Chum Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Kort fråga: finns det ngt "automtiskt" mätsystem för vatten i handeln som klarar kanske inte allt, men det mesta i en och samma maskin? Jag tänker någon form av digital utrustning som kan mäta det väsentliga som; - temp- pH- kH- Ca- Mg- NH4- NO2- NO3- PO4Har sett två varianter på Bromma Zoo som kostade en del, men minns inte hur pass heltäckande de är. Citera
Heske Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Det hade varit riktigt skönt om det fanns och va hyffsat tillförlitligt!! Citera
Chum Postat 22 mars 2013 Författare Postat 22 mars 2013 Onekligen Det finns några olika vad jag förstått... frågan är hur kompletta de är och hur bra de är. KOSTAR gör de iaf... Citera
DaTrucka Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Inte bara dyra, dom måste kalibreras oftare än du gör manuella vattentester.För att inte tala om när det blir dax att byta proberna, sådär 4 gånger om året typ.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Chum Postat 22 mars 2013 Författare Postat 22 mars 2013 Ajdå, det låter inget vidare? Nu hittade jag den jag tittat på... 3700kr. Det finns en dyrare modell också (Aqua-Check 2), men oklar på vad den erbjuder extra annat än flashig väska. Citera
vtrlarsson Postat 29 mars 2013 Postat 29 mars 2013 Skulle vara intressant om det fanns något som är enklare än Saliferts tester, har svårt för att se skillnad på olika nyanser av färger Citera
Svahn Postat 29 mars 2013 Postat 29 mars 2013 Ajdå, det låter inget vidare? Nu hittade jag den jag tittat på... 3700kr. Det finns en dyrare modell också (Aqua-Check 2), men oklar på vad den erbjuder extra annat än flashig väska./QUOTE]Från faq http://www.aqua-check.de/en/2013-02-08-08-41-54/faqs-en.htmlWhere is the diffence between AQUA-CHECK and AQUA-CHECK 2?Compared to AQUA-CHECK, AQUA-CHECK 2 is able to measure three additional parameters, which are iron, fluoride and oxygen.The measurement of oxygen, which is often important, is usually only possible with the usage of expensive oxygen sensors.This function is included in AQUA-CHECK 2. AQUA-CHECK 2 comes in a stabile, hard case with a variety of additional accessoires and is so suitable for outdoor measurements. Depending on the usage, we recommend one of the two products. Whether you choose AQUA-CHECK or AQUA-CHECK2 depends on your personal needs. Citera
stigigemla Postat 29 mars 2013 Postat 29 mars 2013 Aqua Check är ingen elektronisk mätare av värdena utan man gör en vanlig test och har Aqua Check till att läsa av värdet. Precis som Hanna Checker. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.