Gå till innehåll

Ni som har byggt en bänk av ett IKEA-skåp...


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Kan ni inte posta lite bilder på hur ni har gjort, om ni har stagat upp det något extra, och ifall ni har förstärkt med en ram eller skivor runt om?

Visa lite bilder på era skåp tack, står i beredskap av att köpa hem en egen möbel...

:)

Min plan var ett vanligt 60x60 köksskåp, klä det invändigt med 10-12mm plyfa för att förstärka upp det och sen klä utsidan med täcksidor. Synpunkter på detta?

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Ikeaskåp till mitt Percula 120, 1st 50 skåp i mitten och 2st 30 skåp på var sin sida, Ikeas högblanka (Vita) skåpsidor på sidorna samt baksidan för att stabilisera och dölja skarven mellan luckorna och stommen, som luckor valde jag Ikeas svarta högblanka luckor med Borstade Aluhandtag, skåpen ställde jag på en skiva som jag målade Vit och likadan skiva ovanpå skåpen, måtten på skivorna anpassade jag efter karets yttermått, hur bra och stabilt som helst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen.

Min tanke var ju endast ett skåp, så det lär väl göra en del för stabiliteten kan jag tänka mig.

Om man kapar till plyfa i bänkens innermått så att man så att säga gör en låda i lådan, och skruvar ihop det hela med vinkeljärn i skåpet, och sen sätter en platta under och över skåpet borde man väl vara "hemma"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huvudsakligen är att du får den vridstyv. Tryck uppifrån är inga problem - snett insatta krafter på ett ensamt skåp är dock inte så bra i grundkonstruktionen. Det är bara masonitskivan som tar upp de krafterna normalt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett sådant här skåp jag tänkte köpa:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09867370/#/S49867368

Sen komplettera med täcksidor och ställbara ben så man kan få det i lod.

Kikar man på produktbilden så borde det räcka att sätta plyfa invändigt (både på kortsidor, tak, botten och baksida) och ställa karet på denna. Skruvar rakt igenom allt material från plyfan på insidan till täcksidan utvändigt.

Lite så här:

[ATTACH=CONFIG]93321[/ATTACH]

post-1377-14468928848529_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte bara ikealuckor vita högblanka 92x50cm och satt ihop till ett skåp. som baksida så tog jag vanlig furuskiva. Allt är pluggat å limmat men även aluminium profiler i hörnen.

se mer i min tråd

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?35435-110liters-48x48x48&p=355220&viewfull=1#post355220

Nu 2år senare så måste jag ev gör om den. Känns inte så ok med detta att det sväller i dörren. Vatten har väll runnit ner ifrån karet å sedan luckan.

Skivan som den står på verkar luta, men då jag mäter med vattenpass å laser pass så står karet ivåg men ändå så ser det lite konstigt ut..

Blir att jag lägger en ny skiva ovanpå skåpet och sätter tillbaka akvariet

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har ett 430l akvarium på ikea skåp. 2st 50 skåp och 1st 30 skåp i mitten. Jag köpte den billigaste vita bänkskivan den är ca 30mm tjock och gör att hela konstruktionen blir starkare. På sidorna har jag satt på täcksidor som även de bär upp tyngd om det behövs.

Om man bara använder ett skåp så skulle jag nog sätta i 4st 45*45 reglar stående i varje hörn skruvade med vinkeljärn. Bak i skåpet gör du ett kryss-stag för vridstyvheten. Detta i kombo med en bänkskivan på toppen lär räcka till åtskilliga kilon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...