Gå till innehåll

hjälp! jättehögt kh värde


jojje81

Rekommenderade inlägg

Skulle höja mitt KH värde då jag endast hade 5.7 dKh och gjorde enligt Saltvattenskemi for dummies här på svg. Körde 1/10 av bikarbonaten i 15min på 200 grader i ugnen och blandade sen ihop det så jag fick den så kallade "dubbeldosen". Se står det angivet, Citat "Dosera pulver löst i vatten med start av 20g/100l vatten, sedan mät och justera." så jag blandade 20g avpulvret i lite osmos vatten och tillsatte detta, väntade nån minut och mätte, hade chockhöjts till 14.1 dKh..... trodde jag kanske gjort fel och försökte en gång till med samma resultat.

Vad är faran med det som hände? kan allt dö av? vad borde jag göra. Har inget färdigt saltvatten för att göra ett krisbyte...

Tacksam för svar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle höja mitt KH värde då jag endast hade 5.7 dKh och gjorde enligt Saltvattenskemi for dummies här på svg. Körde 1/10 av bikarbonaten i 15min på 200 grader i ugnen och blandade sen ihop det så jag fick den så kallade "dubbeldosen". Se står det angivet, Citat "Dosera pulver löst i vatten med start av 20g/100l vatten, sedan mät och justera." så jag blandade 20g avpulvret i lite osmos vatten och tillsatte detta, väntade nån minut och mätte, hade chockhöjts till 14.1 dKh..... trodde jag kanske gjort fel och försökte en gång till med samma resultat.

Vad är faran med det som hände? kan allt dö av? vad borde jag göra. Har inget färdigt saltvatten för att göra ett krisbyte...

Tacksam för svar....

14 i Kh är ingen katastrof, men snabba förändringar är sällan bra. Jag skulle blanda en del saltvatten så du kan göra ett vattenbyte om det behövs, d v s om du ser att det levande mår dåligt. Om det ser ok är det bara att vänta, så sjunker KH av sig själv. Försök att låta bli att göra för stora förändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle höja mitt KH värde då jag endast hade 5.7 dKh och gjorde enligt Saltvattenskemi for dummies här på svg. Körde 1/10 av bikarbonaten i 15min på 200 grader i ugnen och blandade sen ihop det så jag fick den så kallade "dubbeldosen". Se står det angivet, Citat "Dosera pulver löst i vatten med start av 20g/100l vatten, sedan mät och justera." så jag blandade 20g avpulvret i lite osmos vatten och tillsatte detta, väntade nån minut och mätte, hade chockhöjts till 14.1 dKh..... trodde jag kanske gjort fel och försökte en gång till med samma resultat.

Vad är faran med det som hände? kan allt dö av? vad borde jag göra. Har inget färdigt saltvatten för att göra ett krisbyte...

Tacksam för svar....

Som sagts så är inte värdet i sig en jättekatastrof, men den snabba höjningen är inget vidare.

Men står det verkligen 1/10 del i ugnen och sedan dosera 20g/100 liter?

Verkar konstigt tycker jag, (kan inte kolla det heller för tillfället).

2/10 delar ungefär är blandningen för att pricka pH skapligt rätt. Den blandningen finns ingen anledning att köra om man inte får problem med lågt pH pga doseringen av bikarbonat.

Ren bikarbonat räcker för dom flesta.

Karbonaterna ska sedan lösas i osmosvatten, har inte exakt mängd i huvudet där heller men vill minnas det ligger på knappt 100g/liter osmosvatten. Denna stamlösning ska du sedan dosera 20ml av/100 liter akvarievatten. Den dosen är en startdos kan man säga då åtgången är olika i alla kar, så man får mäta sig fram hur mycket som går åt i ens egna kar.

Finns lite uträkningsmetoder för att komma fram till dosen med, men detta är den lättaste metoden enligt mig.

Visst kan man dosera pulvret direkt med men det blir inte riktigt lika exakt, och då räcker det att börja med en tesked typ.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med doseringen som du anger, 20g/100 liter vatten så borde du teoretiskt höja KH med 6,7 enheter. Dvs med ett start-KH på 5,7 så borde du landa på (5,7+6,7=) 12,4. Dvs ungefär vad du mäter givet och taget osäkerheten i hobbykit samt min gissning att du har exakt 100 liter akvarievatten.

Vill du läsa mer om KH så ska jag för andra gången denna morgon sälja in min gamla text om magnesium, kalcium och KH:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37401-PDF-om-kalcium-magnesium-och-KH&p=370566&viewfull=1#post370566

I slutet står du hur du justerar t ex KH.

Jag håller med om att det bästa är nog att sitta lugnt i båten och se KH falla under de närmaste dagarna. Fler förändringar brukar bara ställa till det vid sådana här händelser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I saltvattenskemi för dummies står det 200g av 1Kg som skall köras i ugnen mao 2/10 lr 20%. Har själv gjort detta med och kommit fram till att det är väldigt start kH höjande men har inte gjort något alls utan väntar in sänkningen. Vid senaste testningen så låg jag på 11 i kH från 14 som ni också. Skall dosera ännu mindre nästa gång helt klart.

Testade innan allt detta med ett kryddmått endast på 1L vanligt kranvatten och det stack till 34kH direkt.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I saltvattenskemi för dummies står det 200g av 1Kg som skall köras i ugnen mao 2/10 lr 20%. Har själv gjort detta med och kommit fram till att det är väldigt start kH höjande men har inte gjort något alls utan väntar in sänkningen. Vid senaste testningen så låg jag på 11 i kH från 14 som ni också. Skall dosera ännu mindre nästa gång helt klart.

Testade innan allt detta med ett kryddmått endast på 1L vanligt kranvatten och det stack till 34kH direkt.

//Jonas

Helt rätt Jonas och var det jag menade. .. Hade inte 1kg bikarbonat utan tog 2/10 av det jag hade och körde i ugnen.

Claes: ska kolla in dokumentet så kanske man lär sig nåt :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I saltvettenskemi för dummies så står följande i Appendix A:

Bikarbonat(Natriumvätekar

bonat)

KH: Tillsätt ren bikarbonat utblandat i vatten. 3 gram höjer alkaniteten

med ~1dKH för 100l vatten. Mät och justera. Lämplig mängd är 6g för

1 liter vatten i en behållare för att tillsättas i akvariet. OBS sänker pH,

vilket gör att det oftast används det ofta tillsammans med målarsoda i

en ’Dubelbuffert’.

Så det tolkar jag som att du skall använda 3g bikarbonat och blanda i 1L vatten/100L saltvatten i akvariet och kan då räkna med en höjning med ca 1dKH.

Tänkte själv testa enligt denna formel för att sänka mitt PH och höja mitt KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt naturligt att KH sjunker hastigt om man driver upp det. Det beror på att kalciumkarbonat fäller ut någonstans i akvariesystemet. Bra eller dåligt vet jag inte, det är inte mycket att göra. Ser akvariets organismer glada ut så kan du nog dra slutsatsen att det inte spelar så stor roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var 3-4 veckor sedan som jag fick chockhöjningen och först härom dagen var det nere på 8 igen så man fick dosera igen.

//Jonas

Exakt hur lång tid det tar beror på det specifika akvariet. Dels så avgör vattenparametrar. Ligger man t ex högt i kalcium eller lågt i magnesium så faller det hastigare än om de värdena har motsatt förhållande. Har man högt pH så går det hastigare än om man har lågt pH. Sen avgör saker som om det finns bra ytor för kalciumkarbonatkristallerna att växa på eller inte (t ex en värmare!). Ovanpå alla dessa grundförutsättningar kommer biologin - hur mycket alger eller djur som bygger kalkskelett och med vilken hastighet. Man får njuta av färden s a s.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...