Gå till innehåll

LED W/Liter?


soft_jonis

Rekommenderade inlägg

1w/liter gäller väl gamla tider när man bara körde t5-rör.

Du bör även tänka på om det är användbart ljus för akvariets invånare eller om du bara eldar för kråkorna...

Det var därför jag skrev "vilket sorts ljus" hehe, för dagens powerleds är det nog ingen tumregel;)

Har själv en Maxspect Mazzara P 60W modul över mitt 75L och den på hundra procent är inte att leka med, fiskarna har solbrillor på sig och jag näthinnebortfall... kör på 60 procent och det verkar fungera grymt bra:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har diy led 105w 2/5 blått 1/5 jätteblått 2/5 16000K Fläskar dock inte på för fullt ännu då jag haft problem med kylningen, men nu är det ordnat, så från i morgon blir det solglasögon på.

kör utan linser och har 38 cm djupt akvarium. ska låna en par-mäter endera dagen för att se vad jag igentligen har att erbjuda korallerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 24 st Cree XR-E över ett 180 l hörnakvarium. Dessa cirka 75W smackas ned i mitten av karet med 40 graders linser och där växte SPSen som ogräs. Dock ska sägas att rampen inte lyser upp hela karet - det finns stora mörka zoner i akvariets periferi. Jag tror jag behöver något över 100W för att få det tillräckligt ljust även i akvariets utkanter. Jag byter nu linser och delvis även lysdioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har DIY tre 3x50w vitt och 3x50w blått över ca 150x50x50. De går inte fullt dock, utan ca 6x40w totalt. Men det är mycket avgörande vilken ljusspridning (lins) du har, framför allt när djupet ökar. Funderar på om jag skall bygga en modul till då jag tycker det är lite mörkt ute på kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...