Gå till innehåll

Olles 440 Liters


Olle

Rekommenderade inlägg

Då fick man hem karet i går kväll. Så nu har jag skurat å skrapat kalkalger och min lilla Osmos går för högtryck men det kommer ta för lång tid med den så jag tror jag åker å köper osmos vatten i morrn. Räknas det som nystartat nu när man gjort rent allt och ska köpa ny sand+sten ?? Det känns som man har mer frågor nu när man har större akvarium. Men det blir ju bättre när man "känner" karet bättre.post-7239-1446892864592_thumb.jpg

post-7239-1446892864501_thumb.jpg

post-7239-14468928645241_thumb.jpg

post-7239-14468928645479_thumb.jpg

post-7239-14468928645688_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag hade kört igång nya karet med vatten, salt, sten, sand och låtit det stå och mogna ett antal veckor innan jag hade flyttat över från andra karet.

Ja det kanske är bäst så. De e bara att hon jag bor med vill ha bort den andra burken helst i går

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis Olle till en till i percula familjen. Yodelkingen, borde det inte finnas en percula avd lika den som är döpt rsm? Det verkar som om det finns ett gäng av oss som har denna fina modell. Ursäkta Olle att jag låna lite av din tråd där. Utmärkt skrapande, jag fick den där goa känslan i näsan när jag såg ditt kar ståenden. Inte det lättaste att vända på när man rengör.. luktar ju inte heller direkt hallon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det. Nä lukten kunda man varit utan faktiskt men nu luktar det helt ok. De va en bra ide å ha en Percula Avd. Det finns ju ganska många som har det. Hällde just i 30 liter osmos Det kom inte ens över nedre listen så det kommer nog ta tid att fylla det här. Vet du hur många liter det

exakt e på ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, nää verkligen inte.. men det går ju att ändra på. :)

Ja de vore bra. De e så många fack på baksidan så de kommer ta lång tid innan man kommer på vad man kan göra med alla fack. Har du kvar bio bollarna där? Har läst hyffsat mycke om dom och en del säger att dom e värdelösa och andra säger att dom e bra. så jag vet inte vad man ska tro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med LS i det facket samt fosfatremover och aktivt kol i var sin strumpa som bytes 1 gång i mån.

Vilken typ av belysning skall du ha på karet?

Jag var på Triton i dag och köpte 2 St Maxspect 120W 16000K

De e så bra å börja med salt så man slipper ha pengarna på något tråkigt spar konto

post-7239-14468928648842_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hoppas det blir bra lyse. Vet inte riktigt om jag ska ha dom på längden eller på bredden. jag får prova mej fram vilket ser bäst ut.

Jag hoppas det blir bäst ljus på bredden för då slipper jag göra om ställningen som följer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längden helt klart, köpte du connectionkit för att koppla ihop ramperna?

Kopplar du ihop ramperna så bygger de 110cm och du får bra spridning på ljuset, jag kör på samma ramper och är grymt nöjd :smiley20:

Körde med benställningen först men det såg för trist ut, nu hänger de i wire och det blev klart bättre samt mer servicevänligt i karet då det är fritt spelrum runtom karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längden helt klart, köpte du connectionkit för att koppla ihop ramperna?

Kopplar du ihop ramperna så bygger de 110cm och du får bra spridning på ljuset, jag kör på samma ramper och är grymt nöjd :smiley20:

Körde med benställningen först men det såg för trist ut, nu hänger de i wire och det blev klart bättre samt mer servicevänligt i karet då det är fritt spelrum runtom karet.

Ok. Bra å veta. Då måste jag köpa ett sådant kit oxå. Ja de e nog bättre å hänga dom i taket. Har försökt å ställa in dom som man vill att dom ska lysa går så där kan jag ju säga. Men jag för böka lite till å se om jag kommer på det. Man lär ju inte behöva köra på 100%

för då blir det alldeles för ljust

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ju lite som man vill ha det, jag gillar blått så jag kör hårt med den kanalen men jag kör 100% på bägge i 4 timmar resten är gryning och skymning med huvudtonen på blått, månljus har jag skippat då jag vill ha det släckt på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du e lycklig du som kan ställa in lyset. Själv får jag köra på fabriksinställningen och hoppas att den e bra. Men den stod på 55% vit å 70% blå

för jag gillar oxå det blåa. Men jag får vänta tills jag startar karet å se om jag fixar å ställa in det då.

De e s**t tråkigt å vänta på att min söliga Osmos ska fixa vatten. Jag har köpt en ny men den ska skickas hit så de kan ta tid. men jag har fått

i 125 Liter hitils. Flyttade ner en pump på botten så de e någonting som rör sej. Men det vart kanon med lyset.

post-7239-14468928651009_thumb.jpg

Lite skillnad på lyse på nya å gammla

post-7239-14468928651239_thumb.jpg

Om man kollar snabbt ser det ut som fiskarna e i nya burken. Så tråkigt har jag just nu:sur:

post-7239-14468928651457_thumb.jpg

post-7239-14468928650537_thumb.jpg

post-7239-1446892865078_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du e lycklig du som kan ställa in lyset. Själv får jag köra på fabriksinställningen och hoppas att den e bra. Men den stod på 55% vit å 70% blå

för jag gillar oxå det blåa. Men jag får vänta tills jag startar karet å se om jag fixar å ställa in det då.

De e s**t tråkigt å vänta på att min söliga Osmos ska fixa vatten. Jag har köpt en ny men den ska skickas hit så de kan ta tid. men jag har fått

i 125 Liter hitils. Flyttade ner en pump på botten så de e någonting som rör sej. Men det vart kanon med lyset.

[ATTACH=CONFIG]92262[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]92263[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]92264[/ATTACH]

Lite skillnad på lyse på nya å gammla

[ATTACH=CONFIG]92265[/ATTACH]

Om man kollar snabbt ser det ut som fiskarna e i nya burken. Så tråkigt har jag just nu:sur:

[ATTACH=CONFIG]92266[/ATTACH]

Jag har 150L osmos färdigt i källaren om du känner att det kniper, bor 20min ifrån dig, men du får hämta själv..

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du kan ställa in ramperna som du vill ha dom, du använder bara läge A och där kan du ställa in både tid och vilka kanaler (A-B) som skall lysa med de % du ställer in de med.

Klockan är nu 21.00 och rampen kör med 70% blått och 40% vitt för att helt slockna 22.00.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 150L osmos färdigt i källaren om du känner att det kniper, bor 20min ifrån dig, men du får hämta själv..

// Danne

Tänk vad snällt folk det finns här på guiden:woooow: Det gör jag gärna litar inte riktigt på firre affären där jag köper osmos vatten.

Jag hör av mej.-thank you

Ändrat av Olle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du kan ställa in ramperna som du vill ha dom, du använder bara läge A och där kan du ställa in både tid och vilka kanaler (A-B) som skall lysa med de % du ställer in de med.

Klockan är nu 21.00 och rampen kör med 70% blått och 40% vitt för att helt slockna 22.00.

Ja de e så man vill ha det. Jag får kolla mer i instruktionsboken så kanske man får till det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...