Gå till innehåll

Nivåreglerare


MasterD

Rekommenderade inlägg

Jag är ute efter att köpa ett vattennivåreglerar-koncept (vakt med påfyllningsmekanism).

Många verkar snickra ihop sådana själva (m.h.a. Clas O och Jula) men jag är nog för oteknisk och tiden är knapp.

Någon som har bra erfarenheter om modell och var jag kan köpa den. Aqua Medic verkar ju vara en rysare så den är jag inte intresserad av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en variant utan givare och pumpar som bygger på hävert.

En vattendunk som står i höjd precis ovanför sumpen med slang från i botten av dunk till sumpen.

Sedan har jag ett rör från vattennivån på sumpen som övergår till slang som sedan går in längst upp på vattendunken.

När nivån sjunker i sumpen så kommer luft in genom röret till tanken. Det gör att osmosvatten rinnar till från tanken tills nivån stiger i sumpen och täpper till "luftröret". Då får tanken ingen mer luft.

Det fungerar kanon men man måste ha tanken i nivå med sumpen. Har man den för högt så blir undertrycket så pass kraftigt att dunken sugs ihop.

Jag har vattendunk och akvarium i var sin ända på huset (ca 15 m) och materialet förutom tanken har kostat mig ca 200 spänn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här är principen. Som jag skrev innan så har jag nästan 15 m mellan akvarium och tank. slangen har jag dragit i torpargrunden och sugrröret har jag dragit upp bakom akvariumet för att garanterat få det över nivån i tanken.

Röret är ett PEM16-rör och slangarna är 1/4" eller då 6,5 mm.

16 röret är för att vattnet från sumpen skall hinna rinna tillbaka och inte sugas med till osmosvattnet.

post-1380-14468912138835_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att man absolut borde skydda sig mot ETT "komponent"-fel,

när man gör automatisk vattenpåfyllning, så att man inte översvämmar hela huset!

Det som strular mest är väl nivågivaren,

men även den elektriska vattenventilen kan krångla.

Problem 1: Hur skyddar man sig mot ett fel på nivågivaren ?

Lösning:

1) Man har dubbla nivågivare (på samma nivå) som man seriekopplar

2) Man har en nivågivare och ett överrinningskydd.

a) Anslut en extra nivågivare som stänger av pumpen,

när vattennivån kommer över en viss nivå i sumpen

B) Man låter påfyllnadspumpen och nivågivaren bara få

ström under en viss tid per dygn ( typ 1 minut per dygn).

Detta kan göras med en enkel ~ 230V AC timer för en 50-lapp.

c) Använd en gammal "diskmaskins-svamp-översvämmnings-brytare",

som man placerar på golvet.

Sedan kopplas den så att den slår av pumparna, när det blött på golvet.

Problem 2: Hur skyddar man sig mot att den elektriska vattenventilen hänger sig ?

Lösning: Man har två stycken ventiler som är seriekopplade.

Har man bara ett kar med osmosvatten, så kan man kanske hoppa över detta,

men är det direktkopplat till komunala vattenledningen,

så bör man absolut ha en extra ventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet kompliment till Linnex påfyllningsmetod, jag har en liten grej som man sätter konstant tryck på när flotören flyter upp så stoppar flödet, när nivån sjunker så öppnas den. Helt mekaniskt och enkel. Själv kör jag med Tunzes vatten på fyllning, hur bra som hälst. Har även använt cleas olson, funkar ju också den går dessutom enkelt att koppla så man får två givare med en som säkerhet.

Enklaste sättet att skydda sig mot överfyllning är att ha en liten dunke med osmos vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja låt Daniel få köpa den!

Jag var bara nyfiken vad den skulle kostat ;)

Och jag menade inte att "stjäla" den från dig Mr W (trodde inte du var intresserad utan bara ville få fram ett pris som du själv skrev...)... :glad:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel har pm:at dig. Men skriver här också hur den fungerar.

Det går INTE att använda den som nivåreglering. Var just hemma och kollade. Larmet fungerar som så att den förmedlar ström/spänning när alla flottörer är i normalläge. Bryter det på t ex låg nivå lyser lampan för låg nivå, en summer ljuder och strömmen/spänningen bryts. Strömmen spänningen är bruten tills flottören inte längre visar låg nivå och en återställning har skett (genom att trycka på reset-knappen. Likadant fungerar det för hög nivå 1 och hög nivå 2.

Det går alltså att använda den för avstängning av en eller flera pumpar om ordinarie nivåreglering fallerar eller för pump i pumpfack (i t ex sump, osmosvattenbehållare) så att pumpen inte går torr och brinner sönder, samt larm naturligtvis.

Är någon fortfarande intresserad kan ni ju höra av er.

M v h Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju synd, precis när jag trodde att jag fått tag i bra kvalite grejer för ändamålet. Fast funktionen är användbar iallafall så jag vill fortfarande köpa den. (kom ju hem i måndags och pumpen i sumpen körde halvtorrt...)

Michael, du får rensa lite i inkorgen...Går inte att PM:a dig.

"Lejonkungen has exceeded their stored private messages quota and can not accept further messages until they clear some space."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...