Gå till innehåll

Boktipset


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Practical guide for the Reef Aquarium av Tanne Hoff (Eng)

Boken är ämnad att vara en introducerande guide till att sätta upp och ta hand om ett saltvattensakvarium. Originalet skrevs på holländska men har sedermera översatts till engelska. Uppföljaren har hitintills inte översatts utan finns endast på holländska.  Tanne skriver även artiklar för Reef builders vilka hittas på deras hemsida. Givet att boken endast omfattar 56 sidor går författaren inte in i detaljer på något område men hans stora erfarenhet lyser ändå igenom och även den mest rutinerade akvaristen bör kunna hitta några små pärlor. Tanne är mest känd för sitt fina rev där han håller ett stort antal fiskar som klassifiseras som ”expert only”. Ett youtube klipp av Tannes rev finns på t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=GO_yJuGrShk

 

De tekniska delarna (hur man sätter upp & utrustningen för ett saltvattensakvarium) är mindre omfattande och de mest intressanta delarna för mig var de om djuren och Tannes syn på hur dessa bör skötas. T.ex. fanns det ett kort avsnitt om vilka fjärilsfiskar som Tanne ansåg äter glasrosor. Även listorna med vad man bör beakta som saltvattensakvarist och underhållsrutinen var läsvärd.  

Mao, en lättläst och lättillgänglig bok som innehåller mycket gammalt och beprövat men även några små pärlor även för den erfarne.

Tanne.jpg

Tanne 1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ratgeber Meerwasserchemie- Theorie & Praxis fur Aquarianer av Armin Glaser (De)

Boken finns dessvärre endast på tyska men är väl värd att köpas även om du måste sitta med ett uppslagsverk och översätta den ord för ord. Den omfattar ca 200 sidor och täcker det mesta som en saltvattensakvarist behöver veta och inte veta om den kemi som försiggår i våra kar. Armin förklarar på ett sakligt sätt de olika samband som finns samt ger sin tolkning av dessa. I sann tysk anda så finns det referenser till akademisk litteratur där detta behövs.

 

Boken har för mig blivit ett uppslagsverk och något av en kvällslektyr som jag läst om och om igen då jag hittar nya aspekter hela tiden. T.ex. hittade jag en det utökade Redfield kvoten som omfattar alla de andra spårämnena utöver C,N & P för några dagar sedan. Eller hur olika biologiska processer påverkar vattnets Redox potential.

Mao, en bok som tåls att läsas flera gånger från pärm till pärm men även användas om man undrar något specifikt.

Kemi.jpg

Kemi 1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conditioning, spawning and rearing if fish – Emphasis on Clownfish av Frank H. Hoff (Eng)

Den första av Franks manualer är dedikerad till att dokumentera den kunskap som han byggt upp under sina ca 40 år av att odla saltvattensfisk. Boken är inte helt lätt att ta sig igenom given sin tekniska natur men det är väl värt att göra det given den oerhörda kunskap som finns däruti. Även om fokus ligger på clownfiskar så omfattar framförallt de första kapitlen även andra arter och Franks arbete med dem. Bland annat berättar författaren om hur de använde hormoner för att få kejsarfiskar att reproducera sig.

 

Boken består av rent tekniska avsnitt rörande hur man sätter upp odlingsakvarier, odlar foder och hur man tar bort icke önskvärda individer bland ynglen. Manualen omfattar även jämförelser mellan olika större odlingsföretag och hur de skiljer sig åt i sitt tillvägagångssätt. För den som någon gång funderat på att odla saltvattensfiskar är denna manual ett måste att läsa men även för de som bara vill få en förståelse för vad som detta innebär kan vinna stora insikter av att läsa boken. Givet den utveckling vi ser inom saltvattenshobbyn där fler och fler fiskar odlas och kommer att behöva odlas om vi ska kunna ha tillgång till dem så är detta ett väl värt ändamål också.

Hoff.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plankton culture manual 6th edition av Frank H. Hoff & Terry W. Smell (Eng)

Har du någon gång velat lära dig mer om plankton eller till och med hur man odlar dessa då är detta boken för dig. Detta är Franks andra bok och kompletterar hans bok om fiskodling på ett bra sätt. Frank Hoff hade ca 42 år av erfarenhet inom fiskodling och anses av många vara en guru inom området. Han startade bland annat Instant Occean Hatcheries.  Denna boken innehåller inte bara hur man odlar olika plankton utan även t.ex. energiinnehåll av Artemia och hur detta utvecklas över hjuldjurets livscykel och kan därför vara användbar för alla akvarister. Det bör dock tilläggas att den är teknisk och man bör ha en viss grundförståelse för att hålla saltvattensdjur för att kunna ta tills sig texten.  Det är dock en väl värd investering att försöka ta till sig bokens innehåll.

 

Denna manual är en guldgruva för den som vill gå djupare i fiskodling eller bara vill lära sig mer om foder till våra fiskar och kan varmt rekommenderas till den kanske lite mer avancerade saltvattensakvaristen. 

plankton.jpg

Plankton 1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquatic system Engineering – Devices and how they function expanded 2nd edition (selection, installation and operation) av P.R. Escobal (Eng)

Denna bok inte bara beskriver vad t.ex. en proteinskummare är och gör utan även hur den fungerar. Författaren inkluderar de fysikaliska principer som behövs för att förklara detta samt hur dessa appliceras på vår hobby. T.ex. finns en matematisk beräkning av hur stor nedbrytningskapacitet ett sandfilter har baserat på den tillgängliga ytan av alla sandkorn i ett filter. Varje kapitel avslutas med ett avsnitt med frågor som läsaren kan använda för att testa sina nyförvärvade kunskaper. Om detta känns igen från gymnasieskolans fysik och matematikböcker så har du helt rätt. Det är samma upplägg. Det finns även avsnitt om hur man kan använda pumpar i serie alternativt parallellt för att uppnå olika mål så som flöde kontra tryck (pumphöjd). Boken består av ca 225 sidor och tar upp ämnen så som ”turnover”, filtration, UV sterilisering, reaktorer och rening, proteinskummare, flödespumpar, flödesdynamik,  termodynamik, Ozon för rening och sterilisering för att nämna bara några saker. 

 

Boken är väl värd att läsa och ger en väldigt bra bild av hur den utrustning vi använder fungerar. Det bör dock tilläggas att den stundats är rätt teoretisk och att författaren ofta tar sig lite friheter att anta parametrar. Detta är dock ingen kritik då detta är enda sättet att kunna göra dessa beräkningar och uppskattningar. Man kan säga att Escibal tar ett stor steg mot att förklara dessa saker men når inte hela vägen fram. Men det har å andra sidan igen annan gjort heller och författaren har gjort framsteg som ingen annan gjort mig veterligen vilket bör hyllas. 

Utr.jpg

Utr 1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algae – A Problem solvers guide av Julian Sprung (Eng)

Denna korta bok på ca 70 sidor är väl värt att läsa då den är välskriven och innehåller mycket matnyttig information kring hur man identifierar och hanterar alger i sitt kar. Boken börjar med en kort sammanfattning av algers biologi men går raskt in på identifiering och vilka djur som äter vilka alger. Boken använder sig mycket av bilder och mindre text vilket kan vara en fördel när man ska hitta en lösning på ett upplevt algproblem. Det lämnar dock en del att önska om läsaren är intresserad av att lära sig mer om alger och deras roll i akvariet och på revet.  Med detta sagt så är detta en bra och lättillgänglig bok med fokus på ett område som ofta glöms bort.

Algae.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reproduction in Reef Fishes av Dr R.E. Thresher (Eng)

Med den här boken lämnar vi det skyddade ”reef flats” för att dyka lite djupare längre ut på revet. Denna bok är mer av ett uppslagsverk för hur olika saltvattensfiskar förökar sig och även om den är äldre så finns mycket värdefullt att hitta i den. Fördelen är ju att fiskar inte har utvecklats under de senaste 60 åren. I denna bok beskrivs bland annat hur kejsarfiskar, fjärilsfiskar och kirurgfiskar förökar sig, hur deras ägg, yngel m.m. ser ut. För att ge ett exempel på bokens detaljrikedom så återberättas de två kända exemplen när man antar att man sett muränor fortplanta sig.

 

Denna bok är inte för alla men är välskriven och lätt att läsa och förstå. Ämnesområdet begränsar dock hur många saltvattensakvarister som kan tänkas vara intresserade av att läsa denna bok. För de som har ett särskilt intresse av att odla saltvattensfiskar och då framförallt fiskar som inte odlats hittills kan dock finna stort värde i boken.

Reef fish.jpg

Reef fish 1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Complete Illustrated Breeder’s guide to Marine fishes av Matthew L. Wittenrich (Eng)

För den blivande saltvattensfiskodlaren så är detta ett måste. Boken beskriver på ett väldigt enkelt sätt hur olika arter framgångsrikt har odlats tidigare och vad framgångsfaktorerna varit. Fiskarna delas in i enkla, medel och svåra arter men ger rekommendationer kring hur man kan angripa odlingen av alla dessa arter. Boken består av ca 300 sidor och är inte bara välskriven utan består också av fina bilder som kompletterar vad författaren beskriver i sin text. Utöver de specifika ”art” avsnitten så finns mycket bra information kring odling av foder och hur man sätter upp sina odlingskar med exempel från verkligheten. Här berättar även författaren om olika ”nya” tekniker så som hur man eventuellt skulle kunna använda jellyfish akvarium för att vissa svårare artens yngel.

 

En läsvärd bok framförallt för dig som funderar på att börja odla saltvattensfisk hemma.

Breeding.jpg

Breeding 1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfishes- a Guide to their captive care, Breeding & Natural history av Joyce D. Wilkerson (Eng)

Det här är så nära en bibel man kan komma när det gäller att odla clownfiskar. Boken beskriver på ett väldigt bra sätt hur man går till väga med att välja ut arter, exemplar, sätta upp ett lämpligt odlingsakvarium, hur man får fiskarna att vilja lägga ägg, hur du omhändertar dessa och vad/hur du matar dem tills de är säljbara. Jag upplever dock att boken borde ha en bredare publik då alla som har, har haft eller funderar på att skaffa sig en clownfisk bör läsa boken då den ger oerhört mycket information om dessa intressanta djur och hur deras sociala struktur fungerar. En bok som tål att läsas ett par gånger då man plockar upp nya saker varje gång. Enda risken är att man varje gång blir sugen på att omhänderta äggen från sitt clownfiskpar och testa att föda upp dem.

Clownfish.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marine Aquarium Handbook – Beginner to Breeder av Martin A. Moe Jr. (Eng)

Ytterligare en bok av en pionjär inom saltvattenshobbyn. Detta alster ämnar ge både en introduktion till hur man sätter upp och sköter ett akvarium men inkluderar även områden som ofta exkluderas från anda böcker så som val av fiskar, hur man genomför en karantän, hur du identifierar sjukdomar. I slutet av de nästan 300 sidorna finns även ett kapitel om hur man odlar fisk. Ett område som författaren är väl insatt i och som jag själv fann väldigt lärorikt.

Vid en första anblick kan denna bok te sig som ännu en bra första bok när man är helt ny i saltvattenshobbyn. Jag skulle dock rekommendera dig att titta lite djupare då författaren har förklarat en hel del saker som annars lämnas till en erfaren akvarist att dra slutsatser om själv. Ett exempel på detta är i foder kapitlet där författaren går igenom olika typer av foder (12 sorter) som beskrivs i var sitt underkapitel och som sedan länkas till olika familjer av fiskar i en tabell.

Moe front.jpg

Moe 1.jpg

moe 2.jpg

Moe 3.jpg

Moe 4.jpg

Moe 5.jpg

Moe 6.jpg

Moe 7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Reef Aquarium – volume 1 av J. Charles Delbeek & Julian Sprung

Den första delen I författarnas epos om hur man omhändertar ett saltvattensakvarium tar sitt avstamp inte i den tekniska delen som många andra författare utan i hur de krav djuren har. Majoriteten av de ca 450 sidorna fokuserar på revbyggande koraller, musslor och de krav som dessa djur har. Med detta sagt så finns även en del förklaringar och åsikter från författarna kring hur man på bästa sätt uppnår den miljö som dessa djur kräver. Jag vet att många hoppar över de två första volymerna för att fokusera på den tredje i denna serie men det tycker jag är ett misstag då mycket av grundförståelsen kring varför vi som akvarister gör vissa saker återfinns i de två första volymerna. Speciellt avsnittet om hur korallrevet är uppbyggt i olika zoner är väl värt att läsa och beakta då det ger en god inblick i varför vissa koraller och djur stundtals har svårt att överleva i samma akvarium.

Del 1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Reef Aquarium – volume 2 av J. Charles Delbeek & Julian Sprung

Volym 2 tar vid där den första volymen slutade med mjukkoraller och anemoner och de krav som dessa organismer har i ett saltvattensakvarium. Författarna går även in i hur dessa djur kan förökas/förmeras av oss akvarister samt de skadedjur som man kan behöva hantera. Både den första och andra volymen i denna serie fokuserar på djuren och byggs upp av kortare beskrivningar av olika familjer. Till dessa finns vältagna bilder. En läsare bör dock inte se dessa två böcker som en fullständig identifieringskatalog utan mer som en introduktion till de olika arter som vi håller i våra akvarium och de krav som de har. För den som verkligen vill gräva sig djupare finns referenser i böckerna alternativt kan man titta i Corals of the World som t.ex. finns digitalt tillgänglig (http://www.coralsoftheworld.org/page/home/) . Med det sagt så är detta en av de böcker som jag upplever att många akvarister hoppar över och faktiskt missar en lite guldklimp.

Del 2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Reef Aquarium – volume 3 av J. Charles Delbeek & Julian Sprung

Den tredje och sista delen I denna serie fokuserar på tekniken som kan användas i ett saltvattensakvarium. De två författarna visar här på sin stora erfarenhet och kunskap om de biologiska, kemiska och tekniska aspekterna som berör ett saltvattensakvarium och boken är väl värt att läsa. Det är dock värt att höja ett varningens finger då denna bok lätt ökar på din shoppinglista med intressant utrustning och man måste fråga sig om sakerna verkligen behövs. Det är väl det enda som jag skulle säga saknas i denna väldigt omfattande bok. Ett kapitel som sammanfattar och som ställer de olika utrustningarna mot varandra t.ex. om du använder filtersockar så kan du ha en mindre skummare m.m. Det är dock att leta efter smolket i bägaren då detta är en bok som jag anser att varje saltvattenakvarist borde äga eller i alla fall läsa en gång i sitt liv.  Det som jag uppskattar mest i detta uppslagsverk på ca 650 sidor är att man inte bara kan söka efter olika utrustningar och tekniker utan även kan läsa om hur dessa bör skötas och underhållas. På samma sätt som de föregående två volymerna så finns goda referenser till annan litteratur och forskning vilket styrker tilliten i det som skrivs och ger möjlighet för de som är intresserade att läsa vidare inom områden som man fått ett specialintresse.

Del 3.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Surgeonfishes, rabbitfishes and their relatives - a comprehensive guide to Acanthuroidei av Rudie H. Kuiter och Helmut Debelius

Denna bok ska inte ses som ett uttömmande verk som hur du identifierar och håller kirurgfiskar m.m. i ditt hemakvarium med rekommendationer om mat, kompatibilitet, hur stora kar som behövs m.m. utan mer som en översikt av de olika arter som finns inom detta fascinerande släkte fiskar. Författarna går snabbt men på ett välstrukturerat sätt igenom de områden som fiskarna finns i, deras utveckling från larver till vuxna individer samt hur deras förökning går till. Huvuddelen av boken ägnas dock åt de olika arterna och det är även här som värdet i boken ligger enligt mig. Istället för som vanligt att endast visa en bild på en representativ individ har författarna valt att lägga in ett flertal bilder på samma art men från olika platser som arten förekommer. Detta ger oss som akvarister möjlighet att se stora och små skillnader i utseende beroende på vart fiskarna kommer från. Bilderna är vältagna med undantag för att vissa av fiskarna som är mer svarta i naturen uppfattas som ljusare eller blå i färgen i boken. Detta påverkar dock bara vissa bilder och jag misstänker att om man är tillräckligt intresserad så vet man vilka bilder som kanske skulle behövt justeras. Min bedömning är att detta är en intressant bok att ha i sitt bibliotek men definitivt inte den första boken man bör köpa. Jag ser det som ett uppslagsverk för att skapa mig en bild av olika arter, hur stora de blir samt vart de kommer från. Jag ser dock framför mig att de geografiska skillnader som portträteras i boken kommer att bli viktigare och att vi som akvarister kanske t.o.m. kommer att efterfråga mer och mer arter från specifika platser, inte minst när dessa arter i begränsad utsträckning börjar att odlas.

 

IMG_1245.jpg.00aa54898901caa772cdaaca94da5852.jpg

Ändrat av OR20
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natural reef aquariums – Simplified approaches to creating living saltwater microcosm av John H. Tullock

I denna bok försöker författaren dels ge en historisk återblick av saltvattenshobbyn. Detta tar sitt avstamp i när vi gick från att ha saltvattensfiskar i akvarium med bottenfilter och korallskelett. De olika metoderna så som den Hollänska-, Berlin och Monaco metoden gås igenom på ett övergripligt sätt. Fokus ligger inte på själva tekniken utan på hur dessa system fungerar. Anledningen till denna återblick blir klar när författaren sedan går igenom hur man sätter upp ett revakvarium med utgångspunkt i hur djuren har det i havet. Flera exempel på detta gås igenom med både stora och små kar. Författaren ger även råd kring hur man bygger upp ett revakvarium på bästa sätt, enligt hans metod.

 

Boken forsätter med ett par kapitel om de olika revzonerna och hur dessa skiljer sig åt. Även exempel på dessa ges från olika håll i världshaven med exempel på arter som bor där. Det här är en av de bästa böckerna som jag läst på länge och trots att den är över tjugo år sedan den skrevs så bidrar den med en hel del insikter om hur man med fokus på djuren och biologin kan skapa oerhört spännande akvarium.

 

IMG_1247.jpg.1822bdac586d7e8c86a062369bbb2ba0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Modern Coral Reef Aquarium volume 1 av Svein A Fosså och Alf Jacob Nilsen

För de av oss som varit med ett tag är dessa två författare välbekanta. Min första exponering av dessa var när jag i mitten av 90-talet började med denna hobby och lånade Korallrevsakvariet band ett till fyra. Dessa böcker är i sak samma som denna serie böcker även om vissa saker uppdaterats och förfinats. Bland annat är bilderna av bättre kvalitet och man har gjort om flödet om jag minns rätt.

Den första delen i denna fyra dels serie handlar mycket om hur man skapar ett akvarium för att återskapa de förhållanden som finns i havet. Framförallt delarna som beskriver korallrevets olika zoner samt hur dessa zoner motsvaras av olika typer av akvarium är väl värda att läsa. Böckerna har som sagt ett par år på nacken men det finns oerhört mycket läsvärt i dem och jag fann mig själv tänka tillbaka på min första riktiga skummare (Sander med två trästenar) och mina metallhalogensbalaster som blev väldigt varma men också på det panorama som jag försökte bygga bakom mitt akvarium för att skapa djup. Det är rätt många år sedan jag såg någon försöka sig på detta men jag blev riktigt sugen på att testa det igen. Sedan blev jag väldigt sugen på att testa ett klyftakvarium igen.

Boken omfattar som sagt hur man sätter upp ett akvarium och vad som krävs för att sköta det. Detta inkluderar skummare, kalkvatten, algfilter och annat som var av denna tid men som börjar få en andra liv i hobbyn. Med andra ord, detta är både en intressant återblick i bur man skapade revakvarium förr i tiden men också en hel del saker som vi kanske glömt bort också.

 

1381253856_IMG_1254(1).jpg.447a30ea908ec821789ed9796c57578b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Modern Coral Reef Aquarium volume 2 av Svein A Fosså och Alf Jacob Nilsen

Den andra delen I denna serie fokuserar på koraller. Boken börjar med ett par generella kapitel men går rask över till mer områdesspecika ämnen så som stjärnpolyper, mjukkoraller, anemoner m.m. Alla dessa delas sedan upp i familjer och beskrivs på ett välstrukturerat sätt både vart de kommer från, vilka förhållande, vad de äter och hur de bör hållas i våra hem. Författarna har använt tillvägagångssättet att istället för att visa bilder på alla medlemmar av en familj istället fokusera på de som är ”vanligast” i vår hobby och sedan gå lite djupare på dessa. Det är med andra ord inte ett uppslagsverk för alla koraller som finns i världen utan mer av en introduktion för en akvarist. Boken omfattar dock 460 sidor så det är eller inget hafsverk. För mig var den största behållningen av att läsa denna bok avsnittet om mjukkoraller då jag kan uppleva att dessa fascinerande djur lätt ses som nybörjar koraller och inte värda att hålla.

 

IMG_1255.jpg.e826dbfcfcac3c9716f7ea1738fcc5e6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Modern Coral Reef Aquarium volume 3 av Svein A Fosså och Alf Jacob Nilsen

Där den andra delen beskrev olika koraller så beskriver den tredje delen de ryggradslösa djuren och svamparna. Boken omfattar kapitel om bakterier, svampar, saltvattens maskar, mossor, hästskokrabbor m.m. Det kapitlet som jag misstänker att flest kommer att ha nytta av är dock det som handlar om de kräftdjuren, det är även detta kapitel som halva boken handlar om. På samma sätt som i volym två beskrivs de olika familjerna och deras arter på ett övergripande sätt. I dessa beskrivningar återfinns vart de kommer från och hur man håller dem i ett hemakvarium. Boken har även precis som volym två många högkvalitativa bilder och man kan lätt skapa sig en bild av om dessa djur skulle passa i ens akvarium både ur ett estetiskt, beteende mässigt och från ett kompatibilitets perspektiv.

 

Det kanske låter lite konstigt men den delen som jag fick ut mest av var inte den om kräftdjuren även om dessa är några av mina favoriter i mina kar utan avsnittet om svanpar. Dessa ofta underskattade filterdjur kan dels vara väldigt nyttiga för ett akvarium men också skapa en del oreda om man inte vilka arter som det rör sig om.

 

IMG_1256.jpg.61ed6d15d403d1cc8f790c599dcdc7ee.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Modern Coral Reef Aquarium volume 4 av Svein A Fosså och Alf Jacob Nilsen

Sist men inte minst kommer fjärde volymen I författarnas samlingsverk över hur man håller ett korallrevsakvairum. I denna volym återfinns sniglar, sjöstjärnor, sjöborrar, musslor och andra mollusker. Denna volym är uppbyggd på precis samma sätt som del två och tre med familjebeskrivningar och sedan artbeskrivningar som inkluderar vart arten kommer från, vad de äter och hur man håller dessa.

 

Boken är precis som de andra böcker välskriven och informativ och det känns nästan som att man fortsatt läsa i de föregående två volymerna utan ett avbrott. Hade jag önskat något så hade det varit ett större fokus på de ohyror som vissa av dessa djur kan dra med sig och hur man hanterar dessa. Jag tänker då framförallt på jättemusslorna. Det finns ett avsnitt i boken om detta men det är kort och jag hade gärna sett lite mer information om det. Sedan kan man alltid fråga sig om det antingen inte borde finnas en femte volym om fiskar eller om man kunde omprioriterat mellan de tre sista volymerna lite och klämt in detta bland dem. Jag vet att Korallrevsakvariet hade ett band om fiskar. Men nu letar jag verkligen efter smolk i bägaren och jag ser att alla dessa fyra böcker borde vara något som alla läser i alla fall en gång för att skapa sig en bra bild över den underbara variation som finns i våra hav och de möjligheter som detta ger oss som akvarister.

 

IMG_1257.jpg.d2624b725b227ea51d746a4f6e4fdcbc.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reef secrets av Alf Jacob Nilsen och Svein A. Fosså

När jag först läste denna bok blev jag inte riktigt klar i vad man försökte uppnå med den. Boken gick in på detaljer i vissa områden så som fiskkompatibilitet, Carlson Surge devices (CSD) m.m. medan andra stora områden utelämnas helt eller var väldigt grunda i sin beskrivning. Det var först efter att jag läst boken som polletten ramlade ner. Denna bok skrev efter författarnas bokserie ”Korallrevsakvariet” och detta var en uppdatering/komplement till detta. Och det är med dessa ögon som jag kommer att ge denna recension.

 

Boken börjar med den för tiden så typiska beskrivningen av olika revzoner och kustområden som kan vara av intresse för saltvattensakvaristen. Efter detta adresseras ”nya” sätt att skapa vattenflöden och hur man bygger upp en stenkonstruktioner i sitt kar. Majoriteten av boken handlar dock om olika arter m.m. Bokens behållning nu när jag tänker tillbaka på den och tittar i den igen ligger dels i beskrivningarna av de lite alternativa sätten att skapa vattenflöden i ett akvarium. Det är få böcker som ger något större utrymme åt t.ex. CSD (jag kan bara på rak arm komma ihåg J.Sprungs tredje volym i The reef aquarium serien. Boken har dock åldrats en del och jag tror att det för de flesta finns bättre bäcker att lösa. Som en historisk återblick eller om man är intresserad av alternativa metoder så är detta en bok väl värd att titta i.

 

 

aa.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aesthetics of Aquascaping av Paul Witby

Majoriteten av er har säkert last de fina artiklar som finns på Advanced aquarist (har för mig att det är reefs.com som står som host) och även om det inte är ett bok tips så tänkte jag ändå rekomendera det här. Då jag står i begrepp att göra om mitt stora kar satte jag mig och läste en artikel därifrån. Det är en artikelserie i tre delar om estetiken i hur vi bygger upp våra undervattens landskap av Paul Witby. Serien går igenom komposition baserad på det gyllene snittet, tomrum (negativ space) och färgkomposition och fällor att undvika. Teori blandas med praktiska förslag och exempel. Författaren ger även en del begränsningar att beakta när man bygger upp sitt landskap i ett akvarium så som att saker verkar närmare under vatten m.m.

 

Själv fick jag ut väldigt mycket av denna korta artikelserie och jag kände de kreativa safterna flöda. Om man skulle komplettera med något så vore det kanske djurens perspektiv och att man måste hitta en balans mellan vad som är estetiskt vackert med vad som skapar en trygg och fungerande miljö för de djur som man har ansvaret för.

 

Artikelserien hittas på:

Del 1 – https://reefs.com/magazine/aesthetics-of-aquascaping-part-i/

Del 2 – https://reefs.com/magazine/aesthetics-of-aquascaping-part-ii/

Del 3 - https://reefs.com/magazine/aesthetics-of-aquascaping-iii-building-the-backbone-of-an-aquascape/

 

Illustrationen nedan är ett exempel från del 1 rörande det gyllene snittet och hur detta kan användas i designen av ens undervattenslandskap.

image.png.201bcedf07bb8ac3e6313f1d953b7162.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...