Gå till innehåll

ricordea yuma - egentligen en SVÅR korall?


Jaken

Rekommenderade inlägg

På vilka grunder?

MVH Lasse

Pågrund av att dom ser exakt ut som mina rhodactis jag hade i min 216l kub, och i den takt och sätt dom växer och sprider sig, tror inte någon har haft den ökningen på sina yuma eller florida som man får på en rhodactis!

Men vad vet jag, proffsen får avgöra, och det verkar det finns gott om här, men har väl haft rätt så många udda florida och yuma för att se vad som är vilket.

Men kolla min länk på min 60 kub, är dom inte skrämmande lika, eller har jag så pass grovt synfel så får jag väl skaffa mig glojärn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ken: Jag gick in och kollade, råkar du ha närbild på dom? Av det jag såg så var det lite lika, kan det inte vara så att dina faktiskt är yuma och inte rhodactis ;p? Yuma har många utseenden i färg men deras bollar utmärker sig ganska mycket till skillnad från te.x. florida där deras bollar är mer symetriska.

För övrigt så fick min yuma 8 minisar under loppet av en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ken: Jag gick in och kollade, råkar du ha närbild på dom? Av det jag såg så var det lite lika, kan det inte vara så att dina faktiskt är yuma och inte rhodactis ;p? Yuma har många utseenden i färg men deras bollar utmärker sig ganska mycket till skillnad från te.x. florida där deras bollar är mer symetriska.

För övrigt så fick min yuma 8 minisar under loppet av en vecka.

Vad ska man säga, grattis, är nog skillnad på yuma o yuma!!

Lite lika, kan det bli mer lika så skulle jag tro att dom kommer från mitt akvarium, men det gör dom inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det absolut ser ut som yuma. Man ser dessutom dom typiska "bollarna" som yuman har vilket oftast rhodactis inte har - inte på samma sätt iallafall.

Håller med dig - men jag har koraller som i ett akvarium får mer tentakler (å la rhodactis) medans de i mitt andra får mer bollar. Men på dem så är det inte "bollar" längst in mot munnen utan där ser de mer ut som rhodactis "tentakler"

Se här - detta är exakt samma korall - exemplaret på bild två kommer från de exemplar som finns på bild 1. omgivningen har dock gett två helt olika fenotyper.

post-2331-1446892870908_thumb.jpg

Denna bilden visar en annan sten och som jag tycker en klockren Yuma men titta på den lilla skivan till vänser (samma korall) - den visar tydliga tentakler

post-2331-14468928708864_thumb.jpg

Den här tycker jag också är en solklar Yuma

post-2331-14468928709484_thumb.jpg

Men det är inte helt lätt eftersom det verkar vara väldigt stora variationer av fenotyper

MVH Lasse

post-2331-14468928709284_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man på nätet och tittar på bilder så hittar man det mesta med felaktiga namn eller artbestämningar, så det kan vara riktigt svårt att få fram ett vettigt svar.

Går man till litteraturen så är artbeskrivningen ungefär som följer för Rhodactis, Tentaklerna längst ut på kanterna är förlängda och torpedformade, utskotten från skivan är blomkålsliknande.

Det finns variationer på den exakta utformningen men jag skulle säga att för en enklare identifiering så kan man se om tentaklerna på disken har flera spetsar från samma bas eller ej.

Flera spetsar=Rhodactis en spets/boll Ricordea eller nån annan ur familjen discosoma.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Precis, jag ser klar skillnad mellan skivan över och yumorna under, och som du säger finns det stora variationer av fenotyper för trots att något är samma art är de ändå olika "indivdier" dock att det är mer miljön som gör denna "individen" än individen i sig är väl en annan sak. (rörigt skrivet). Grejen är den att när man ska identifiera något, både djur som växter räknas i princip varje detalj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

freddi36: Jag såg floridan och de tentaklerna liknar inte en yumas tentakler. Yumans tentakler är lite spretiga och större runt om men fortfarande tjocka med en mjukt rund topp. Inte som floridans som i vissa fall syns mer än på andra floridas.

Kolla igenom denna länks bilder noga: http://se.reeflex.net/tiere/758_Ricordea_florida.htm

Och kolla Yumans bilder noga: http://se.reeflex.net/tiere/757_Ricordea_yuma.htm

Det finns en klar skillnad, hoppas du förstår vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en yuma som har bott i mitt kar ett par månader nu, den är blågrön mer åt blå och den överlevde en vecka i 1dl vatten. Har några andra sorter också bland annat dem från freddis gamla bild. Har dem i skugga och ganska lugnt och de mår fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart yumas, då jag haft båda färgerna själv!!

Hur stora blev dina?

Jag har funderat lite på vad som är "max" för yuma, av Pink/lime varianten har jag en som är nästan i CD storlek när den blåser upp sig ordentligt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora blev dina?

Jag har funderat lite på vad som är "max" för yuma, av Pink/lime varianten har jag en som är nästan i CD storlek när den blåser upp sig ordentligt.

//NiXoN

Dom jag hade va ca 5cm över, medans den ena va som du skriver, som en cd skiva när den va riktigt uppblåst!

Ska bli roligt att se vad mina nya får för färg och storlek!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...