Gå till innehåll

Förslag på lämplig LED-ramp till kar på ca 55x55x55?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tja.

Då det är ny kub på gång så har även frun fått lov o säga sitt, och hon ser gärna att det blir en ram med mindre kablar runt (förstår inte vad hon menar. :)) och då är väl en "köperamp" den enda vägen o gå, så jag funderar på en lämplig ramp som skulle funka til ett kar på ca 55cm i fyrkant.

Jag själv har funderat på en Maxspect Razor 120W, då den håller bra mått och är slim och verkar funka bra i övrigt och de som har en verkar nöjda som jag förstått.

Så ifall någon har denna får de gärna skriva egna åsikter om den här också. :)

Annars välkomnas även andra förslag. Invånare i karet blir lite blandade koraller och musslor på botten.

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du har ju en bra ramp redan, det måste ju gå bygga om och optimera den om du inte tänkt sälja den med karet eller liknande.

Jag hade återanvänt den och använt 9 stycken 20W dioder fördelat på en fin kvadrat. Såhär:

x x x

x x x

x x x

Total yta på 45x45 cm med ett avstånd på kanske 12 cm mellan varje led. Problemet blir isf färgerna, det blir smidigast att bara två "färger" Tex fyra vita och fem blå. Men att slänga in en hybrid panel i mitten kanske inte är fel.

Sedan kan du bygga in det i en fyrkantig ramp, den bör göras så platt som det går, ha gärna drivkortet i själva rampen, utgå från en sådan design. Då blir det ju mycket få sladdar upp till rampen, två kanske? Minns inte exakt hur jannes kort fungerar just nu(trött...).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta och bestäm dig tills Manne provat sitt dreamchip över sin kub. Du kommer bara behöva två par relativt tunna kablar in till "kanonen" om du placerar styrkortet där också. Jag är enormt nöjd med mitt resultat. Det ryktas också att orginal Dreamchip snart blir tillgängligt igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du har ju en bra ramp redan, det måste ju gå bygga om och optimera den om du inte tänkt sälja den med karet eller liknande.

Den ska säljas. :)

Pacific Sun både Triton och Blackphyton XM modellerna kan jag rekommendera starkt.

Mvh

Sunny

Vart kan man köpa dessa?

Ecotech radion xr30 G2 är ju en av dom vassaste på marknaden, iaf vad det gäller inställningar och storlek!

Kostar några kronor mer, men tror, eller vet om att det är de värt!!

Vart kan man köpa denna?

Vänta och bestäm dig tills Manne provat sitt dreamchip över sin kub. Du kommer bara behöva två par relativt tunna kablar in till "kanonen" om du placerar styrkortet där också. Jag är enormt nöjd med mitt resultat. Det ryktas också att orginal Dreamchip snart blir tillgängligt igen.

MVH Lasse

Tack Lasse, men det får gärna bli en färdig modell denna gången då jag inte kommer att ha tid med så mycket DIY tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta och bestäm dig tills Manne provat sitt dreamchip över sin kub. Du kommer bara behöva två par relativt tunna kablar in till "kanonen" om du placerar styrkortet där också. Jag är enormt nöjd med mitt resultat. Det ryktas också att orginal Dreamchip snart blir tillgängligt igen.

MVH Lasse

+1 på den..

Min kyl lösning verkar kunna trycka 180w o hålla chipet på 50 grader.. Du hade klarat dig på mindre slimmare fläns.. Men som sagt tidigare , Dåligt med tid ??

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett den hos mrutzek i Tyskland, bioted bör ju ev kunna ordna, eller så ordnar du en själv, egenföretagare som du är ;)

Såg nu att det finns en PRO version som levererar 170w men den är lite overkill till ett 55 kar..

Får se om jag hittar den där då.

Den gillar jag starkt. Framför allt det estetiska, en av dom absolut snyggaste på marknaden enligt mej. Kanske kan bli godkänd av frugan med?http://reefbuilders.com/2012/03/27/sicce-led/

Det tekniska har jag inte kollat nåt direkt.

Snygg, halt klart. Men onödigt dyr. Över 7000 i en svensk webbshop för 60W'aren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...