Gå till innehåll

Clown lek på G!


Vitamin

Rekommenderade inlägg

Jag har inte rört äggen så dom finns i karet. Men kan säga att det är ungefär 300 st kvar & det börjar nu likna små yngel. Dom är dock inte frisimmande än. Min stora anemon skyddar romen så ingen annan än föräldrarna lär komma i närheten "än". Återkommer med info hur det gått…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall testa det. Väntar med spänning tills dom är frisimmande... Jag tänkta testa fånga upp hälften & låta dom andra vara kvar i karet. I värsta fall får jag prova suga upp dom med en luftslang, ungefär som man gör när man tar nykläckt artemia. Jag brukade ta Discusyngel på det sättet, är man bara försiktig så skall nog inte föräldrarna bli allt för stirriga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade ynglen till ett eget kar. I huvudkaret är de helt chanslösa. De blir antingen uppätna eller krossade i pumpar. Tänk på att de första dagarna är de i princip som plankton, de simmar väldigt dåligt då.

Tänk även på att ynglen bara kläcks när det är mörkt. Har du för mycket ljus på dem på natten så kan det säkert störa kläckningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, tack för den upplysningen... Skall inte ha lampan på inatt. Den enda pump som är igång nu i karet är en Tunze Stream 6000L. Karet är på 1000L så det är inte mycket rörelse i vattnet nu. Jag tror inte heller att yngeln kommer att klara sig så länge i huvudkaret, men jag vill inte ta alla yngeln från föräldrarna. Mest för att låta naturen ha sin gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föräldrarna bryr sig inte ett smack om ynglen efter de har kläckts. De äter till och med upp dem.

Vill du ha chansen att föda upp yngel i karet så är troligen Bangaii ditt bästa alternativ... även om det har varit svårt att få tag i friska Bangaii nu ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, jag trodde dom var yngelvårdare? Tror jag måste läsa på lite... Ännu inga yngel som släppt från stenen. Men man ser lite svansar, så det skall inte dröja länge tills dom kläcks.

Varför är det svårt att få tag på en frisk Bangaii, är det efterfrågan som är dålig eller beror det på något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är äggvårdande... yngel bara flyter iväg med strömmen så där har de ingen chans att ta hand om dem även om de skulle vilja.

Efterfrågan brukar vara hög på Bangaii... men av okänd anledning så dör väldigt många kort tid efter de anlänt till Europa/USA. Man misstänker någon form av virus. Jag har råkat ut för det 2 ggr på raken nu. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt konstigt, fiskarna blir möjligtvis inte ompackade på vägen? Eller kan det vara ett virus som enbart går på Bangaii?

Jag kommer nu att ta upp hela kullen så fort dom börjar kläckas. Om jag får tag på dom, men det återstår att se! Clownerna har lekt på en extremt stor sten som ligger nere i sanden. På denna sten ligger det nästan 50Kg andra stenar, så den är omöjlig att ta bort. Jag vill inte bygga om hela inredningen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen vet egentligen varför så många Bangaii dör. Problemet uppstod för något år sedan... innan dess var det sällan problem att frakta dem.

Typiskt clownerna... jag har haft samma problem hela tiden. De vägrade leka på något jag lätt kunde flytta. Hoppas du lyckas bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bangaii-problemet är en antingen/eller grej. Antingen dör i princip alla eller så klarar sig i princip alla. Det är inte så att 30-40 dör och resten överlever.

Men det här gör ju att de som har bra bangaii verkligen bör försöka odla på dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har alla Clownäggen kläckts. Jag såg det nu på morgonen, men jag hade tyvärr inte tid att plocka upp dom. Jag kommer dena gång att strunta i yngeln, men nästa lek skall jag försöka ta i ett tidigare stadie så alla äggen kan kläckas i ett litet akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har Clownerna lek igen. Nu är det tusentals ägg, mer än dubbelt så många som förra gången. Herregud vad dom ligger i... Som tur är har dom nu lekt på en liten sten som jag utan problem kan ta bort från huvudkaret. Men jag väntar med detta tills imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...