Gå till innehåll

Dinoflagellates


Joachim

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har läst mig fram att jag fått Dinoflagellates i mitt akvarium. Det är en brun matta med luftbubblor som snabbt växer och täcker allt. Idag upptäckte jag att det flyter en brun gegga på ytan så jag antar att det blommar för fullt.

Har försökt att via Web hitta information om hur man får bort den här arten, men inte hittat någon direkt lösning. Är det någon som lyckats att få bort eländet permanent? Tacksam för tips!

Har följande tanke på lösning:

1. Släcka ljuset (har gjort det)

2. Öka KH till >12

3. Sluta tillföra spårämnen mm

4. Rowaphos? (Jag hittar inget fosfat via seras test).

5. AlgenEx (Funkar det på desa alger?)

6. Aktivt kol i filter under tiden algerna dör ut

Jag kör med osmosvatten och vattenvärdena är bra. Tänker inte byta vatten (nytt saltvatten) pga risk för att göda alger mer.

/Joachim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att använda "AlgenEx" kan jag inte rekommendera eftersom detta tar död på mer än alger. Det är bäst för livet i ditt akvarium att inte använda kemikalier för att få bort ett problem. Du kommer med största sannolikhet att få tillbaka algerna eftersom du inte åtgärdat varför du fått det från första början. Om du är i upp-starten av ditt akvarium så lär du gå igenom ett antal faser med algblomningar. Men det är ju såklart lite oroväckande att det ligger en algmatta på vattenytan. Ös på med lite mer pumpar & slå i sönder din vattenyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma problem, men nu är dom borta.

Mina tips:

Se till att skummaren går bra,

Bra cirkulation

Massa algätare.

Rowafos

När du har ett stabilt akvarium, Skrubba stenarna och damsug bort slemmet, byt vatten. Räcker det inte med en skrubbning så kan du göra en eller två till. Fotrsätter dom att komma tillbaka efter 3 skrubbningar så bör man göra fler åtgärder.

Och algerna har inte kommit tillbaka sen dess.

Personligen skulle jag hoppa över 1,3,5 och 6 av dina åtgärder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan kanske vara kiselalger också. I så fall läcker litet kisel genom din osmos.

Min har ungefär 70 mg / liter in och två ut så jag har satt ett jonbytarfilter efter osmosen. Gör en silikatmätning på ditt osmosvatten och i tanken så ser du.

Drakfisken t. ex säljer färdiga filter eller jonbytarmassa som du kan lägga i ett ytterfilter och sedan leda osmosvattnet igenom. Sedan försvinner kiselgerna på ett par månader utan att du behöver göra något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Rejäl skumning

- AquaPhos

- Frekventa vattenbyten

- Rejält med cirkulation

- Bättre belysning

- Bra osmos med silikatfilter

Med detta så gick mitt akvarium för en brun tråkig sörja till ett välmående kar med stenkoraller som frodas.

Innan dess hade jag provat med släkt belysning, högt KH, låg salthalt utan att det hjälpt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Jag trodde att min AquaMedic osmos tog bort silicat. Men jag ska köpa en test för och se hur jag ligger till. Jag har en ny 10000k lampa men eftersom algerna verkar vara beroende av ljus har jag stängt av den. (Min första tanke när algerna dök upp (bruna = dåligt gammal lampa trodde jag) var att ljuset var fel så jag köpte en ny lampa, men det ökade bara problemen).

/Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räkte för mej att köpa :

-AquaPhos

-större pumpar

-ett gäng med "Astrea" sniglar

-och regäl skumning

Sen tog det ett par veckor innan det var borta.

Men det måste vara Astrea snigel.

"Astrea snigeln är en mycket fredlig innevånare som blir mycket härdig med tiden och är lätt att hålla.

Äter många sorters alger, dock är det att föredra den brun algen.

Kan bli mellan 1-3cm stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

osmos-filter kan bara bytas, men eftersom membranet har begränsad livslängd så tycker jag nästan att det är bättre att köpa helt ny osmos,

om den är 1 år och däröver.

förfiltren kostar 4-600 tillsammans och ett membran säkert dubbelt så mycket, jagar man runt lite så kan man hitta en ny osmos från 1500:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...