Gå till innehåll

Ljuddämpa med Bitumen, går det bra?


Manks

Rekommenderade inlägg

Funderar på att få ner ljudet lite i akvariet och teknikfacket genom ljuddämpningsmattor och undrar om man kan använda Bitumen-mattor. Det är ju en asfalts/olje-produkt och tänkte om det släpper något nasty i den fuktiga miljön. Eller ska man satsa på något mer beprövat som skumgummi. Tänkte inte ha det precis över vattnet, utan mer i teknikfacket, men luften blåser via det in i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det denna du menar Ken? Biltema har också Bitumen men den jag länkade till borde fungera.

MVH Lasse

Precis Lasse!! Den har en självhäftande yta och är enkel att skära till med rakbladskniv.

Finns olika tjocklekar, jag hade nog 10mm för att inte ta så mycket plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt varför det skulle vara farligt, både jag och en kompis stoppar våra bilar fulla med bitumen, då borde vi må dåligt om det vore giftigt. Men om det dämpar bort dom frekvenserna ett akvarium ger kan jag inte svara på, basfrekvenser från ca 20hz till ca 2500hz dämpar det bort med gott resultat i en bil (plåten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan här är väl om det är bra att ha i akvariemiljö, och allt med oljeprodukter ska man nog vara noggrann med att kolla upp innan man sätter det i samband med akvariet, dess invånare är oftast mycket känsligare än vad vi människor är. Sitter det bitumenmattor i skåpet kan den salta miljön släppa ut oljerester i sumpen tex, om mattorna sitter i taket.

Har du de samma mattorna i en bil så blir du antagligen lika utsatt som du blir av asfalten du kör på, dvs inte så farligt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bitumen är en restprodukt från petroluemtillverkning - d.v.s. kolväten, svavel, bensen och massa andra otrevligheter.

Inget som skulle få komma i närheten av mina kar eller familj heller för den delen.

Biltemas dämpmattor fungerar väldigt bra i alla fall och de innehåller inte något farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe för visso kan det va så, tänkte inte på "taket" men övrigt hade jag nog själv valt detta material underst och kanske något annat över, alla material man sätter detta på blir stumma och kan ju då inte fungera som resonansförstärkare, jag är hel nöjd i alla fall ( i bilen än så länge :) ). Jag har själv tänkt sätta in detta i akvarieskåpet där sumpen står fram över så detta är intressant. ( där är "taket" och golvet redan dämpat med liggunderlag )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man dämpa ljudet på olika sätt beroende på vad problemet är.....

Stomljud dvs vibrationer i själva stommen i.e lågfrekvent...Stomljudsabsorbent typ Bitumenmatta, gummimatta eller impregnerad papp limmas direkt på ytan.

Ljudabsorption dvs mellan och högre frekvenser, använd PUR skummer med öppen cellstruktur. Folie försämrar egenskaperna men är ju det praktiska, förnuftiga valet. Sist men bäst är Ljudisolering med dubbelvägg. Består av en tungskicktsmatta ( ytvikten ger funktion ) med en distanshållare ( typ 10mm ) av PUR skum (öppna celler ).

Sen kan man ju ytterligare förbättra genom att kombinera teknikerna...men glöm inte att tätning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man dämpa ljudet på olika sätt beroende på vad problemet är.....

Stomljud dvs vibrationer i själva stommen i.e lågfrekvent...Stomljudsabsorbent typ Bitumenmatta, gummimatta eller impregnerad papp limmas direkt på ytan.

Ljudabsorption dvs mellan och högre frekvenser, använd PUR skummer med öppen cellstruktur. Folie försämrar egenskaperna men är ju det praktiska, förnuftiga valet. Sist men bäst är Ljudisolering med dubbelvägg. Består av en tungskicktsmatta ( ytvikten ger funktion ) med en distanshållare ( typ 10mm ) av PUR skum (öppna celler ).

Sen kan man ju ytterligare förbättra genom att kombinera teknikerna...men glöm inte att tätning..

Perfekt info ! Antar att det inte är speciellt höga effekter som ska dämpas bort i ett akvarium så en 2mm bitumen och lite mjuk isolering med folieyta på detta så borde det bli väldigt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska lätt att avgöra om saker är farligt i en akvariemiljö. Använd den konstiga saken ovanför munnen och mellan ögonen. lukta helt enkelt. En lukt är molekyler som finns i luften och som kommer från materialet. Luktar det och kommer i kontakt med all den luftmängd som passerar genom en skummare så kommer molekyler att överföras från luft till vatten varken ni vill det eller inte. Det går att konstatera om ett material är potentiellt farligt genom lukten men det går inte att avgöra om det är ofarligt om det saknar lukt - det finns även luktlösa farliga gaser (som kolmomoxid)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här mattan är 2-skikts, men frågan är om det är bitumen. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369220/

Jag kör hur som på den som ser ut som isolering som rekomenderas ovan. Men tack för all info. blir värdefullt till nästa akvariebygge

Sådana där skönskrivningar är jag lite allergisk mot, att det dämpar alla frekvenser rakt av med 40dB finns det inte en chans till, och frågan är hur det är uppmätt. Ljud kan vara en krånglig sak, vi räknar dagligen på ljuddämpare på vårt jobb, så jag får ofta höra hur omöjligt våra kunder vill ha det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lunga puckar lagge, den jag köpte som de andra har använt dämpar också 40 db. Så om jag kan få ner akvariet till typ 30 dB innan jag applicerar dem får jag en schysst ljudabsorbent på - 10 dB ;)

Tänkte inte så mycket på de 40 dB den påstås dämpa, som att den var i två skikt som det stod om lite högre upp. Mycket intressant att läsa allt som folk skriver här. finns så mycket dold kunskap hos alla oss!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...