären i dag och köpte lite grejer. 2 av mina många "måste ha fiskar"

[ATTACH=CONFIG]93701[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93702[/ATTACH]

Puts räkan blev glad e den enda fisken han får röra.

Det där va inte att leka med, en av de finaste fiskar jag har sett, den och mandarinfisken.

Känns redan som min nystartade 130liter kar kommer att bli "för liten" inom en snar framtid :)

"Dags att planera nästa stora +500 liters tank...undrar hur den andra halvan i familjen kommer att säga, och min bästa replik bör vara något i stil med "min hobby, du har skor och väskor" undrar om det funkar?

Tips och råd Olle? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där va inte att leka med, en av de finaste fiskar jag har sett, den och mandarinfisken.

Känns redan som min nystartade 130liter kar kommer att bli "för liten" inom en snar framtid :)

"Dags att planera nästa stora +500 liters tank...undrar hur den andra halvan i familjen kommer att säga, och min bästa replik bör vara något i stil med "min hobby, du har skor och väskor" undrar om det funkar?

Tips och råd Olle? :)

Haha Hitills har hon inte sagt så mycket. Men jag vet att det kommer å kosta så småning om och det blir nog dyrt. Tycker jag får hjälpa till betydligt mer hemma. Men inte så farligt ännu. Hon e rätt härdad min lilla gumma. Men jag har fått lova att det inte blir någon större burk än den här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väl komma överens. :) Som tur för mig hade Jill häst innan vi träffades, så hon tycker akvariehobbyn är rena budget-hobbyn ;)

Finns det någon nyare helbild? eller kanske inte hänt så mycket på 2 veckor. Snyggt är det i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Händer inte så mycke nu. Jo fick faktiskt vita prickar på fiskarna. Trots att jag kollar noga när jag köper fiskar och inte för många nya i burken på kort tid. Hinner inte i väg och köpa Uv-Filter då det e mycket på jobbet nu. Men fick tag i den här Medecinen och den funkar faktiskt. Har även sänkt salthalten från 1,025 Till 1,022. Så nu börjar dom försvinna.

post-7239-14468929030436_thumb.jpg

Annars flyter det på

post-7239-1446892903127_thumb.jpg

Hur går det med din burk?

post-7239-14468929030724_thumb.jpg

post-7239-14468929030985_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mest på om det var något som försvinner med tiden, eller ligger ackumulerat i stenen så att säga.

När man medicinerar är det alltid bra att göra detta i ett separat kar/hink/bytta då man är säker på att ingen invånare som inte tål det inte blir drabbad heller. Får hoppas att det inte påverkar något som inte bör påverkas. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mest på om det var något som försvinner med tiden, eller ligger ackumulerat i stenen så att säga.

När man medicinerar är det alltid bra att göra detta i ett separat kar/hink/bytta då man är säker på att ingen invånare som inte tål det inte blir drabbad heller. Får hoppas att det inte påverkar något som inte bör påverkas. :)

Jag läste rätt mycket om det innan jag stoppa i det. Och andra som använt det hade bara positiva erfarenheter av det. Det enda var att Coralerna drog i hop sej någon timma annars har jag inte märkt något förutom att prickarna fursvunnit. Men du har naturligtvis helt rätt i det du säger

jag får köpa en mindre burk och ha som karantän. Ska även smita i väg från jobbet i dag och köpa ett Uv filter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uv gör stor nytta tycker jag brukar dra igång det på natten när parasiter och annat är ute och simmar. när min hepatus fick prick körde jag det 24/7 14 dagar nu finns där ingen prick alls. Fick ett svamp angrep på min pincettfisk körde lite vitlök i käket för att stärka immunförsvaret sedan på med uvc nu 4 dagar senare knappt någon svamp kvar. Så uvc är inget fel att ha. Jag har nu 45W uvc till mitt 250L.

Kolla bara så du kan ha uvc med den medicin du kör nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...